هشدار سرپرست وزارت علوم نسبت به ایجاد «دانشگاه متروکه»!

در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها مطرح شد هشدار سرپرست وزارت علوم نسبت به ایجاد «دانشگاه متروکه»! سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که کمیت‌گرایی در دانشگاه‌ها منجر به توسعه نامتوازن و بی‌عدالتی در دانشگاه شده است، گفت: در صورت عدم تغییر مسیر، شاهد «دانشگاه‌های متروکه‌ای» خواهیم بود که بخش عمده‌ای از […]

در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها مطرح شد

هشدار سرپرست وزارت علوم نسبت به ایجاد «دانشگاه متروکه»!

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که کمیت‌گرایی در دانشگاه‌ها منجر به توسعه نامتوازن و بی‌عدالتی در دانشگاه شده است، گفت: در صورت عدم تغییر مسیر، شاهد «دانشگاه‌های متروکه‌ای» خواهیم بود که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آنها به مرور کارکردهای حداقلی خود را نیز از دست خواهند داد.

به گزارش ایسنا، سیدضیاء‌هاشمی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رییس‌جمهور، وزیر بهداشت و جمعی از مسؤولان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال نو تحصیلی به جامعه دانشگاهی، افزود: خرسندیم که به برکت انقلاب اسلامی که خود متأثر از نهضت مقدس حسینی بود، گام‌های مهمی در حرکت به سمت دانشگاهی که به فرموده حضرت امام‌خمینی‌(ره) باید مبدأ همه تحولات باشد، برداشته‌ایم؛ دانشگاهی عادلانه، آزاد و مشکل‌گشا منطبق بر عصاره آرمان‌های قیام حضرت سیدالشهدا(ع) یعنی عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی، حریت و آزادگی و اراده به اصلاح امور جامعه.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های کشور اظهارکرد: نگاهی به وضعیت دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد در ۴ دهه گذشته دانشگاه‌ها علی‌رغم همه کاستی‌‌ها در کلیت، توانسته‌اند گام‌های بلندی در مسیر تحقق این آرمان‌‌ها ‌بردارند.

هاشمی خاطرنشان‌کرد: بر این اساس زیرساخت‌های آموزشی تا حد مطلوبی در راستای برقراری عدالت آموزشی، توسعه یافته و فرهنگ نقد و گفت‌وگو، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی در دانشگاه نهادینه شده است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه‌کرد: دانشگاهیان از طرق مختلف با حضور فعالانه و منتقدانه در مباحث عمومی کشور و ارایه مشاوره علمی به دستگاه‌های اجرایی و واحدهای صنعتی و کمک به خودکفایی کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در اصلاح امور جامعه مشارکت جدی داشته و مؤثر بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش دانش‌آموختگان دانشگاهی در ارتقای آگاهی‌های عمومی، حقوق شهروندی و اخلاق و دانش حرفه‌ای و اجتماعی، یادآورشد: دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور توانسته‌اند در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور مؤثر واقع شوند.

هاشمی ادامه‌داد: تا آنجا که در سالیان اخیر دانشگاه در دو مقطع سرنوشت‌ساز تاریخی با حمایت گسترده خود از جناب دکتر روحانی در دوره‌های انتخاباتی ۹۲ و ۹۶، شرایط را برای تغییر مسیر کشور و بازگشت اعتدال، تدبیر، امید و عقلانیت به فضای جامعه فراهم کرده و امروز نیز همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مدافع آزادی، عدالت و اصلاح امور جامعه، در کنار دولت ایستاده است.

وی در عین حال اظهارکرد: با وجود همه این دستاورد‌ها ما نیازمند داشتن تصویری آسیب‌شناسانه و انتقادی از وضعیت دانشگاه و تحول آن در سالیان گذشته هستیم.

سرپرست وزارت علوم افزود: متأسفانه سیطره کمیت‌گرایی بر نظام آموزش عالی کشور در دهه گذشته و محدود دیدن رشد علمی به تعداد دانشجو و مقاله و پایان‌نامه، علاوه بر دامن‌زدن به کاهش کیفیت آموزش، توسعه نامتوازن و بی‌عدالتی در دانشگاه، مسیر مدرک‌فروشی و توسعه شهریه‌محور را گشود و دانشگاه را از برقراری ارتباط با صنعت و جامعه و حل مسایل آنها دور کرد.

وی نتیجه این رویکرد را ایجاد «دانشگاه منزوی» دانست و یادآورشد: این «دانشگاه منزوی» به دنبال خود، سیل بیکاران دانش‌آموخته را به دنبال داشت که عموماً از مشارکت در حل مسایل کشور و اصلاح امور جامعه در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد، روابط بین‌الملل، فرهنگ و سیاست بازمانده‌اند.

هاشمی با بیان این‌که امروز و با پایان موج گسترده تقاضای جمعیت جوان برای ورود به دانشگاه و فرارسیدن زمان ورود آنها به بازارهای کار، بی‌شک تداوم روندهای پیشین که عمدتاً مبتنی بر تعادل میان عرضه و تقاضا در حوزه آموزش عالی بود، ناممکن است، ادامه‌داد: با کاهش انگیزه و تقاضا برای ورود به دانشگاه، به‌زودی و در صورت عدم تغییر مسیر ما شاهد «دانشگاه‌های متروکه‌ای» خواهیم بود که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آنها به مرور کارکردهای حداقلی خود را نیز از دست خواهند داد.

وی خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر کشور ما در چندین حوزه کلان با مسایلی دست به گریبان است که به نظر نمی‌رسد با راه‌حل‌های متعارفی که تا امروز طی شده، حل شدنی باشند.

این مقام مسؤول، عدم اجماع در حوزه روابط بین‌الملل، کمبود منابع در حوزه اقتصاد، بحران آب در حوزه محیط‌زیست، فرسایش اعتماد و شدت گرفتن آسیب‌‌ها در حوزه جامعه، شدت گرفتن تنازعات در حوزه سیاست و گسیختگی در حوزه فرهنگ را برخی از مسایلی دانست که دانشگاه، برای قرار گرفتن در مبدأ تحولات، باید در جایگاه ارایه مسیر برای حل آنها قرار داشته باشد.

 

وی تأکیدکرد: لذا آموزش عالی کشور در این نقطه عطف مهم تاریخی که شاهد کاهش تقاضای ورود به دانشگاه و پایان دوران توسعه کمی از یکسو و نیاز کشور به مداخله دانشگاه برای حل مسایل اساسی کشور از سوی دیگر است، نیازمند یک بازآرایی جدی به منظور فراهم کردن امکان چنین مداخله‌ای است.