ظرفیتهای ارزآوری تراتزیتی ایران؛ هر تن بار برابر یک بشکه نفت معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوریاسلامی گفت: حمل هر تن بار تراتزیتی در ایران ۵۰ فرانک سوئیس برای کشورمان درآمد ایجاد میکند که به اندازه یک بشکه نفت است. به گزارش مناقصهمزایده ابراهیممحمدی در مراسم ورود اولین قطار کانتینری چین به ایران […]
ظرفیتهای ارزآوری تراتزیتی ایران؛ هر تن بار برابر یک بشکه نفت
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوریاسلامی گفت: حمل هر تن بار تراتزیتی در ایران ۵۰ فرانک سوئیس برای کشورمان درآمد ایجاد میکند که به اندازه یک بشکه نفت است.
به گزارش مناقصهمزایده ابراهیممحمدی در مراسم ورود اولین قطار کانتینری چین به ایران از طریق کریدور ریلی اینچهبرون افزود: توسعه خطوط ریلی بهویژه در مناطق مرزی فرصت خوب برای ترانزیت کالا و توجه به این مهم در درآمدزایی و ایجاد اشتغال تأثیرگذار است.
وی ادامهداد: موقعیت جغرافیایی ایران و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب آن و نیز راه داشتن به دریا میتواند درآمد اقتصادی بالایی نصیب ایران کند.
محمدی با اشاره به جایگاه راهبردی راهآهن اینچهبرون گنبدکاووس اضافهکرد: درصورت توجه به این خط ریلی و ترانزیت کالا، علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ناخالص در این منطقه نیز از دیگر نتایج آن خواهد بود.
وی تصریحکرد: وصل بودن این خط ریلی به کریدور شمال و جنوب و نیز راهآهن ترکمنستان و قزاقستان و در ادامه به چین، یک مزیت است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوریاسلامی به حجم مبادلات کشور هند به روسیه و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: این کشور، سالانه ۷ میلیون تن کالا از خلیجفارس و از خاک ایران به روسیه ارسال میکند.
محمدی گفت: علاوه بر این، حجم مبادلات کشور هند سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار از طریق ایران به کشورهای اروپایی است.
وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشور چین نیز سالانه ۵۳۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است، افزود: اگر بخشی از این مبادلات کالا از طریق کریدورهای ریلی ایران انجام شود، درآمد زیادی برای کشور خواهد داشت.
وی خاطرنشانکرد: در سالهای گذشته کمتر به اهمیت خطوط ریلی و ترانزیت کالا از کشور توجه شده است که باید این کمتوجهی جبران شود.
محمدی تصریح کرد: بهترین مسیر ترانزیت کالا از کشور هند و چین و نیز روسیه به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی، از خاک ایران و کریدورهای ریلی آن است که مجلسشورایاسلامی میتواند با تخصص بودجههای لازم به توسعه خطوط ریلی بهویژه در مناطق مرزی کمک کند.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوریاسلامی، امنیتافزایی و ایجاد درآمد پایدار برای کشور و مردم را از مهمترین پیامدهای استفاده از خطوط ریلی دانست و بر آن تأکید کرد.
محمدی با اشاره به راهاندازی قطار کانتینری چین گفت: این قطار در راستای توافق ۴ جانبه ایران، چین، ترکمنستان و قزاقستان راهاندازی شده و تا پایان امسال ۶ قطار دیگر نیز از این مسیر اینچهبرون میآید.
وی اضافهکرد: توسعه خطوط ریلی در اسناد بالادستی چشمانداز توسعه کشور، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی آمده است که میتوان از آن استفاده کرد.
محمدی خاطرنشانکرد: در وضعیت فعلی ترانزیت جادهای مقرون به صرفه نیست و همه توان را باید به توسعه خطوط ریلی گذاشت و مجلس باید در این خصوص به دولت کمک کند.
نخستین قطار کانتینری کشور چین با طی مسافت دو هزار و ۷۰۰ کیلومتری و گذر از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان، روز پنجشنبه از مرز اینچهبرون در استان گلستان به خاک ایران وارد شد و به گفته مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ کشور (استان گلستان) به جنوب کشور یا ترکیه ادامه مسیر خواهد داد.
در آیین استقبال از ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچهبرون گنبدکاووس، علاوه بر معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوریاسلامی مسؤولان ارشد استان گلستان از جمله استاندار، معاونین استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس حضور داشتند.
تاکنون بخش زیادی از محصولات کشور چین با قطار از گمرک سرخس واقع در خراسانرضوی یا با استفاده از کشتی در جنوب ایران وارد کشورمان میشد و ورود نخستین قطار کانتینری کشور چین به گمرک اینچهبرون، گشایش مسیری جدید در مبادلات جدید تجای و اقتصادی با این کشور محسوب میشود.
راهآهن شمال شرق ۲ (استان گلستان) یکی از خطوط مهم شبکه ریلی کشور محسوب میشود و این مسیر برای انتقال باراز کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترکالمنافع) از لحاظ مسافت نسبت به دیگر کریدورهای موجود کشور کوتاهترین و ارزانترین مسیر به حوزه آبهای آزاد و کشورهای اروپایی محسوب میشود.
براساس این گزارش در آذرماه سال ۱۳۹۳ راهآهن بینالمللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران با حضور رؤسای جمهوری ۳ کشور در مرز اینچهبرون در استان گلستان مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
گمرک اینچهبرون در بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال این مرکز شهرستان واقع شده است.
مشکلات ترانزیتی ایران با همسایگان ادامه دارد
این در حالی است که پس از تلاش طولانیمدت سازمان راهداری ایران برای برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در مسیر ترانزیت ایران با کشورهای ترکیه و ترکمنستان، حالا به نظر میرسد یکی دیگر از همسایگان شمالی نیز طوری عمل کرده که با اولویتهای ترانزیتی کشور فاصلهای طولانی دارد.
در جریان جلساتی که چند روز قبل میان هیأت ایرانی از طرف سازمان راهداری و هیأت آذربایجان در حوزه ترانزیت انجام شد دو طرف به امضای تفاهمنامه همکاریهای حمل و نقل دو طرفه در حوزه جاده رسیدند و بنا شد برنامهریزیهایی برای افزایش سطح تعاملات اقتصادی میان دو کشور در دستور کار قرار گیرد.
این تفاهمنامه در حالی نهایی شده که آمار ترانزیتی ۸ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ نشان از آن دارد که میزان جابهجایی بار و مسافر بین ایران و آذربایجان در حوزه جاده پیشرفتی قابل قبول داشته است.
با وجود مثبت بودن افق همکاریها میان دو کشور و البته ثبت آمارهایی که توانسته این همکاریها را گسترش دهد ایران هنوز مشکلاتی در ادامه همکاری با دولت باکو دارد که البته با وجود برگزاری مذاکرات اخیر و برنامهریزی در این زمینه هنوز امکان اجرای آن از طرف دولت آذربایجان فراهم نشده است.
یکی از این مسایل یکسانسازی وزن مجاز ناوگان باری در تردد میان دو کشور است که با وجود اعلام ایران هنوز این شرایط از سوی آذربایجان فراهم نشده و از این رو مقامات سازمان راهداری اعلام کردند در صورت عدم اقدام مناسب از سوی طرف آذری از ابتدای سال ۲۰۱۸ ایران نیز در این رابطه رفتاری متفاوت خواهد داشت.
یکی دیگر از مسایل عدم رفع مشکل توقفهای طولانیمدت کامیونهای ایرانی در گمرک باکو برای تخلیه بار است که موجب نارضایتی رانندگان ایرانی و تحمیل هزینههای مالی و زمانی شده است. ایران بار دیگر از دولت باکو خواسته تا در این زمینه تصمیماتی جدی را در دستور کار قرار دهد که البته هنوز این اتفاق در عرصه عمل اجرایی نشده است.
هر چند آذربایجان وعده داده در جریان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که در آینده نزدیک برگزار میشود نسبت به اتخاذ تصمیمهای لازم در این زمینه اقدام خواهد کرد اما به نظر میرسد با وجود پیگیریهای سازمان راهداری هنوز دولت آذربایجان نسبت به اجرای تعهدات خود و تقاضاهای دولت ایران پایبندی لازم را نشان نمیدهد تا به این ترتیب پس از مشکلاتی که سازمان راهداری در طول سالهای گذشته با ترکیه و ترکمنستان داشت حالا اختلافنظرهایی جدید در حوزه ترانزیت نیز با همسایه شمالغربی کشور یعنی آذربایجان به وجود آید که مشخص نیست آیا مانند اختلافهای سابق در آمار ترانزیت کشور تأثیری منفی خواهد گذاشت یا نشست بعدی که در سطح مقامات بالاتر انجام میشود این مشکلات را حل میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.