استان مرکزی با وجود دارا بودن دو هزار جاذبه فرهنگی و تاریخی و ۸۵۰ جاذبه گردشگری که به ثبت ملی رسیده در حوزه جذب گردشگر در میان سایر استانهای کشور ناشناخته مانده است. به گزارش مهر، صنعت گردشگری در جهان طی دهههای اخیر توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها از این راه […]
استان مرکزی با وجود دارا بودن دو هزار جاذبه فرهنگی و تاریخی و ۸۵۰ جاذبه گردشگری که به ثبت ملی رسیده در حوزه جذب گردشگر در میان سایر استانهای کشور ناشناخته مانده است.
به گزارش مهر، صنعت گردشگری در جهان طی دهههای اخیر توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها از این راه توانستهاند وضعیت خود را بهبود ببخشند و از مشکلاتی مانند بیکاری و کمبود درآمد ارزی بکاهند.
با این وجود، فنآوری اطلاعات گردشگری در ایران بسیار بیبرنامه عمل کرده و نتوانسته چرخ خود را در این مدار با سرعت لازم به گردش درآورد و از منافع این تکنولوژی جهانی جهت بسترسازی آینده و توسعه خود چنان که شایسته است بهره جوید. تلفیق دو پدیده گردشگری و فنآوری اطلاعات که امروزه از فعالیتهای مهم جهان در ایجاد درآمد به شمار میآید، به لحاظ خلق فرصتهای شغلی در ایران رونق چندانی نداشته که ضعف بزرگی به شمار میآید.
استان مرکزی در بیشتر شهرهای خود به واسطه ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی، صنعتی، طبیعی و مذهبی دارای ظرفیتهای گردشگری بسیاری است، ظرفیتهایی که اگر کمی مورد توجه قرار گرفته و به مردم معرفی شوند استان مرکزی را به مقصد خوبی برای گردشگران و علاقهمندان به جاذبههای گردشگری بخشهای مختلف تبدیل خواهد کرد.
در این استان تنوع ظرفیتهای گردشگری از صنعتی گرفته تا طبیعی و از تاریخی تا فرهنگی و مذهبی، همه حکایت از تکمیل بودن کلکسیون گردشگری مرکزی دارند. از بازار تاریخی شهر اراک تا بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خمین، همچنین سرچشمه و دهکده گل و گیاه شهر محلات تا شهر تاریخی نراق زبان گویای ظرفیتهای گردشگری شهری در مرکزی هستند.
ظرفیتهایی که امروز حتی در میان برخی مردم استان مرکزی هم غریب هستند چه برسد به گردشگرانی که قرار است از خارج استان برای بازدید از این جاذبهها به استان سفر کنند.
تحرک گردشگری عامل رشد توان اقتصادی شهرها
محمد ابراهیمی، کارشناس گردشگری در مورد ضرورت توسعه گردشگری شهری در استان مرکزی گفت: نواحی شهری به علت آنکه در کنار تاریخی و فرهنگی جذابیتهای دیگری نیز دارند مقاصد گردشگری مهمی به شمار میآیند
وی افزود: شهرها معمولاً جاذبههای متنوع و بزرگی شامل موزهها، بناهای یادبود، سالنهای تئاتر، استادیومهای ورزشی، پارکها، شهر بازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که گردشگران را جذب میکند.
این کارشناس با بیان اینکه هتلها و سایر تسهیلات گردشگری بخشی تفکیکناپذیر از بافت شهری هستند که به مسافران تجاری و تفریحی خدمات میدهند، ادامه داد: توان بازرگانی یک شهر نیز به گونهای نیرومند در جذابیت گردشگری، تحرک، جنب و جوش و آمادهسازی فضا در مرکز و در اطراف شهر مؤثر است.
ابراهیمی تصریحکرد: یک شهر گردشگرپذیر برای موفقیت در پذیرش گردشگران باید ضمن برخورداری از سیمایی جذاب، دارای برخی عناصر نیرومند و رقابتآمیز در زمینه فرآوردههای جهانگردی باشد.
وجود ۸۵۰ جاذبه گردشگری ثبت ملی شده در استان مرکزی
سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی نیز با بیان اینکه آثار تاریخی و فرهنگی متعددی و متنوعی در استان مرکزی وجود دارد، اظهارداشت: لازم است این ظرفیتها در سایه ایدهپردازیهای نو، خلاقیت در مدیریت و کاربریهای جذاب، بستر لازم برای ارایه ظرفیتهای فرهنگی استان را به علاقهمندان حوزه گردشگری فراهم و زمینه اشتغالزایی در استان فراهم کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی تصریحکرد: استان مرکزی دو هزار جاذبه گردشگری دارد که از مجموع این آثار ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
حسینی در ادامه با اشاره به موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی استان مرکزی گفت: این استان با قرار گرفتن در مسیر اصلی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور، گنجینهای ارزشمند از جاذبههای فرهنگی، تاریخی و معنوی را در دل خود جای داده است.
وی افزود: وجود جاذبههای طبیعی از جمله غارها، سرابها و تالاب میقان، ۱۰ روستای هدف گردشگری، ۳۰ منطقه نمونه گردشگری، دهکده گل و گیاه در محلات، ظرفیتهای پرندهنگری در زیستگاههای طبیعی، کویرنوردی، مناطق آبگرمدرمانی و دهها مزیت دیگر نشانگر آن است که استان مرکزی از ظرفیتهای مناسبی برای توسعه گردشگری برخوردار است که البته بهرهگیری از این ظرفیتها نیازمند برنامهریزی جامعنگر و حساب شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی بیانداشت: ۱۷ اثر طبیعی، ۵ آیین و اثر معنوی و ۷۸۷ اثر تاریخی شامل بنا و محوطه تاریخی در شهرهای استان مرکزی وجود دارد که موقعیت و پتانسیل خوبی را برای توسعه گردشگری شهری فراهم کرده است.
سیمای مناسب و متعادل شهری عامل جذب گردشگر به شهرها
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک نیز با اشاره به نقش سیمای شهری در جذب گردشگر گفت: یکی از عوامل مؤثر بر جذب گردشگران شهری و توسعه گردشگری شهری بهرهگیری مناسب از سیمای شهری است.
فاطمه عسگری افزود: از دیگر عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهری توجه به مبلمان و المانهای شهری است که مسؤولان شهری باید بکوشند با استقرار مبلمان شهری زیبا فضایی شاد و دلچسب برای شهروندان ایجاد کرده ضمن این که تبدیل شهر به شهری زنده در شبها نیز میتواند از عوامل مؤثر بر جذب گردشگر شهری باشد.
وی با اظهار تأسف از بینظمی حاکم بر ساخت و سازهای شهری و بیتوجهی به نمای ساختمانها اظهارداشت: سازمان زیباسازی شهرداری اراک توجه به این مهم را در اولویت کاری خود قرارداده و میکوشد تا با اجرای طرح یکسانسازی نمای ساختمانهای مرکز شهر در آینده نزدیک، از نابسامانی موجود در این بخش کاسته و سیمای شهری را برای جذب گردشگران مساعدتر کند.
به نظر میرسد یکی از مهمترین مؤلفههای جذب گردشگر در کنار بهرهگیری از اطلاعرسانی گسترده و معرفی ظرفیتهای تاریخی و گردشگری هر منطقه، برخورداری از وضعیت مناسب سیمای شهری به ویژه در مناطقی است که ظرفیتهای جذب گردشگر را دارند و این مهم در سایه تعامل و برنامهریزی جامع و چندجانبه دستگاههای مرتبط با این حوزه محقق میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.