درج قیمت‌ها در پی غیرشفاف بودن نظام توزیع خرده‌فروشی

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌ کرد درج قیمت‌ها در پی غیرشفاف بودن نظام توزیع خرده‌فروشی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران معتقد است حذف درج قیمت مصرف‌کننده از روی کالا‌ها و موادغذایی به بالا رفتن رقابت بین تولیدکنندگان، نظام توزیع و فروش برای ارایه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان منجر می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌ کرد

درج قیمت‌ها در پی غیرشفاف بودن نظام توزیع خرده‌فروشی

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران معتقد است حذف درج قیمت مصرف‌کننده از روی کالا‌ها و موادغذایی به بالا رفتن رقابت بین تولیدکنندگان، نظام توزیع و فروش برای ارایه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان منجر می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق ایران حسن‌فروزان‌فرد اظهارکرد: رقابت بین تولیدکنندگان باید در نهایت به رفاه بیش‌تر مصرف‌کنندگان و تولید کالاهای با کیفیت منجر شود و حذف درج قیمت از روی کالا حرکت در این مسیر است.‌

وی با بیان این‌که در هیچ کجای دنیا نظام قیمت‌گذاری و درج قیمت روی کالا وجود ندارد، درباره دلیل درج قیمت‌ها افزود: در دهه ۸۰ کشور در یک شیب غیرمعمول تورمی قرار گرفت و در این بستر حرکت‌های سوداگرانه‌ای در فروش شروع شد که در نهایت دولت را به این تصمیم رساند که تولیدکنندگان روی کالا‌ها قیمت فروش به مصرف‌کنندگان را درج کنند؛ در واقع فشل و ناکارآمدی نظام توزیع خرده‌فروشی که می‌توانست منافع زیادی از مصرف‌کنندگان را از بین ببرد و غیرشفاف بودن نظام توزیع خرده‌فروشی به درج قیمت‌ها منجر شد و دولت را وادار کرد که یک مسؤولیت اضافه بر دوش تولیدکنندگان برای درج قیمت‌ها بگذارد ولی در شرایط کنونی فضای اقتصادی کشور کاملاً تغییر کرده و دیگر شاهد شتاب تورمی در جامعه نیستیم و مدتی است که نرخ تورم رو به کنترل است یعنی دلیل اصلی که قاعده درج قیمت‌ها گذاشته شد، از بین رفته است و حالا باید نظام‌های نظارتی در حوزه اصناف و وزارت بازرگانی وظایف خودشان را برای کنترل نظام توزیع انجام دهند.‌

فروزان‌فرد با اشاره به این‌که مهم‌ترین ناظر قیمت‌ها مصرف‌کنندگان هستند، گفت: در همه دنیا مهم‌ترین نظارت را مصرف‌کننده هوشیار انجام می‌دهد و در همه دنیا چند قیمتی وجود دارد و اصلاً این موضوع نگرانی ندارد، آیا در نظام توزیع در کشور ما نباید رقابت وجود داشته باشد؟ باید فقط در تولید رقابت وجود داشته باشد؟ و هزینه تولید را فقط باید تولیدکنندگان پرداخت کنند؟ ما یک قانون اشتباهی را به دلیل شرایط و مشکلاتی که بر اقتصاد کشور حاکم بود تعیین کردیم و حالا به این شرایط علاقه‌مند شده‌ایم و به شدت به آن چسبندگی پیدا کرده‌ایم و فکر می‌کنیم تنها راه اداره بازار همین است که اصلاً این‌گونه نیست.‌

 

این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که درج قیمت‌ها روی کالا‌ها باعث ایجاد رقابت کشنده و غیراخلاقی بین تولیدکنندگان شده است، گفت: نظام توزیع در کشور ما به دلیل همین نظام ناکارآمد توسعه و رشد پیدا نکرده است. در حال حاضر فاصله قیمتی که روی کالا به عنوان قیمت مصرف‌کننده درج شده در واقعیت با قیمتی که فروشگاه کالا را خریداری می‌کند، بسیار زیاد است و بعضی وقت‌‌ها به ۵۰ درصد هم می‌رسد، در صورتی که از نظر قانونی باید ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد. این رقابت غیرحرفه‌ای است که به دلیل درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا توسط تولیدکننده‌ها به وجود آمده است؛ مسؤولان فروشگاه‌ها قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتری را اعلام می‌کنند و روی آن تخفیف‌های بزرگ برای مشتریان در نظر می‌گیرند، اتفاقی که تخلف محسوب می‌شود.