تمام پیمانکاران ساخت و ساز موظف به رعایت طرح تفصیلی هستند

مدیران کل راه‌ و شهرسازی استان‌ها تمام پیمانکاران ساخت و ساز موظف به رعایت طرح تفصیلی هستند اگرچه در دولت‌های پیشین، علی‌رغم وعده‌های داده شده نوسازی بافت‌های فرسوده شهری صرفاً در حد شعار بوده و عملیاتی نشده است؛ اما این موضوع مهم به تازگی در دولت دوازدهم به عنوان اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی […]

مدیران کل راه‌ و شهرسازی استان‌ها

تمام پیمانکاران ساخت و ساز موظف به رعایت طرح تفصیلی هستند

اگرچه در دولت‌های پیشین، علی‌رغم وعده‌های داده شده نوسازی بافت‌های فرسوده شهری صرفاً در حد شعار بوده و عملیاتی نشده است؛ اما این موضوع مهم به تازگی در دولت دوازدهم به عنوان اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن معرفی شده است.

به گزارش صما، اگرچه در دولت‌های پیشین، علی‌رغم وعده‌های داده شده نوسازی بافت‌های فرسوده شهری صرفاً در حد شعار بوده و عملیاتی نشده است؛ اما این موضوع مهم به تازگی در دولت دوازدهم به عنوان اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن معرفی شده تا از طریق بهسازی و احیای این بافت‌ها و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین، بحث بازآفرینی شهری هم شکل اجرایی بگیرد.

در همین راستا دولت با ارایه تشویقات و تسهیلات مختلف، درصدد ترغیب مالکان و سازندگان برای نوسازی این بافت‌ها برآمده است. با این حال کارشناسان با اشاره به چالش‌های بزرگ نوسازی مناطق فرسوده، معتقدند: سیاست‌های تشویقی در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده، به‏‌قدری ضعیف و دچار بوروکراسی اداری است که مالکان و سازندگان، رغبتی برای تخریب و نوسازی این املاک ندارند.

لزوم به‌کارگیری روش‌های جدید مشارکت در نوسازی

در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی عمده‌‌ترین چالش نوسازی بافت‌های فرسوده را مربوط به کمبود منابع اعتباری دانست و گفت: در حال حاضر منابع اعتباری، عمده‌‌ترین چالش دستگاه‌های ذی‌مدخل در حوزه بافت فرسوده از جمله شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان و راه و شهرسازی در کل مناطق کشور است.

محمدرضااخوان‌عبداللهیان با بیان این مطلب افزود: هرچند که دولت بنا را بر تقویت این اعتبارات گذاشته تا بتوانیم در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلات خود را به حداقل برسانیم، اما اکنون ما در مرحله‌ای هستیم که می‌توانیم از روش‌های جدید مشارکت و منابع پولی و اعتباری برای امور زیربنایی استفاده کنیم.

وی ادامه‌داد: با توجه به مشارکت وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در زمینه نوسازی بافت فرسوده، هر چند این همکاری‌ها در زمینه تهاتر زمین و اختصاص منابع اعتباری می‌تواند به توسعه نوسازی بافت فرسوده کمک کند، اما به‌طور قطع این امکانات کافی نیست و باید از تسهیلات دیگری استفاده کنیم تا سرعت احیا و نوسازی این مناطق افزایش یابد.

اخوان با اشاره به تأکید رییس‌جمهوری درباره ضرورت نوسازی بافت فرسوده تصریح‌کرد: امسال رییس دولت و وزیر راه و شهرسازی اولویت خود را بر نوسازی بافت فرسوده و توانمندسازی بافت حاشیه‌نشین قرارداده‌اند و از همین رو همه دستگاه‌ها قطعاً باید تمرکز بیش‌تری را بر این بخش داشته باشند.

وی با انتقاد از این‌که در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده از لحاظ سرعت عقب مانده‌ایم، عنوان‌کرد: البته طی یکی دو سال اخیر به‌خاطر برنامه زمان‌بندی و ردیف اعتباری خاصی که دولت برای این منظور در نظر گرفته، جای امیدواری وجود دارد که این امر تسریع شود.

اخوان همچنین در پاسخ به این‌که در جریان نوسازی تا چه حد باید ایجاد زیرساخت‌های مورد نظر در مناطق فرسوده اعم از امکانات آموزشی، بهداشتی، حمل و نقل و… مورد توجه قرار گیرد، گفت: طبیعتاً ساخت‌وساز هر ساختمانی چه در بافت فرسوده و چه در خارج از بافت فرسوده، مستلزم این است که ضوابط طرح تفصیلی شهر‌ها رعایت شود.

وی تأکیدکرد: در زمان تصویب طرح تفصیلی در هر شهری ضوابط مشخص شده و شرکت‌های خدماتی هم براساس آن، بستر تأسیسات زیربنایی را فراهم کرده‌اند. بنابراین اگر ضوابط طرح تفصیلی در ساخت و ساز‌ها به‌وسیله پیمانکاران رعایت نشود، ضمن این‌که تأمین امکانات خدماتی عقب می‌افتد، حقوق شهروندی هم دچار مشکل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی با تأکید بر این‌که مبنای ما در نوسازی بافت‌های فرسوده باید طرح تفصیلی مصوب شهر‌ها باشد، اظهارداشت: طرح تفصیلی در جریان ساخت و ساز‌ها باید ملاک عمل قرار بگیرد تا حقوق شهر و شهروندان رعایت شود.

وی با انتقاد از احداث ساختمان‌های بلندمرتبه بدون توجه به ضوابط و اصول طرح تفصیلی بیان‌کرد: به دلیل این‌گونه ساخت و ساز‌ها دستگاه‌های خدمات‌رسان در تأمین خدمات زیربنایی و در عین حال مردم هم به دلیل کمبود امکانات موردنیاز با مشکل مواجه شده‌اند. بنابراین اساس و مبنای کار ما در ساخت و ساز‌ها توسط پیمانکاران باید همان طرح تفصیلی باشد.

مشکل نوسازی، عدم پرداخت سود تسهیلات نوسازی است

علاوه بر این، مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان هم با اشاره به چالش‌های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده گفت: براساس قوانین، دولت متعهد شده تا بخشی از سود تسهیلات نوسازی را پرداخت کند؛ اما مشکل ما طی سنوات اخیر این بوده که متأسفانه دولت این مبلغ را پرداخت نکرده است.

علی‌خاوری‌دانشور در گفت‌وگو با «صما» با بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر کسانی که این تسهیلات را گرفته‌اند و سررسید تسهیلات آنها فرارسیده، انتظار دارند که یارانه آنها زودتر پرداخت شود تا بتوانند به دنبال فروش اقساطی بروند و پایان کار مشارکتی را با بانک به نتیجه برسانند.

وی اظهارداشت: بنابراین انتظار داریم که در این قسمت دولت کمک بیش‌تری بکند تا افرادی که تسهیلات آنها به سررسید رسیده‌، بتوانند از تسهیلات تخفیف سود بانکی استفاده کنند.

خاوری همچنین در خصوص وضعیت توجه به زیرساخت‌ها در جریان نوسازی بافت فرسوده عنوان‌کرد: به‌طور قطع، توسعه شبکه معابر این امکانات را هم مترتب خود دارد. یکی از اشکالات مسکن مهر، انتخاب مکان نامناسب برای ساخت این پروژه‌ها بود؛ در حالی که اگر در بافت‌های فرسوده اجرا می‌شد، به دلیل وجود زیرساخت‌ها در این مناطق، مشکلی از این بابت ایجاد نمی‌شد. کمااین‌که براساس این ساخت‌وساز‌ها شبکه معابر توسعه پیدا می‌کرد و زیرساخت‌ها هم به روزتر می‌شدند.

وی در عین حال تأکیدکرد: بیش‌ترین مشکل بافت فرسوده، مربوط به سود تسهیلاتی است که تاکنون تحقق پیدا نکرده و اگر شتاب بگیرد، شدت نوسازی بافت‌های فرسوده چند برابر خواهد شد.

 

خاوری در پایان با بیان این‌که در حال حاضر نوسازی بافت فرسوده به یکی از مفاهیم بازآفرینی شهری تبدیل شده است، خاطرنشان ساخت: بازآفرینی شهری، نوسازی بافت فرسوده و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی را در بر می‌گیرد و براساس ایده‌های جدید وزارت راه و شهرسازی، قرار است به بهبود وضعیت تمامی این مناطق توجه شود.