تعامل بالا میان وزارت راه و پیمانکار پروژه ریلی چابهار – زاهدان برای تأمین مالی

معاون وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد تعامل بالا میان وزارت راه و پیمانکار پروژه ریلی چابهار – زاهدان برای تأمین مالی بهره‌برداری از ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا ۴ سال آینده معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اعلام پیشرفت‌های چشمگیر در وضعیت قراردادهای بین‌المللی، گفت: امیدواریم تا پایان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰ […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد

تعامل بالا میان وزارت راه و پیمانکار پروژه ریلی چابهار – زاهدان برای تأمین مالی

بهره‌برداری از ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا ۴ سال آینده

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اعلام پیشرفت‌های چشمگیر در وضعیت قراردادهای بین‌المللی، گفت: امیدواریم تا پایان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم از ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر قرارداد آزادراهی حداقل ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش صما، امیرامینی با اعلام پیشرفت‌های چشمگیر در وضعیت قراردادهای بین‌المللی، گفت: برای نهایی شدن قرارداد مسیر ریلی قزوین -رشت –انزلی- آستارا توفیقاتی حاصل شده است و درحال بررسی و واقعیت‌سنجی مدل‌هایی که سرمایه‌گذار به ما ارایه داده است، هستیم تا نهایتاً بتوانیم به سرمایه‌گذاری در این خط ریلی برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی همچنین خبرداد که پروژه بزرگ ریلی چابهار به سمت زاهدان با سرعت زیادی درحال انجام است و گفت: اتفاق نظر خیلی خوبی در مجموعه سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی و پیمانکار پروژه (قرارگاه خاتم‌الانبیا) برای تأمین مالی این پروژه با هدف اجرای هر چه سریعتر آن انجام گرفته است.

وی با توضیح این‌که این پروژه به ۳ قسمت چابهار به سمت زاهدان، زاهدان به سمت زابل و زابل به سمت نهبندان و بیرجند و نهایتاً اتصال به شبکه ریلی بافق- مشهد تقسیم شده است و برای هر قسمت سرمایه‌گذار مشخصی انتخاب می‌شود، توضیح داد: قرار است مسیر چابهار به زاهدان با تزریق اوراق مشارکت از سوی سازمان برنامه و بودجه و مشارکت ۲۵ درصدی قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شود. برای مسیر بیرجند به سمت مشهد نیز با یک کنسرسیوم درحال مذاکره هستیم. آقای روحانی در سفر نوروزی خود به خراسان‌جنوبی دستور صریح دادند تا مکانیزمی طراحی شود که از منابع صندوق توسعه ملی برای اتصال این راه‌آهن استفاده شود و ما هم کنسرسیومی تشکیل و به چند بانک عامل معرفی کردیم البته پاسخ بانک‌ها منفی بود و اکنون مشغول مذاکره برای یافتن بانک عامل هستیم.

امینی در خصوص تکمیل مسیر ریلی زاهدان به زابل و زابل به نهبندان نیز خبر داد که ریل این مسیر از طریق مکانیزم تأمین مالی از طریق فاینانس هندی‌‌ها انجام خواهد پذیرفت و گفت: مذاکرات این مسیر ریلی نیز در حال انجام است و دکترکاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در این خصوص در حال انجام مأموریت خود هستند و نهایتاً قرار است تکمیل این ۳ محور ریلی را در برنامه اصلی داشته باشیم.

ایران در مذاکره با هند پیشرفت‌های خوبی دارد

وی در خصوص رفتار هند با ایران به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اصلی گفت: با هندی‌‌ها نسبت به باقی کشور‌ها در انجام پروژه‌های مشترک پیشرفت بهتری داریم و این همکاری در بخش ریلی و سرمایه‌گذاری در بندر بسیار خوب بوده است و با وجود این‌که هندی‌ها بسیار سخت‌گیر هستند اما ایران در مذاکره با هند پیشرفت‌های خوبی دارد.

به گفته امینی با وجود مشکلات ایران در تأمین فاینانسر‌ها اکنون پروژه برقی‌کردن قطار مشهد – تهران با فاینانس چینی‌‌ها به مرحله خوبی رسیده است و از وام روسیه برای برقی‌کردن راه‌آهن تهران- گرمسار به اینچه‌برون قرار است استفاده شود. ضمن این‌که مذاکره با ایتالیا برای راه‌آهن سریع السیر تهران به اراک درحال انجام است و تا آبان امسال نهایی می‌شود.

امینی همچنین خبر داد که پروژه دو خطه برقی اصفهان- اهواز در چارچوب قرارداد مالی با دولت کره‌جنوبی با ظرفیت ۵ میلیارد یورو در دست مذاکره است و گفت: سیاست ما این است که شرکت کره‌ای که قصد انجام این مهم را دارد حتماً در این پروژه مشارکت داشته باشد و فقط فاینانسر نباشد اگر کره راضی به مشارکت شود همکاری را آغاز می‌کنیم و در غیراینصورت انتخاب فاینانسر در قالب سیستم رقابتی انجام می‌شود.

 

معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی همچنین خبر داد که در بخش جاده‌ای در حوزه گسترش آزادراه‌ها سال فعالی را طی کرده‌ایم و گفت: امیدواریم تا پایان برنامه ششم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم از ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر قرارداد آزادراهی حداقل ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه را به بهره‌برداری برسانیم.