دردسرهای تهران فروشی!

وزیر راه و شهرسازی هشدار داد دردسرهای تهران فروشی! افزایش دو میلیون نفر جمعیت پایتخت نتیجه صدور ۷۶۰ هزار پروانه ساخت وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وقتی شهرداری اداره شهر را با بنگاه‌داری اشتباه می‌گیرد، سوداگری نیز در شهر رواج خواهد گرفت، گفت: به فرض اگر هیچ تحولی در سیاست‌گذاری تهران رخ نداده […]

وزیر راه و شهرسازی هشدار داد

دردسرهای تهران فروشی!

افزایش دو میلیون نفر جمعیت پایتخت نتیجه صدور ۷۶۰ هزار پروانه ساخت

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وقتی شهرداری اداره شهر را با بنگاه‌داری اشتباه می‌گیرد، سوداگری نیز در شهر رواج خواهد گرفت، گفت: به فرض اگر هیچ تحولی در سیاست‌گذاری تهران رخ نداده و همچنان شهرداری تمایل به فروش شهر داشت، باید بگویم که مشتری برای این تخلفات وجود نداشت همچنان که در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ شاهد عدم استقبال مردم از خرید خانه بودیم.

به گزارش«صما» وزیر راه و عباس‌آخوندی با حضور در شورای شهر تهران با بیان این‌که وجود ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران که در ۴ سال گذشته ۷۶۰ هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده است، گفت: از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، ۷۶۰ هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده، گفت: به‌طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار پروانه صادر شده که این بیش‌ترین رشد صدور پروانه ساختمانی بوده است.

وی با بیان این‌که اگر رشد متوسط خانوار را ۳.۳ درصد در نظر بگیریم با توجه به صدور ۷۶۰ هزار پروانه، باید بگویم که با این صدور پروانه دو میلیون نفر به جمعیت‌پذیری تهران اضافه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که علی‌رغم صدور پروانه شاهد آن بودیم که از سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ جمعیتی جذب نشده که این نکته مهمی است، گفت: آمار واحدهای مسکونی سال ۱۳۹۵ براساس سرشماری ۳٫۳ میلیون بوده است، این نشان می‌دهد شهر تهران بیش از ۱۰ میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد و در ۵ سال گذشته هم حداکثر بار صدور پروانه و فروش پایتخت را داشته است.

آخوندی با بیان این‌که نکته قابل توجه آن است که برآورد ما براساس بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۱۵ این جمعیت‌پذیری ۱۶ میلیونی که متوجه مجموعه البرز و تهران است، به ۱۹٫۵نفر می‌رسد که حتی به ۲۰ میلیون نفر در ۲۰ سال آینده نمی‌رسد و نشان می‌دهد رشد منطقه البرز و تهران از رشد میانگین ملی در آینده کم‌تر است.

وی افزود: جمعیت‌پذیری شهر تهران براساس آنچه که در پروانه‌ها و ضوابط ساختمانی طراحی شده، جمعیت‌پذیری بالای ۱۲.۵ میلیون نفر است، این در حالی است که افق جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شده ۱۰٫۵ میلیون نفر بوده است که براساس وضعیت صدور پروانه، این جمعیت به ۱۲٫۵ میلیون نفر می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته مهم این است که اگر فرض کنیم تخلف در دوره مدیریت جدید نیز وجود داشته باشد سؤال اینجاست که آیا این تخلفات بازار دارد؟ که باید عنوان کنم که در آینده بازاری نخواهد داشت چراکه ما با شهری مواجه هستیم که ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد که این نشان‌دهنده عدم تعادل وحشتناک در شهر است و این نکته مثبت تحولات آینده است که می‌توانیم بر روی آن تمرکز کنیم.

آخوندی افزود: اگر فرض کنیم هیچ تحولی در سیاست‌گذاری تهران رخ نداده و همچنان شهرداری تمایل به فروش شهر داشت، باید بگویم که مشتری برای این تخلفات وجود نداشت همچنان که در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ شاهد عدم استقبال مردم از خرید خانه بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تهران اضافه بر این‌که یک کلان‌شهر است، پایتخت نیز است که این پایتخت بودن مسؤولیت‌ها و مأموریت‌های مضاعفی را در تهران ایجاد کرده که با سایر کلان‌شهر‌ها متفاوت است گفت: تبریز، مشهد اصفهان و… کلان‌شهر هستند اما به دلیل این‌که پایتخت نیستند ویژگی‌های متفاوتی دارند.

آخوندی با بیان این‌که اعضای شورای شهر تهران باید بتوانند از ظرفیت‌های تهران دفاع کنند و اگر نقصی در عملکرد وجود دارد آن را برطرف کنند، گفت: چراکه شهر تهران به دلیل این‌که پایتخت است هم سود می‌برد و هم هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که مطالعاتی در خصوص امکان‌پذیری تجدیدنظر در پایتخت انجام شده که سبب شده یافته‌های زیادی در خصوص تهران و کرج داشته باشیم، گفت: لازم است وزارت راه و شورا و شهرداری‌های تهران و کرج یک بار این مطالعه را مرور کنند تا به یک مفهوم مشترک در خصوص مسایل شهر تهران برسیم و بدانیم چه آینده‌ای در انتظار تهران است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات جمعیتی تهران گفت: ‌در سال ۴۵، جمعیت شهر تهران دو میلیون و ۹۸۰ هزار نفر بوده است و جمعیت پیرامون با اندکی تغییر اندک بود به‌گونه‌ای که جمعیت کرج به حدود ۴۰ هزار نفر می‌رسید و در طرح جامع سال ۴۵ پیش‌بینی شده بود که جمعیت تهران در سال ۷۰ به ۵٫۵ میلیون نفر برسد اما در عمل این جمعیت به حدود ۶٫۳ میلیون نفر رسید و نکته مهم این است که جمعیت پیرامون شهر تهران به ۸ میلیون نفر افزایش یافت.

آخوندی ادامه داد: جمعیت شهر تهران تقریباً جمعیت مطابق با طرح جامع بود اما در پیرامون تقریباً جمعیت چند برابر شد.

وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین خطای سیاسی و استراتژیک تفکیک البرز از تهران بود، گفت: جمعیت همچنان بین البرز و تهران سیال است و نمی‌توان یک جمعیت سیال را با یک تفکیک سیاسی غیرسیال کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که جمعیت تهران از ۶٫۳ به ۸٫۷ میلیون نفر رسید، گفت: به نظر می‌رسد در ۲۵ سال بعد جمعیت پیرامون به ۱۶ میلیون نفر برسد و نکته‌ای که باید توجه کرد این است که ظرف سال‌های ۴۵ تا ۹۵ جمعیت تهران ۳ برابر شد ولی جمعیت تهران و پیرامون ۵ برابر شد که یک آشفتگی بیش از حد در حاشیه تهران داریم که نمی‌توانیم به آن بی‌توجه باشیم چراکه براساس تقسیمات کشوری یک مجموعه ۴۲ بخش دارد که در خصوص تهران تنها ۴ بخش این تقسیمات سکونت و اشتغالشان در داخل شهرهای پیرامون تهران است و ۴۲ بخش اشتغال و معاش‌شان به تهران و کرج بستگی دارد. بنابراین تهران نمی‌تواند نسبت به پیرامون خود را مصون نگه دارد هرچند که از لحاظ قانونی می‌تواند جدا باشد اما در عمل کاملاً تحت تأثیر پیرامون است چراکه روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از شهرهای پیرامونی به تهران می‌آیند و برای جابه‌جایی این افراد ۵۳۰ هزار خودرو دخیل هستند.

آخوندی با بیان این‌که سرانه تخت بیمارستان در تهران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۳٫۲۴ تخت است، گفت: در پیرامون تهران کم‌تر از یک تخت برای هر ۱۰۰۰ نفر است و تصور کنید می‌توان این فقر را از تهران دور نگه داشت؟ بنابراین باید عنوان کنم که با مسأله پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: جمعیت‌پذیری گذشته نشان می‌دهد که توسعه مهار نشده در پیرامون تهران و یک سوداگری در داخل شهر تهران داریم که به تفصیل به آن خواهم پرداخت.