دولت باید برای توسعه صادرات به صادرکنندگان یارانه اختصاص دهد

دولت باید برای توسعه صادرات به صادرکنندگان یارانه اختصاص دهد سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس، گفت: دولت باید برای توسعه صادرات به صادرکنندگان یارانه اختصاص دهد و تشریفات گمرکی را تسهیل کند. به گزارش خانه‌ملت، محمدمهدی‌مفتح با بیان این‌که یکی از مؤلفه‌های رونق اقتصادی کشور، صادرات کالاهای غیرنفتی و توسعه آن است، گفت: در سیاست‌های کلی […]

دولت باید برای توسعه صادرات به صادرکنندگان یارانه اختصاص دهد

سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس، گفت: دولت باید برای توسعه صادرات به صادرکنندگان یارانه اختصاص دهد و تشریفات گمرکی را تسهیل کند.

به گزارش خانه‌ملت، محمدمهدی‌مفتح با بیان این‌که یکی از مؤلفه‌های رونق اقتصادی کشور، صادرات کالاهای غیرنفتی و توسعه آن است، گفت: در سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام‌معظم‌رهبری به صادرات، تأکید ویژه‌ای داشته‌اند و اجرایی شدن توسعه صادرات و رشد صادرات غیرنفتی ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی که برون‌نگر است، است.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که شکل‌گیری و توسعه صادرات به لوازمی نیاز دارد، افزود: صادرکنندگان به بازاری وارد می‌شوند و با رقبایی رقابت می‌کنند که کنترل آن تحت اختیار ایران نیست که بتواند با تعرفه گمرکی و مشوق‌های دیگر کالا را برای مصرف‌کننده جذاب کند، بلکه این صادرات باید تماماً با مکانیزم‌های اقتصادی انجام شود.

گمرک و بانک‌ها ارایه تسهیلات به صادرکنندگان را در اولویت قرار دهند

مفتح ادامه‌داد: برای رقابت صادرکنندگان در بازارهای جهانی قیمت تمام شده کالای صادراتی باید پایین باشد تا بتواند با کالای مشابه خود رقابت کند و کیفیت و بسته‌بندی این کالا‌ها باید مناسب باشد.

وی با بیان این‌که یکی از اقدامات مهم در کشور برای رشد صادرات، ایجاد و تقویت فرهنگ صادرات‌محور است، یادآورشد: دستگاه‌های اجرایی همانند گمرک و بانک‌ها باید صادرکنندگان را برای صادرات کالا در اولویت قرار دهند و هرگونه تسهیلات و کمک‌های مورد نیاز برای صادرات یک کالا را به صادرکنندگان ارایه دهند.

دید و توجه مسؤولان باید به سمت صادرات و صدور کالا باشد

نماینده مردم تویسرکان در مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که سختگیری دستگاه‌ها باید نسبت به کالا‌ها و صادرکنندگانی که به صادرات منجر می‌شود برای ارایه تسهیلات کاهش یابد، افزود: دید و توجه مسؤولان باید به سمت صادرات و صدور کالا باشد و تسهیلات موردنیاز را به تولیدکنندگان اختصاص دهند و به این منظور هر مسؤولی باید هر اقدامی که می‌تواند در این راستا انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به اقدامات مورد نیاز برای توسعه صادرات از سوی مسؤولان ادامه‌داد: اولویت دادن به صادرکنندگان، رسیدگی خارج از نوبت به درخواست‌های صادرکنندگان و تکریم صادرکننده باید در دستور کار مسؤولان قرار گیرد تا صادرات کالای غیرنفتی افزایش یابد و در این زمینه جایگاه بالاتری پیدا کنیم.

لزوم اقدامات سفارتخانه‌ها در خارج از کشور برای بازاریابی تولیدکنندگان

مفتح اظهارکرد: اگر تسهیلاتی تعریف می‌شود این تسهیلات فقط باید به کالاهایی اختصاص یابد که صادراتی و سود آن کم‌تر است و شرایط بازپرداخت آن سهل‌تر باشد.

وی با بیان این‌که دولت باید برای توسعه صادرات به صادرکنندگان یارانه اختصاص دهد، افزود: بانک‌ها نباید در این بخش زیان کنند و سود متناسب خود را باید کسب کنند و سود تسهیلات را باید از اختصاص یارانه دولت و مقداری را از خود تولید‌کننده دریافت کنند.

 

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که به چند روش می‌توان به صادرات یارانه اختصاص داد، تصریح‌کرد: جایزه صادراتی، تسهیل تشریفات گمرکی و اقدامات سفارتخانه‌ها در خارج از کشور برای بازاریابی تولیدکنندگان می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند.