جانشین پلیس راهور با اشاره به مصوبه دولتی اسقاط خودرو تشریح کرد تمکین نکردن خودورسازان به قانون علت عدم شمارهگذاری ۹ مدل خودرو گروه خودرو -جانشین پلیس راهور ناجا شرکتهای خودروسازی مدیران خودرو، ایران خودرو، کرمان خودرو و کرمانیان را از جمله شرکتهایی خواند که شمارهگذاری ۹ مدل خودروی آنها به علت عدم اجرای قانون […]
جانشین پلیس راهور با اشاره به مصوبه دولتی اسقاط خودرو تشریح کرد
تمکین نکردن خودورسازان به قانون علت عدم شمارهگذاری ۹ مدل خودرو
گروه خودرو -جانشین پلیس راهور ناجا شرکتهای خودروسازی مدیران خودرو، ایران خودرو، کرمان خودرو و کرمانیان را از جمله شرکتهایی خواند که شمارهگذاری ۹ مدل خودروی آنها به علت عدم اجرای قانون در اسقاط خودروی فرسوده متوقف شده است.
به گزارش مناقصهمزایده، موسی امیری در حاشیه افتتاح مرکز نقل و انتقال و تعویض پلاک باقرشهر و در جمع خبرنگاران در مورد لزوم اسقاط برخی از خودروهای داخلی گفت: برابر مصوبهای که امسال هیأت وزیران از ۲۰ شهریور ۹۶ ابلاغ کرده است، شمارهگذاری کلیه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها ۸٫۵ لیتر و یا بالاتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است نیازمند اسقاط یک خودروی فرسوده است و شرکتهای خودروسازی از ۲۰ شهریور موظف به اجرا شدند.
به گفته وی، این کار هم به دو دلیل انجام میشود، یکی برای کاهش آلودگی هوا و دیگری برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت فسیلی است و توقف شمارهگذاری ۹ مدل خودرو داخلی مربوط به چهار شرکتی است که مصوبه را اجرا نکردهاند.
جانشین پلیس راهور ناجا در مورد مشکلی که برای شمارهگذاری برخی از خودروها ایجاد شده است، گفت: بعضی از خریداران خودرو برای شمارهگذاری دچار مشکل شدهاند که باید زیرساخت این کار توسط خودروسازها فراهم شود. این وظیفه به عهده خودروسازهاست که سازوکار اسقاط خودروی فرسوده را فراهم کنند تا برای مردم هم هنگام شمارهگذاری خودرو مشکلی ایجاد نشود.
امیری گفت: مدیران خودرو، ایرانخودرو، کرمان خودرو و کرمانیان، ۴ خودروسازی هستند که بیشتر این ۹ مدل خودرو را تولید میکنند که اغلب هم خودروهای چینی هستند.
افزوده شدن معاینه فنی و بیمه شخص ثالث به مدارک تعویض پلاک
جانشین پلیس راهور ناجا به لزوم ارایه مدارک جدید برای تعویض پلاک خودرو اشاره کرد و گفت: علاوه بر مدارکی مانند احراز مالکیت خودرو و احراز سکونت مردم برای تعویض پلاک حتماً باید مدارک معاینه فنی و بیمه شخص ثالث هم داشته باشند که این مسأله از مهرماه اجرایی شده است.
امیری درمورد میانگین زمانی که برای تعویض پلاک ثبت میشود، گفت: در حال حاضر مردم میتوانند به صورت اینترنتی نوبت بگیرند تا زمان کمتری را صرف کنند اما به صورت میانگین این فرایند حداکثر دو ساعت طول میکشد که با توجه به برنامه ششم توسعه باید این زمان را ۲۰ درصد کاهش بدهیم. در همین راستا یکی از فعالیتهای ما افزایش مراکز و دیگری ارایه بخشی از خدمات به صورت اینترنتی است.
تعویض رایگان پلاکهای سوخته
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مشاهده برخی پلاکهای سوخته و زنگ زده در سطح کشور و نحوه برخورد پلیس با آنها گفت: این پلاکها به علت تابش آفتاب تغییر رنگ میدهند و بررسیها نشان میدهد که اغلب مربوط به چند استان از جمله یزد، خوزستان و مرکزی هستند که به دلیل شرایط جغرافیایی به این صورت درمیآیند. در همین راستا ما فراخوان دادیم که به صورت رایگان این پلاکها را عوض کنیم.
جانشین پلیس راهور ناجا در رابطه با اینکه چنین پلاکهایی در جایی مانند تهران هم دیده میشود، گفت: اگر کسی عمداً پلاک را دستکاری کند جرم محسوب میشود، در صورتی که توسط مأموران راهنمایی و رانندگی و دوربین، این مسأله شناسایی شود مجازات هم دارد.
امیری در مورد ارجاع تخلفات مربوط به پلاک به مراجع قضایی، گفت: ما دو نوع پلاک مخدوش و پلاک ناخوانا داریم، هر عملی که باعث پوشاندن و مخفی کردن پلاک شود حکم مخدوش کردن پلاک را دارد و در ۶ ماه اول امسال در این زمینه ۲۴۰ فقره خودروی متخلف را به مراکز قضایی معرفی کردهایم. ناخوانا بودن پلاک به معنی تخلف محسوب نمیشود اما جریمه دارد که مبلغ آن در تهران ۶۰هزار تومان و در شهرستان ۵۰هزار تومان است. بر همین اساس در ۶ ماه اول سال ۶۹ هزار دستگاه خودرو جریمه شده است.
امیری درمورد انواع پلاکهایی که از سوی راهنمایی و رانندگی صادر میشود، گفت: پلاکهایی مانند شخصی، دولتی، موتورسیکلت، عمومی، تاکسی، تشریفات، جانبازان و معلولان و وسایل کشاورزی از جمله پلاکهایی است که راهنمایی و رانندگی صادر میکند و آخرین پلاکی که در حال اجرای آن هستیم مربوط به خودروهای نیروهای مسلح است.
وی در مورد پلاکهای مناطق آزاد گفت: از این پلاکها نیز رونمایی کردیم و هر کدام از مناطق آزاد آرم مشخص خود را خواهند داشت. جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سؤال که چرا معاینه فنی برای موتورسیکلتها الزامی نشده است، گفت: هنوز مرکزی برای معاینه فنی موتورسیکلت دایر نشده است، ضمن اینکه متولی اصلی معاینه فنی پلیس نیست و پیش از فراهم شدن شرایط نمیتوان معاینه فنی را الزامی کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.