ترفندتعرفه‌های ترجیحی برای توسعه بازارهای صادراتی

ترفند تعرفه‌های ترجیحی برای توسعه بازارهای صادراتی رییس کنفدراسیون صادرات با بیان این‌که ایران بزرگ‌‌ترین اقتصاد دنیا خارج WTO است، گفت: با تعرفه‌های ترجیحی، بازارهای صادراتی خود را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدلاهوتی درباره اعلام آمادگی سازمان توسعه تجارت برای برقراری تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای دیگر به ویژه افغانستان، پاکستان […]

ترفند تعرفه‌های ترجیحی برای توسعه بازارهای صادراتی

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان این‌که ایران بزرگ‌‌ترین اقتصاد دنیا خارج WTO است، گفت: با تعرفه‌های ترجیحی، بازارهای صادراتی خود را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدلاهوتی درباره اعلام آمادگی سازمان توسعه تجارت برای برقراری تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای دیگر به ویژه افغانستان، پاکستان و عمان گفت: شاید تنها ۵ یا ۶ کشور در دنیا عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) نباشند و ایران بزرگ‌‌ترین اقتصاد دنیا خارج از این سازمان است.

وی افزود: عضویت نداشتن ایران در WTO باعث شده است میزان تعرفه‌ها تأثیر خود را بر قیمت کالاهای صادراتی ایران بگذارد و قدرت رقابت تجار ایرانی را نسبت به سایر کشور‌‌ها کاهش دهد و گاهی هم سلب کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه‌داد: یکی از راهکار‌‌ها برای خنثی کردن عضویت نداشتن ایران در WTO، برقراری تعرفه‌های ترجیحی است.

لاهوتی گفت: در گذشته که چین به دلیل مخالفت‌های آمریکا اجازه عضویت در WTO را نداشت، بازارهای صادراتی خود را شناسایی و با کشورهای مختلف تعرفه ترجیحی امضا کرد تا از این راه پیامدهای عضویت نداشتن خود را در سازمان تجارت جهانی خنثی کند.

 

رییس کنفدراسیون صادرات تأکید‌کرد: ایران نیز می‌تواند با شناسایی بازارهای هدف خود و براساس اولویت‌بندی‌‌ها با کشورهای مختلف تعرفه ترجیحی امضا کند.