دبیر انجمن قطعهسازان مطرح کرد راهکار اساسی رفع مشکل پرداخت مطالبات قطعهسازان با گشایش اعتبار السی ریالی هر چند انتقادات و گاهی راهکارهایی در خصوص موضوع سرمایه در گردش و نحوه پرداخت مطالبات قطعهسازان عنوان میشود اما همچنان این جریان جزء دغدغه بسیاری از واحدهای قطعهسازی است به گزارش مناقصهمزایده به نقل از خبر خودرو […]
دبیر انجمن قطعهسازان مطرح کرد
راهکار اساسی رفع مشکل پرداخت مطالبات قطعهسازان با گشایش اعتبار السی ریالی
هر چند انتقادات و گاهی راهکارهایی در خصوص موضوع سرمایه در گردش و نحوه پرداخت مطالبات قطعهسازان عنوان میشود اما همچنان این جریان جزء دغدغه بسیاری از واحدهای قطعهسازی است
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از خبر خودرو در چنین شرایطی است که مطرح میشود برخی از واحدهای بزرگ قطعهسازی به واسطه لابی قوی در مدت زمان کمتری مطالباتشان را دریافت میکنند در حالی که همچنان بخش زیادی از واحدهای قطعهسازی به دلیل عدم برخورداری از ترنول مالی، ناگزیر به دریافت مطالبات در مدت زمانی بیش از ۱۲۰ روز هستند این جریان در حالی ادامه دارد که عنوان میشود معاون وزیر صنعت و معدن در اظهاراتی از مدیریت کلیه مطالبات بالای ۳ ماهه قطعهسازان صحبت به میان آورده که به نظر میرسد با توجه به وضعیت موجود قطعهسازان، ارایه چنین نظراتی جای بررسی و تأمل بیشتری از سوی مسؤولان دارد.
البته در این بین گاهی راهکارهایی از سوی خودروسازان و قطعهسازان عنوان میشود که به نظر میرسد تاکنون هیچ یک نتیجه عملی را به دنبال نداشته است.
از جمله پیشنهاداتی که این روزها انجمن قطعهسازان با جدیت به دنبال اجرای آن است طرح گشایش اعتبارات ریالی است که به گفته مازیاربیگلو، دبیر انجمن قطعهسازان میتواند راهکار اساسی رفع مشکل پرداخت مطالبات قطعهسازان و رفع بخشی از مشکل سرمایه در گردش قطعهسازان باشد.
وی با توجه به ارایه این طرح توسط انجمن قطعهسازان، از پیگیری جدی این پیشنهاد در اتاق بازرگانی تهران خبر میدهد و میگوید: در جلسات اتاق بازرگانی تهران به شدت به دنبال اجرای طرح گشایش السی ریالی هستیم.
وی عنوان میکند: هر چند این طرح مباحث فنی زیادی دارد اما تاکنون با مشکلات جدی در این راستا مواجه نشدهایم این در حالی است که بانک مرکزی معتقد است هیچ گونه مانعی برای اجرای گشایش السی ریالی وجود ندارد.
دبیر انجمن قطعهسازان با توجه به عدم رعایت عدالت در پرداخت مطالبات قطعهسازان، میگوید: راهکار اساسی و نهایی تمامی این جریانات، باز شدن گشایش اعتباری السی ریالی است تا هزینه مالی توسط خود سازندگان مدیریت شود.
بیگلو با اشاره به جلسهای که در اتاق بازرگانی تهران با حضور معاونان وزیر صنعت و معدن برگزار شد، گفت: در این جلسه در خصوص مطالبات قطعهسازان عنوان شد که میانگین زمان پرداختی که خودروسازان به عنوان مطالبات قطعهسازان اعلام میکنند ۹۰ روزه است که طبعاً بر سر این عدد میانگین اختلاف نظری وجود ندارد.
وی تصریح کرد: البته در شرایطی این میانگین در حال انجام است که عده بسیار کمی در زمانی کوتاه و یا حتی صفر روزه مطالباتشان را دریافت میکنند در حالی که عده بسیار زیادی که معمولاً شامل ۶۰۰ تا ۷۰۰ قطعهساز میشوند بالای ۱۲۰ روز مطالباتشان را وصول میکنند.
وی تأکید کرد: نکته مهم در این جریان، عدم رعایت عدالت در پرداخت مطالبات است که نباید به این نحو صورت گیرد بلکه معتقدیم چنانچه سازندهای تا این میزان بزرگ شده که ترنول آن افزایش یافته باید توان فاینانس مالی این جریان را نیز داشته باشد نه اینکه شرکتهای خودروساز به این سازنده در زمان کمتری مطالبات را پرداخت کنند به این بهانه که ترنول این سازنده بالاتر است.
وی تأکید کرد: مسلماً هر قطعهسازی که مطالباتش زودتر پرداخت شود ترنول آن بالاتر خواهد رفت و این قطعا هنری برای شرکتها نخواهد بود.
وی گفت: بر همین اساس، انجمن قطعهسازان پیشنهادی را در اتاق بازرگانی تهران مطرح کرده که چنانچه قرار است پرداخت مطالبات ۹۰ و یا ۱۲۰ روزه باشد باید شامل تمامی قطعهسازان شود تا عدهای نتوانند به واسطه ارتباطات قوی تر در زمان کمتری مطالبات را دریافت کرده و عدهای دیگری که ضعیفتر بوده و از چنین روابطی برخوردار نیستند در زمان بیشتری مطالبات را دریافت کنند.
دبیر انجمن قطعهسازان همچنین با توجه به طرح پیشنهادی دیگری با الگوگیری از طرحی از قطعهسازان فرانسوی و اروپایی گفت: براساس این طرح مطالبات قطعهسازان کوچکتر در زمان کمتری پرداخت میشود و قطعهسازان بزرگتر ظرف زمان بیشتری مطالبات در دریافت میکنند.
بیگلو گفت: البته این مدل پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی انجمن نیز پیشنهاد شده اما باید دید این مدل تا چه میزان در ایران قابل اجرا خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.