ابلاغ پیشنویس ترکتشریفات توربینهای کلاس F به مپنا پروژه ملی انتقال دانش توربینهای کلاس F و بومیسازی این دانش با رسیدن نخستین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه بندرعباس وارد فاز جدیدی شد و با ادامه این روند، نخستین نیروگاه کلاس F ایران در بندرعباس در سال ۹۷ به تولید برق خواهد رسید. […]
ابلاغ پیشنویس ترکتشریفات توربینهای کلاس F به مپنا
پروژه ملی انتقال دانش توربینهای کلاس F و بومیسازی این دانش با رسیدن نخستین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه بندرعباس وارد فاز جدیدی شد و با ادامه این روند، نخستین نیروگاه کلاس F ایران در بندرعباس در سال ۹۷ به تولید برق خواهد رسید.
به گزارش تسنیم، به منظور ارتقای راندمان و افزایش بهرهوری، دستیابی به توربینهای کلاس F که سابقهای بیش از ۲۰ سال در جهان دارد و در اواخر قرن بیستم، توانست نیمی از سهم تجهیز واحدهای جدید نیروگاهی در کشورهای پیشرفته را از آن خود کند، در سالهای اخیر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. بدینمنظور اسفند ماه سال ۹۴ در دیدار حمیدچیتچیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و زیگمارگابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، قرارداد همکاری بین شرکتهای گروه مپنای ایران و زیمنس آلمان برای ساخت توربینهای کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.
با امضای این قرارداد ۵ ساله، نخستین گام برای بومیسازی توربینهای کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفتهترین و مطمئنترین توربینهای گازی کلاس F در دنیا است که در شرایط ایزو توان تولیدِ ۳۰۷ مگاوات با بازدهی حرارتی ۴۰٫۱ درصد را دارد. بازدهی این توربین در حالت سیکل ترکیبی به ۵۷ درصد میرسد و میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب ۲۵ و ۸۰ PPM است که با الزامات زیستمحیطی بینالمللی سازگاری دارد.
برنامهریزی و انجام اقدامات دولت یازدهم به منظور دستیابی ایران به این دانش فنی و ارتقای راندمان نیروگاههای حرارتی کشور با بومیسازی و بهکارگیری توربینهای کلاس F در دولت دوازدهم ادامه دارد، بهطوری که ادامه این روند در روزهای اخیر شاهد رسیدن نخستین توربین و همچنین نخستین ژنراتور کلاس F به محل ساختگاه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس بودیم.
علیرضانصراللهی، مجری طرح بازتوانی نیروگاههای شرکت تولید نیروی برق حرارتی در خصوص آخرین وضعیت این پروژه ملی در گفتوگو با تسنیم گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس اولین نیروگاه از مجموع ۸ نیروگاهی است که قرار است در قالب قرارداد ۵ هزار مگاواتی بین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق و شرکت مپنا به صورت نیروگاههای با راندمان بالا و با تجهیز توربینهای کلاس F به معرض ظهور و اجرا برسد.
وی افزود: پروسه تهیه قرارداد این پروژه، انجام عملیات مربوط به ترکتشریفات و فرایند انتقال تکنولوژی و تهیه مستنداتی که برای ساخت داخل شدن این توربینها لازم بود طی یک فرایند زمانی بالغ بر یک سال و نیم تا دو سال بین همکاران نهایی شد و در نهایت دو تا ۳ هفته قبل پیشنویس این قرارداد به شرکت مپنا ابلاغ شد.
نصراللهی با بیان اینکه «آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه بندرعباس به صورت پیش هنگام و قبل از امضای قرارداد شروع شد»، اذعانکرد: این کار به دلیل اهمیت این نیروگاه از نظر احداث و همچنین نقش آن در آغاز فرایند پروژه ملی انتقال دانش و تکنولوژی ساخت توربینهای کلاس F بود.
وی ادامهداد: اکنون برنامه احداث نیروگاه بندرعباس یک سال از زمان قرارداد جلوتر است، شرکت گروه مپنا از آبانماه سال گذشته کلنگ احداث این نیروگاه را به زمین زده و در این مدت عملیات مربوط به آمادهسازی ساختگاه را انجام دادهایم و کارهای ساختمانی بسیار زیادی را در محوطه ضلع غربی نیروگاه بندرعباس اجرایی کردهایم تا شرایط سایت برای اجرای عملیات ساختمانی اصلی آماده شود.
این مقام مسؤول تصریحکرد: خوشبختانه اولین توربین و ژنراتور کلاس F به محل نیروگاه آمده و امروز آرماتورگذاریهای مربوط به فونداسیون این توربین و ژنراتوری که الان در سایت وجود دارد انجام شده و اکنون این فونداسیون آماده بتنریزی است.
نصراللهی با بیان اینکه «این بتنریزی ظرف این هفته انجام خواهد شد و متعاقب آن فرایند نصب سازههای فلزی و نصب توربین و ژنراتور انجام میشود»، گفت: به لحاظ تأمین قطعات واحدهای اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس هیچ مشکلی نداریم و این پروسه تا پایان سال ۲۰۱۷ یعنی حدود ۳ ماه آینده به اتمام خواهد رسید و تمام قطعات لازم برای ساخت این نیروگاه وارد کشور عزیزمان خواهد شد.
وی افزود: قطعات نیروگاه بندرعباس بخشی از شرکت زیمنس و بخشی دیگر توسط شرکتهای داخلی تأمین میشود که تمامی قراردادها توسط شرکت گروه مپنا انجام شده و روند کار رو به پیشرفت است؛ امیدواریم با نقدینگی مناسبی که بعد از قرارداد به شرکت مپنا داده خواهد شد، واحد اول این نیروگاه را در سال ۹۷ به بهرهبرداری برسانیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.