سازمان نصر رتبه‌بندی شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات را پیگیری می‌کند

    ناصر علی سعادت گفت: باید بپذیریم در این مرحله از پسابرجام حرکت تجاری ایران با آمریکا هموار نشده است. به گزارش فارس، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در یک نشست خبری درباره برنامه‌های سازمان در سال ۹۵ را تشریح کرد. رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره سرانجام اجرای پروژه «تجهیز واحدهای صنفی به […]

 

 

ناصر علی سعادت گفت: باید بپذیریم در این مرحله از پسابرجام حرکت تجاری ایران با آمریکا هموار نشده است.

به گزارش فارس، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در یک نشست خبری درباره برنامه‌های سازمان در سال ۹۵ را تشریح کرد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره سرانجام اجرای پروژه «تجهیز واحدهای صنفی به صندوق‌های مکانیزه فروش» گفت: جلسات و پیگیری‌های مداوم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درمورد شائبه انحصار در اجرای این پروژه ملی از طریق نهادهای ذی‌ربط باعث شد تا روند اجرای آن فارغ از هرگونه شائبه انحصار و با حفظ منافع تمام شرکت‌های بخش خصوصی در روال قانونی‌‌اش قرار بگیرد.

اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های اخیر سازمان در خصوص اجرای صحیح این طرح ملی گفت: براساس آیین‌نامه مصوب هیأت دولت، مشخصات سخت‌افزاری این پروژه باید توسط سازمان امور مالیاتی پیشنهاد شود و پس از تصویب توسط ۳ وزیر در سایت سازمان امور مالیاتی منتشر شود تا شرکت‌هایی که حایز شرایط سخت‌افزاری و البته مورد تأیید سازمان ملی استاندارد طرح‌های پیشنهادی خود برای تأمین تجهیزات مورد نظر را ارایه کنند.

نمایشگاه الکامپ امسال باشکوه تر برگزار می‌شود

باقر بحری، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مسؤول کمیسیون بین‌الملل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: فعالیت‌های قانونی سازمان برای دریافت مجوز برگزاری الکامپ همچون سال گذشته انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک هفته آینده این موضوع به صورت رسمی اعلام شود.

او با اشاره به مذاکرات و تعاملات متعدد سازمان با تشکل‌های همتا و فعالان صنعت ICT در کشورهایی همچون ترکیه، ایرلند، مولداوی، فرانسه، بلغارستان ایتالیا و کانادا گفت: با در نظر گرفتن ملاحظات مدیریتی و سیاست‌های داخلی کشور در ارتباطات بین‌الملل، با شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی فن‌آوری اطلاعات صحبت و مذاکره کردیم؛ آن‌ها علاقه‌مند و آماده ورود به ایران هستند و حتی مدیران خود را برای حضور در ایران استخدام کرده‌اند.

به گفته بحری، همچنان موضوع امنیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مطرح است؛ این موضوع درحالی است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جلسات مشترک دولت و بخش خصوصی، تمام توان کارشناسی خود را برای ایجاد آمادگی سرمایه‌گذاری فاوا در ایران از بعد قانون گذاری خواهد کرد؛ چراکه معتقدیم پس از صنعت نفت، مسأله ICT برای سرمایه‌گذاران خارجی بیش‌ترین میزان جذابیت را داراست.

در این مرحله از پسابرجام حرکت تجاری ایران با آمریکا هموار نشده است

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به سیاست‌های سازمان در خصوص مذاکرات خارجی گفت: سازمان تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط مستقیم با شرکت‌های بزرگ صنعت انفورماتیک جهان انجام می‌دهد اما این موضوع نیازمند توجه به ملاحظات و محدودیت‌های سیاسی کشورهای مختلف به دلیل تحریم‌ها است؛ سازمان آماده است که برای سرمایه‌گذاری مدیریت شده خارجی در ایران با کشورهای واسطه اروپایی که اغلب دربرگیرنده پایلوت پروژه‌های صنعتی بزرگ و تکنولوژی‌های روز ICT آمریکا و اروپا هستند، همکاری کند.

 او در خصوص وضعیت ارتباط کشور با برندهای مطرح صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهان گفت: پایگاه اغلب این برند‌ها در آمریکاست و باید بپذیریم که در این مرحله از پسابرجام حرکت‌های تجاری ما با آمریکا به دلیل تحریم‌های موجود هموار نشده است و این یک موضوع زمان بر است؛ شرکت‌های آمریکایی بسیار علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری هستند اما آن‌ها در ارتباط با ایران باید از قوانین کشور خود تبعیت کنند.

کاهش قیمت اینترنت منطقی باشد

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسش خبرنگاری به موضوع حضور نمایندگان و کارشناسان کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌های سازمان در کمیته کاهش قیمت اینترنت در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: نمایندگان ما در این کمیته به دلیل اهمیت موضوع کاهش تعرفه‌های اینترنت در تمام ابعاد آن حضور دارند و به دقت موضوع را بررسی می‌کنند.

ناصر علی سعادت در خصوص اهمیت موضوع کاهش منطقی تعرفه‌های اینترنت گفت: قطعاً کاهش قیمت منطقی اینترنت برای ارایه فراگیرتر سرویس‌های اینترنتی از سوی عرضه‌کنندگان به مصرف‌کنندگان ضروری است و تصور می‌کنم هرگونه کاهش قیمت منطقی باعث توسعه مقیاس بازار عرضه خواهد شد که این موضوع بدون شک به توسعه ملی منجر خواهد شد.

رتبه‌بندی شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به توافق تاریخی این سازمان و شورای عالی انفورماتیک در سال ۸۴ در خصوص تفویض موضوع رتبه‌بندی شرکت‌ها به سازمان گفت: در سال ۸۴ زمانی که این شورا در اقتدار کامل بود، موافقت‌نامه‌ای میان رییس وقت سازمان و دبیر شورای عالی انفورماتیک به امضا رسید مبنی بر این‌که کلیه امور اجرایی رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تفویض شود.

سعادت در این رابطه ادامه داد: آن زمان هم شورا قائل به این بود که فعالیت مربوط به رتبه‌بندی شورا را به دست سازمان بسپارد اما با وجود امضای این موافقت‌نامه متأسفانه به دلیل تغییرات دولت در سال ۸۸ این موضوع محقق نشد و به دلیل انحلال سازمان برنامه بودجه صورت نگرفت و پیگیری‌های سازمان هم نتیجه‌ای در بر نداشت؛ در ۱۴ فروردین ماه امسال و با اعلام انحلال شوراهای موازی از سوی رییس‌جمهور در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انفورماتیک منحل شد تا وظایف این شورا نیز به شورای عالی فضای مجازی منتقل شود و در بازدید نوروزی سازمان با دبیر شورای عالی فضای مجازی موضوع را پیگیری کردیم که خوشبختانه با استقبال روبه‌رو شد.

سعادت افزود: جلسه‌ای نیز طی هفته جاری با این مضمون برگزار کردیم که براساس آن، فعالیت‌های شورای عالی انفورماتیک تا اطلاع ثانوی ادامه دارد؛ بنابراین دست‌اندرکاران صنعت برای اخذ رتبه‌بندی شرکت خود همان مسیر قبلی را طی خواهند کرد تا زمانی که مصوبه جدید اجرایی اعلام شود.

 

سعادت گفت: نظام فعلی رتبه‌بندی مربوط به سال ۱۳۵۹ و زمان تشکیل شورای عالی انفورماتیک بوده و نیازمند به روز رسانی است.