بهبود کیفیت خدمات صنعت پخش در کشور نیاز به تدابیر جدی‌تری دارد

تشتت نهادی در حوزه حمل بار و کالا در بخش خصوصی بهبود کیفیت خدمات صنعت پخش در کشور نیاز به تدابیر جدی‌تری دارد کمیسیون کشاورزی، آب‌ و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه نشست‌های نقد و بررسی نظام توزیع موادغذایی، این‌بار به بررسی دستورالعمل تازه شهرداری تهران در ارتباط با عدم تردد کامیونت‌های شرکت‌های پخش […]

تشتت نهادی در حوزه حمل بار و کالا در بخش خصوصی

بهبود کیفیت خدمات صنعت پخش در کشور نیاز به تدابیر جدی‌تری دارد

کمیسیون کشاورزی، آب‌ و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه نشست‌های نقد و بررسی نظام توزیع موادغذایی، این‌بار به بررسی دستورالعمل تازه شهرداری تهران در ارتباط با عدم تردد کامیونت‌های شرکت‌های پخش در ساعات ابتدایی صبح تهران پرداخت.

‌به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران براساس تصمیم معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، تردد کامیونت‌های توزیع موادغذایی در محدوده طرح زوج و فرد در پایتخت از ابتدای مهرماه امسال به مدت دو هفته از ساعت ۵:۳۰ تا ۱۰:۳۰ صبح، ممنوع شده است. این تصمیم که با هدف کاهش ترافیک شهر تهران طی روزهای آغازین سال تحصیلی جدید اتخاذ شده، اعتراض گسترده واحدهای تولیدی موادغذایی و شرکت‌های پخش را به همراه داشته است.

نشست کمیسیون کشاورزی، آب ‌و صنایع‌غذایی اتاق تهران که به بررسی این موضوع و دستیابی به راهکارهایی برای حل مشکلات ایجاد شده ناشی از این دستورالعمل اختصاص داشت، با حضور معاون حمل‌و‌نقل بار و کالا شهرداری تهران و نمایندگان شرکت‌های پخش مواد‌غذایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران با اشاره به این‌که طی روزهای گذشته و همزمان با آغاز طرح ممنوعیت تردد کامیونت‌های پخش مواد‌غذایی در محدوده طرح ترافیکی زوج و فرد تهران، نارضایتی گسترده شرکت‌های تولیدی و توزیعی از اجرای این طرح برانگیخته شده است، گفت: این طرح به هزینه‌های سربار واحدهای تولیدی اضافه خواهد کرد.

وی با بیان این‌که تعداد کامیونت‌‌ها توزیع مواد‌غذایی و به ویژه لبنیات در سطح شهر تهران در مقایسه با انبوه وسایل نقلیه دیگر، بسیار محدود است، افزود: دستورالعمل جدید شهرداری تهران به‌طور مشخص، صنعت لبنیات و محصولات فسادپذیر را به مخاطره انداخته و ضروری است تا نسبت به رفع ممنوعیت این طرح برای محصولات غذایی به ویژه مواد لبنی اقدام فوری صورت گیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب‌ و صنایع غذایی اتاق تهران، در ادامه با تأکید بر این‌که بخش خصوصی به این طرح اعتراض دارد، گفت: فعالین صنعت غذای کشور برای احترام به حقوق شهروندی تمایل زیادی برای همراهی با این طرح و کاهش مشکل ترافیک شهر تهران دارند.

زرگران مشکل اصلی را عدم وجود محل پارک مناسب برای تخلیه بار کامیونت‌های حامل مواد‌غذایی دانست و گفت: تعدد خرده‌فروشی‌های عرضه‌کننده مواد‌غذایی و کمبود فروشگاه‌های بزرگ و مدرن که مجهز به پارکینگ‌های بزرگ برای تخلیه بار هستند، به اشکالات طرح تفضیلی شهر تهران باز می‌گردد.

وی با تأکید بر لزوم در نظر گرفتن محل پارک مناسب برای تخلیه بار ماشین‌های توزیع مواد‌غذایی، گفت: ماشین‌های حمل بار ارایه‌دهنده خدمات عمومی هستند، برخی از آنها براساس قرارداد ملزم به رساندن بار در ساعت مشخصی به مراکز دولتی یا بیمارستانی هستند و این طرح سبب اختلال در انجام تعهداتشان خواهد شد.

در همین رابطه، دبیر انجمن صنایع لبنی نیز با بیان این‌که روزانه حدود ۲۷۰۰ تن فرآورده‌های لبنی در سطح شهر تهران توزیع می‌شود، گفت: عدم تخلیه شیر تازه پاستوریزه در ساعات ابتدایی صبح، انبار‌ها و سردخانه را مملو از کالا خواهد کرد و کارخانه‌ها جایی برای انبار شیر تازه تولید شده روز قبل ندارند، زیرا ساختار تولید و توزیع به‌گونه‌ای طراحی شده است که شیر تازه تولید شده روز قبل باید روز بعد و در ساعات ابتدای صبح توزیع شود.

رضاباکری با اشاره به این‌که مدت زمان ماندگاری فرآورده‌های لبنی در انبار‌ها و توزیع آن در سطح مراکز فروش، محدود است، افزود: مردم به‌طور سنتی شیر پاستوریزه را اول صبح و تازه خریداری می‌کنند، در حالی که اگر ساعت توزیع شیر پاستوریزه به تعویق بیفتد، در مغازه‌ها خواهد ماند و روز بعد فروش خواهد رفت و به این ترتیب یک روز از تاریخ مصرف شیر خواهد گذشت که سبب اخلال در زنجیره سرد فروشگاهی خواهد شد و ضایعات شیر پاستوریزه افزایش خواهد یافت.

سعیدجارودی، دبیر انجمن صنعت پخش ایران، نیز با اشاره به این‌که در مجموع تا ۴۵۰۰ دستگاه کامیونت حمل و توزیع موادغذایی در سطح شهر تهران فعال است، گفت: ساعات حرکت این کامیونت‌‌ها از انبارهای اطراف تهران و بازگشت مجدد آنها در ساعات اولیه صبح اتفاق می‌افتد که ترافیک شهر تهران هنوز به اوج خود نرسیده است.

وی با تأکید بر این‌که حل مشکلات ترافیکی شهر تهران برای شرکت‌های پخش فعال در این شهر، نیز بسیار مفید خواهد بود، گفت: کامیونت‌های پخش برای انجام خدمت در سطح شهر تردد می‌کنند و سخت‌گیری و اعمال محدودیت روی مشاغلی باشد که ضرورت کار آنها به اندازه کامیونت‌های حمل مواد‌غذایی نیست.

علیرضاسلامی، مدیر شرکت توزیع داروپخش تهران، نیز به ایجاد مشکل برای صنعت پخش دارو با اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: دارو از جمله موادی است که پخش و توزیع آن در مراکز درمانی و داروخانه‌ها باید با حساسیت و دقت بالایی صورت گیرد و زمان حرف نخست را در این بخش می‌زند از این رو، پخش دارو باید از دستورالعمل جدید شهرداری تهران مستثنی شود.

مهدی‌بهمن‌آبادی، مدیرعامل شرکت پخش محصولات کاله و سولیکو، نیز با انتقاد از اجرای طرح محدودیت برای تردد کامیونت‌های حمل مواد‌غذایی در محدود ترافیکی زوج و فرد تهران، گفت: این طرح در حالی با فوریت از سوی شهرداری تهران به تصویب و مرحله اجرا رسیده است که شرکت‌های پخش آمادگی لازم برای هماهنگی با اجرای آن را نداشتند.

وی با تأکید بر این‌که خودروهای حمل و پخش مواد‌غذایی اثر کمرنگی در ترافیک تهران دارند، افزود: برای حل مشکل ترافیکی تهران باید به سراغ راهکارهای دیگری رفت که در این رابطه کاهش تعداد فروشگاه‌های کوچک در سطح شهر و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ می‌تواند اثرگذار باشد.

وفا‌تقی‌پوریان، مدیرعامل شرکت پخش پرنیان‌مهیار، نیز با انتقاد از این طرح، دخالت پلیس راهنمایی و رانندگی در جریمه کامیونت‌های توزیع محصولات غذایی به دلیل نصب برچسب‌های تبلیغاتی شرکت‌ها را یکی دیگر از مشکلات صنعت پخش عنوان کرد.

حسن‌فروزان‌فرد، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، نیز اتخاذ چنین روش‌هایی برای سامان‌دهی به صنعت توزیع مواد غذایی را بی‌فایده دانست و گفت: بهبود کیفیت خدمات صنعت پخش در کشور نیاز به تدابیر جدی‌تری دارد و نمی‌توان با سخت‌گیری‌های این چنینی، این صنعت را ارتقا داد.

وی به وجود فروشگاه‌های متعدد و بی‌شمار محصولات غذایی در سطح شهر تهران و سایر نقاط کشور اشاره کرد و افزود: در حالی طی دهه‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه خرده‌فروشی‌های متعدد در مکان‌های نامناسب شهری بوده‌ایم که وجود این مراکز فروش منجر به شکل‌گیری رقابت‌های منفی در میان شرکت‌های توزیعی و نیز پیدایش مشکلات عدیده برای واحدهای تولیدی شده است. از این رو باید با ساماندهی به مراکز فروش در سطح کلان‌شهر‌ها و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به این مشکلات پایان داده شود.

همفکری با بخش خصوصی برای تجدیدنظر در طرح شهرداری تهران

معاون حمل‌و‌نقل بار و کالا شهرداری تهران نیز در سخنانی، از واحدهای پخش غیررسمی به عنوان معضلی بزرگ در کشور یاد کرد و گفت: یکی از مشکلات شهروندان رفتارهای ترافیکی نامناسب ناوگان پخش در سطح شهر است که در معابر محلی بروز بیش‌تری دارند.

مهدی‌وحدتکار در ادامه گفت: سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص مطالعه میدانی را برنامهریزی و اجرا کرد. با انجام این مطالعه مشخص شد که در اثر توقف خودروهای پخش مواد‌غذایی در معابر مورد مطالعه، ۱۲ درصد از ظرفیت معابر کاهش مییابد. این عارضه به دلیل رفتار ترافیکی ناوگان پخش در هنگام باراندازی (تحویل کالا به فروشگاه‌ها) است که البته به ضرورت شغلی وابسته است، لیکن در مجموع، مطلوب و بهره‏ور نیست. توقف‏های دوبله در هنگام باراندازی و کاهش عرض معبر از عمده دلایل کاهش ظرفیت معابر مورد اشاره است.

از طرفی زمان اوج تردد ناوگان پخش در سطح شهر تهران نزدیک به زمان اوج ترافیک در پیک صبحگاهی است. از این‌رو شورای ترافیک تهران براساس ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و به منظور مدیریت تقاضای ترافیک و کاهش زمان تأخیر ناشی از ترافیک سنگین ابتدای مهر ماه، تردد انواع ناوگان کامیونت را از ساعت ۵:۳۰ لغایت ۱۰:۳۰صبح در محدوده طرح زوج و فرد شهر تهران به‌طور موقت در روزهای شنبه تا چهارشنبه دو هفته ابتدای مهر ماه ۹۶ ممنوع کرد.

وی با این حال گفت: براساس ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مواد ۳۱ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شهرداری‌ها موظف هستند که ناوگان باری را در قالب شرکتهای تخصصی حمل بار ساماندهی و بر آنها نظارت کنند. این ظرفیت قانونی، ضرورت همفکری با صاحبان کسب و کار و بخش خصوصی را دو چندان میکند. از این‌رو شهرداری تهران آماده افزایش تعاملات فیمابین خصوصاً از طریق اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی است.

وحدت‌کار در بخش دیگری از سخنانش، به تشتت نهادی در حوزه حمل بار و کالا در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: نیاز به اصلاح ساختاری در این صنعت کاملاً احساس می‌شود. این امیدواری بیش از گذشته وجود دارد که با تعامل سازنده و درک متقابل بین بخش خصوصی و مدیریت شهری، اجرای طرح و برنامه‌ها با بیش‌ترین کارایی و اثربخشی همراه باشد.