بخش خصوصی در سال ۹۵، چشم‌انداز خوبی ندارد

  یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که چشم‌انداز خوبی برای بخش خصوصی در سال آینده مشاهده نمی‌کنم، گفت: با حضور شرکت‌های خارجی شاهد هجوم این شرکت‌ها در بازار ایران خواهیم بود و شرکت‌هایی ایرانی که تولیداتشان به بازارهای بین‌الملل راه یافته، آسان‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به گزارش ایمنا، پرویز درگی اظهار ‌کرد: تنها […]

 

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که چشم‌انداز خوبی برای بخش خصوصی در سال آینده مشاهده نمی‌کنم، گفت: با حضور شرکت‌های خارجی شاهد هجوم این شرکت‌ها در بازار ایران خواهیم بود و شرکت‌هایی ایرانی که تولیداتشان به بازارهای بین‌الملل راه یافته، آسان‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایمنا، پرویز درگی اظهار ‌کرد: تنها ۲۰ درصد شرکت‌های تجاری فعلی می‌توانند در دوران پساتحریم در عرصه داخلی و خارجی فعال باشند و ۴۰ درصد دچار بحران می‌شوند و ۴۰ درصد به مرز تعطیلی می‌رسند.

وی نرخ ریسک ترکیبی در اقتصاد بین‌الملل را شامل ترکیب نرخ ریسک سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای برشمرد و بیان ‌کرد: سرمایه‌گذاران خارجی براساس این ریسک مبادرت به سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی، متوسط نرخ ریسک در جهان را ۷٫۲ از ۱۰ دانست و تأکید کرد: این در حالیست که کشور کانادا نرخ ۹٫۳ دارد و نرخ ریسک ایران ۵٫۲ است و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران اطمینان کم‌تری برای حضور بلندمدت در ایران دارند.

وی نرخ ریسک سیاسی را شامل حضور احزاب متعدد در مجلس و انتخابات و تعاملات جهانی اعلام کرد و گفت: رتبه هر کشور در فضای کسب ‌و کار جهانی از مؤلفه‌های اصلی نرخ ریسک اقتصادی است.

درگی تأکید ‌کرد: شرکت‌های تجاری باید یک مدیر توسعه بازار جدای از بخش فروش داشته باشند تا برای آینده بازارشان برنامه‌ریزی کند.

وی بهره‌گیری از تجارت الکترونیک در تعاملات تجاری داخلی ‌و خارجی را مؤلفه مهم و تأثیرگذار دانست و گفت: براساس مطالعات یک شرکت آلمانی ۳۸ درصد فروش در ایران توسط تجارت الکترونیک انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی موفقیت دیجی‌کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی را نشان از توجه خریداران داخلی به تجارت الکترونیک عنوان ‌کرد و افزود: اگر شرکت‌های تولیدی به تجارت الکترونیک توجه نکنند در کوتاه مدت مشتریان خود را از دست خواهند داد.

وی هدف یک شرکت تجاری را بقا، رشد و سود دانست و گفت: قدرت یک شرکت به تعداد مشتریانش است و مدیران شرکت‌ها برای بازاریابی تک به ‌تک مشتریان باید برنامه‌ریزی کنند.

درگی، بازاریابی امروز را سرمایه‌گذاری برای فردای یک بنگاه اقتصادی برشمرد و تأکید ‌کرد: ۷۰ درصد معاملات و فروش امروز را مدیون بازاریابی سال گذشته هستیم به این دلیل نباید به بازاریابی نگاه کوتاه‌مدت داشت.

مدرس دوره‌های بازاریابی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی محصولات را مؤثرتر از رسانه‌هایی از جمله تلویزیون و مطبوعات دانست و گفت: نرخ تماشای تلویزیون در ایران ۱۲ درصد است ولی نرخ استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده‌تر است.

مصطفی رناسی، نایب رییس اتاق اصفهان نیز گفت: تولیدکنندگانی که در بازارهای بین‌المللی حضور نداشته باشند در شرایط پساتحریم و با حضور شرکت‌های چند ملیتی به سختی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.