نداشتن باور به بخش خصوصی باعث ایجاد ابرچالش‌های اقتصادی شده است

نایب‌رییس اتاق ایران نداشتن باور به بخش خصوصی باعث ایجاد ابرچالش‌های اقتصادی شده است نایب‌رییس اتاق ایران معتقد است: یکی از دلایل مهم بروز و ظهور ابرچالش‌های اقتصادی، عدم باور حقیقی به بخش خصوصی و فقدان اراده کافی استفاده از ظرفیت این بخش است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌سلاح‌ورزی تصریح‌کرد: دستیار ویژه رییس‌جمهور و دبیر ستاد […]

نایب‌رییس اتاق ایران

نداشتن باور به بخش خصوصی باعث ایجاد ابرچالش‌های اقتصادی شده است

نایب‌رییس اتاق ایران معتقد است: یکی از دلایل مهم بروز و ظهور ابرچالش‌های اقتصادی، عدم باور حقیقی به بخش خصوصی و فقدان اراده کافی استفاده از ظرفیت این بخش است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌سلاح‌ورزی تصریح‌کرد: دستیار ویژه رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مسعودنیلی اوایل مهرماه جاری در جمع هیأت نمایندگان اتاق ایران ضمن برشمردن ۶ بحران «منابع آب»، «مسایل زیست‌محیطی»، «صندوق‌های بازنشستگی»، «بودجه دولت»، «نظام بانکی»، «بیکاری» به‌عنوان ابرچالش‌های جدی اقتصاد ایران، به چگونگی پیدایش و رشد آنها و ضرورت تغییر هر چه سریع‌تر در پارادایم اقتصاد سیاسی برای مواجهه با این ابر چالش‌‌ها پرداخت.

وی افزود: به باور این اقتصاددان، ۶ ابر چالش مذکور از دل انگاره واحد ایجاد رفاه مبتنی بر هدر رفت (اضمحلال) منابع کشور بیرون آمده‌اند و اگر و فقط اگر پارادایم اقتصاد سیاسی حاکم مبتنی بر رفاه «منبع محور» در کشور تغییر کند، می‌توان گفت هنوز راه‌حل‌هایی وجود دارد.

سلاح‌ورزی ادامه‌داد: به‌زعم بنده علاوه ‌بر این انگاره ناصواب، شاید بتوان گفت یکی از دلایل مهم بروز و ظهور این چالش‌‌ها عدم باور حقیقی به بخش خصوصی و فقدان اراده کافی استفاده از ظرفیت این بخش باشد.

نایب‌رییس اتاق ایران با بیان این‌که به‌راحتی می‌توان تشریح کرد که چگونه بی‌تدبیری دولت‌‌ها و پرهیز و مقاومت در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تشدید این معضلات و مشکلات اثر داشته و دارد، گفت: زمانی که دولت اول و سپس دولت دوم تدبیر و امید با شعار استفاده از بخش خصوصی و تعامل با این بازیگران عرصه اقتصاد به میدان آمد، بسیاری از فعالان این بخش تصور می‌کردند که شاید بالاخره تغییر نگرش و عزم و اراده واقعی در دولت برای رونق اقتصادی با بهره‌گیری از توان‌ بخش خصوصی به وجود آمده است، اما متأسفانه علی‌رغم وعده‌های کلامی، در عمل هنوز باور تعامل و همفکری با بخش خصوصی به وجود نیامده است.

وی افزود: اگر بخواهیم در تأیید این ادعا سیاههای ارایه کنیم، حتماً لیست طولانی و کسل‌کننده‌ای خواهد بود، کافی است به آخرین رویدادی که در هفته گذاشته اتفاق افتاد، اشاره‌کنیم.

سلاح‌ورزی گفت: رجب‌طیب‌اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در رأس هیأت بلند پایه‌ای به ایران آمدند، براساس اخبار منتشره بخش عمده‌ای از مذاکرات و تفاهم‌های به‌عمل آمده در حوزه اقتصاد و با هدف‌گذاری مبلغ ۳۰ میلیارد دلاری برای مراودات اقتصادی بوده است. اما به‌راستی نقش بخش خصوصی اقتصاد ایران در این فرایند گسترش قابل‌ توجه تعاملات اقتصادی با کشور همسایه چیست؟

نایب رییس اتاق ایران ادامه‌داد: قبل از اتخاذ این تصمیم و تبادل تفاهمنامه، چه مشورت و نظرخواهی از بخش خصوصی ایران شده است؟ در طول مذاکرات و در طی ملاقات، کدام تشکل و نهاد و انجمن به نمایندگی از بخش خصوصی حضور داشته است؟

وی با طرح این سؤال که این روش نادرست و غیرصادقانه در تعامل و مواجهه با بخش خصوصی، تا کی در ایران تداوم خواهد داشت؟ افزود: شاید تغییر پارادایم تعامل دولت و حاکمیت با بخش خصوصی، از ضروری‌‌ترین نیاز‌ها در حوزه اقتصاد سیاسی ما باشد.

 

سلاح‌ورزی تأکید‌کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌بایست نسبت به اصلاح این رویه موضع‌گیری و تذکر لازم را بدهد.