مهم‌ترین موضوع عاشورا پیوند این مکتب با ملت است

رییس‌جمهور مهم‌ترین موضوع عاشورا پیوند این مکتب با ملت است رییس‌جمهور گفت: در همه انتخابات‌‌ها جناح‌های سیاسی مشارکت می‌کنند اما در آخر به جای آن‌که همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسن‌روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی […]

رییس‌جمهور

مهم‌ترین موضوع عاشورا پیوند این مکتب با ملت است

رییس‌جمهور گفت: در همه انتخابات‌‌ها جناح‌های سیاسی مشارکت می‌کنند اما در آخر به جای آن‌که همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسن‌روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تأکید بر اهمیت آغاز دوران تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها اظهارکرد: امروز هر توانایی که در کشور وجود دارد همه از علم، دانش و دانایی نشأت گرفته است.

روحانی با بیان این‌که عاشورا بزرگ‌ترین مکتب آموزشی و دانشگاه و معلم ما و همچنین بزرگ‌ترین عامل برای وحدت و امنیت ملی ما است، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که در مکتب عاشورا مطرح است، پیوند این مکتب با ملت است. در این زمینه وظیفه دانشگاه، برقراری پیوند میان جامعه و فرهنگ متعالی بشریت را برعهده دارد.

رییس دولت تدبیر و امید با تأکید بر این‌که باید همواره میان دانشگاه‌ها، کلاس درس و گروه‌های دانشجویی رقابت وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌های سیاسی ایجاد کرده‌ایم؛ در همه انتخابات‌‌ها این جناح‌‌ها مشارکت می‌کنند ما در آخر به جای آن‌که همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود. آیا نتیجه این روش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند؟

روحانی با بیان این‌که ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند، اظهارکرد: اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است، کسی خیلی هم تأثیرگذار باشد و مردم را برای مشارکت تشویق کند و تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند.

رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که باید از این مسیر‌ها ر‌ها شویم به نتایج رأی مردم در انتخابات‌های سال‌های ۹۲ تا ۹۶ اشاره و خاطرنشان‌کرد: یک‌بار در سال ۹۲ و مجدداً در سال‌های ۹۴ و ۹۶ این تجربه حاصل شد. در اقتصاد، علم و مدیریت، انحصار بسیار خطرناک است و ما باید برای نقد و مشارکت، همه جامعه را تشویق کنیم.

روحانی در ادامه سخنرانی خود در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با انتقاد از پذیرش بیش از حد دانشجو در برخی رشته‌های تحصیلی اظهارکرد: دانشگاه برای حل و فصل مسایل و پیچیدگی‌های جامعه است اما امروز موضوع فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خود یک معضل برای جامعه ایجاد کرده است. این در حالی است که ابتدا باید بررسی کنیم که چه شغلی نیازمند تحصیلات دانشگاهی است، سپس در آن رشته دانشجو بپذیریم.

رییس‌جمهوری خاطرنشان‌کرد: مدیریت نیروی انسانی بر مبنای هرم امکان‌پذیر است ما امروز ما در حال ایجاد یک استوانه در این بخش هستیم و می‌خواهیم همه کلاس اولی‌‌ها را با مدرک دکترا از نظام آموزش خارج کنیم. این درحالی است که براساس برخی بررسی‌هایی که در کشورهای مختلف درباره نیاز مشاغل به تحصیلات دانشگاهی انجام شده، ۴۰ الی ۴۵ درصد مشاغل نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارند.

روحانی با اشاره به وجود مشکل بیکاری در جامعه خاطرنشان‌کرد: دولت و همه نهاد‌ها باید در زمینه ایجاد شغل در کشور تلاش کنند. در این زمینه من بسیار خوشحال هستم که نسبت به سال گذشته رقم بیکاری یک درصد کاهش یافته که این به معنای آن است که مسیر درستی انتخاب شده و باید با سرعت بیش‌تری طی شود.

روحانی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره تصریح‌کرد: ما در توافق برجام به منافع غیرقابل بازگشتی دست یافته‌ایم و نه تنها ترامپ بلکه چنانچه ۱۰ ترامپ دیگر در دنیا روی کار بیایند، آن منافع غیرقابل بازگشت هستند. در مذاکرات هسته‌ای ما قدرت سیاسی خود را به جهانیان نشان دادیم و دیپلمات‌های ما آنقدر قوی و قدرتمند با ۶ قدرت بزرگ دنیا حرف زدند و به توافق رسیدند که آن طرف توافق آمریکا می‌گوید ایرانی‌‌ها ما را فریب داده‌اند.

رییس‌جمهوری ادامه‌داد: گرچه این حرف نادرست است و مبنای ما در این توافق برد-برد بوده اما ما به عنوان یک توانمند سیاسی در صحنه مذاکرات با قدرت‌های دنیا ظاهر شدیم و نشان دادیم نه تنها در جنگ و اقتصاد قوی هستیم بلکه در صلح و سیاست نیز قدرتمندیم که این نیز یک موضوع غیرقابل بازگشت است.

وی با تأکید بر این‌که ما اتحاد جهانی علیه ایران را شکستیم، به سخنرانی سران کشورهای عضو سازمان ملل در مجمع عمومی این نهاد اشاره و خاطرنشان‌کرد: همه کشور‌ها علیه ایران متحد شده بودند. در سازمان ملل از نخستین ناطق تا آخرین سخنران، همه علیه ما حرف می‌زدند و حتی کشورهای به ظاهر دوست نیز صحبتی به نفع ما نمی‌کردند اما امسال در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از ۱۶۹۰ کشور دنیا حرف ایران را بر زبان آورد و تنها یک کشور به نام آمریکا و یک رژیم اشغالگر به نام اسرائیل علیه ایران حرف زد.

 

رییس‌جمهوری با اشاره به لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و بسته شدن پرونده PMD افزود: برخی می‌گفتند که پرونده PMD هیچگاه بسته نمی‌شود ولی ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای این پرونده را ببندیم و آژانس رسماً اعلام کرد که دیگر سؤالی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما ندارد. ما همچنین توانستیم قطعنامه‌های سازمان ملل را که سال‌ها علیه کشور تصویب شده بود را لغو کنیم.