واسطه‌های حذف شده راضی نیستند

یک فعال عرصه تجارت آنلاین مطرح‌ کرد واسطه‌های حذف شده راضی نیستند عضو هیأت‌ مدیره دیجی ‌کالا گفت: مجموع فرایندهای اتفاق‌افتاده در کسب‌و کارهای جدید و آنچه با سرعت در حال اتفاق افتادن است، این امیدواری را ایجاد کرده که نظام بهره‌وری در کشور به عنوان عارضه مهم اقتصاد ایران به سمت درمان شدن حرکت […]

یک فعال عرصه تجارت آنلاین مطرح‌ کرد

واسطه‌های حذف شده راضی نیستند

عضو هیأت‌ مدیره دیجی ‌کالا گفت: مجموع فرایندهای اتفاق‌افتاده در کسب‌و کارهای جدید و آنچه با سرعت در حال اتفاق افتادن است، این امیدواری را ایجاد کرده که نظام بهره‌وری در کشور به عنوان عارضه مهم اقتصاد ایران به سمت درمان شدن حرکت کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده علیرضا‌کلاهی با بیان این‌که کسب‌وکارهای نوین در ایران مسیر رو به پیشرفت را دنبال می‌کنند و موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌اند، اظهار‌کرد: برخی از استارت‌آپ‌های ایرانی در حال حاضر به برندهای بزرگ و بین‌المللی تبدیل شده‌اند که در خارج از ایران هم در مورد آنها صحبت می‌شود.

وی افزود: می‌توان گفت دیجی‌کالا بزرگ‌‌ترین برند در این زمینه است که در زمینه فروش آنلاین، در منطقه خاورمیانه نیز بر‌ترین محسوب می‌شود. این شرکت در برخی شاخص‌‌ها حتی از آمازون نیز جلوتر است.

کلاهی با بیان این‌که وجود این شرکت‌ها موجب شده تا سبک زندگی برخی تغییر کند، گفت: نگرانی‌ که در زمینه اجناس تقلبی وجود داشت، با این نوع کسب و کار از بین رفته است؛ نگرانی از کلاهبرداری و استفاده از وسایل جانبی غیراصل در برخی کالاهای دیجیتال، از بین رفته است.

وی افزود: از طرف دیگر خرید بدون فوت وقت در ترافیک و زحمت رفت و آمد، در این دوره مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

این فعال تجارت آنلاین عنوان‌کرد: فعالیت فروشگاه‌های آنلاین موجب شده است تا فروشگاه‌های سطح شهر، رقیبی جدی داشته باشند و بر همین اساس رفتار این فروشندگان نیز با مشتری تغییر کرده است. آنها برای حفظ مشتری و فروش کالا، سعی می‌کنند قیمت‌ها را کاهش دهند و خدمات بهتری برای مشتری در نظر بگیرند.

کلاهی یادآورشد: شفافیت بازار به نفع مصرف‌کننده، در دسترس گذاشتن کالاهای مشابه برای مقایسه، کاهش ترافیک و شفافیت مالی برای دولت که می‌خواهد مالیات بگیرد، مهم‌ترین دستاوردی است که مصرف‌کننده و دولت با فعالیت کسب و کارهای نوین به آن می‌رسند.

عضو هیأت‌ مدیره دیجی‌کالا با اشاره به این‌که با وجود این‌که تغییر سبک در کسب و کارها، برخی اعتراض‌‌ها را از سوی صاحبان کسب و کارهای سنتی در پی داشته است، گفت: مصرف‌کننده و عرضه‌کننده واقعی به عنوان دو طرف معامله از این تغییرات راضی هستند.

وی در ادامه از «اسنپ» مثال زد و افزود: این شرکت، حمل‌و نقل درون‌شهری را متحول کرده است. با وجود این‌که آژانس‌داران از آن ناراضی هستند، عرضه‌کننده خدمات یعنی راننده‌ها و دریافت‌کننده آن یعنی مسافران، هر دو از این شرکت راضی هستند. در این فرایند فقط واسطه‌ای که حذف شده راضی نیست.

کلاهی ادامه‌داد: شفافیت در عملکرد و هزینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در این حوزه نیز خود را نشان می‌دهد. راننده و مسافر، نرخ کرایه را در اپلیکیشن مشاهده می‌کنند و اختلافی باقی نمی‌ماند. حذف واسطه‌ها و کوتاه کردن فاصله ارایه‌دهنده خدمات با مشتری یکی از ویژگی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کسب و کارهای اینترنتی است.

وی با بیان این‌که بسیاری از پارادایم‌‌ها در جهان در حال تغییر است و تغییرات با سرعت در حال انجام است، تأکیدکرد: حذف واسطه‌ها و حذف هزینه‌های زائد، یکی از مهم‌ترین هدف‌‌ها در کسب و کارهای نوین است. نسل جدیدی از این کسب و کار‌ها در دنیا ظهور کرده که چند گام پیش‌تر است. مسأله «اقتصاد اشتراکی» در حال جا افتادن است. اشتراک اتومبیل در شهر رم ایتالیا به عنوان نوع جدید کسب‌و کار فعال شده است.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین کسب‌و کارهای اینترنتی در ایران را گروه «کافه بازار» دانست و گفت: این کسب‌و کار برای استفاده‌کنندگان از گوشی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی هوشمند و اندرویدی بسیار مفید است. فضایی را برای عرضه اپلیکیشن‌‌ها ایجاد کرده و به جای این‌که این اتفاق از سوی شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خارجی بیفتد، یک شرکت ایرانی بستر عرضه اپلیکیشن را فراهم کرده است.

کلاهی افزود: در حوزه مالکیت معنوی می‌توان از «بیپ تیونز» یاد کرد که فضای عرضه موسیقی را ایجاد کرده تا حقوق معنوی عرضه‌کننده حفظ شود. کسانی که می‌خواهند به‌طور قانونی و با حفظ حقوق معنوی مالک اثر، موسیقی را دانلود کنند، از این مسیر وارد می‌شوند. ثابت شده که یکی از دلایل عدم رعایت حقوق معنوی در ایران عدم عرضه مناسب این محصولات است که کسب‌و کارهای جدید می‌توانند وارد میدان شوند و مسیر مناسب را در اختیار هردو سوی معامله یعنی عرضه‌کننده اثر و دریافت‌کننده آن ایجاد کنند.

این فعال تجارت آنلاین گفت: مجموع فرایند‌ها در این کسب و کار‌ها به دلیل تغییر پارادایم‌‌ها و نیاز‌ها در حال شکل‌گیری است که پدیده مثبتی به حساب می‌آید. باید پذیرفت که کسب و کارهای جدید می‌آیند و فرصت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تازه‌ای را ایجاد می‌کنند و ممکن است برخی کسب و کار‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهند.

کلاهی افزود: به عنوان مثال شرکت «کداک» اولین شرکتی در دنیا بود که سنسور دوربین دیجیتال را طراحی کرد اما هیأت مدیره کداک آن را تهدیدی برای بازار فیلم این شرکت دانست و بایگانی‌اش کرد. این‌طور مبارزه با تغییرات تکنولوژی بیهوده است. نهایتاً شرکتی دیگر آمد و دوربین دیجیتال را طراحی کرد و کداک هم از بین رفت.

وی با بیان این‌که اگر این شرکت‌ها و کسب‌و کار‌ها بتوانند فرصتی جدید برای کسب درآمد کشور به حساب بیایند، که چنین است، باید از آن استقبال کرد، گفت: بهره‌وری حلقه گم‌شده اقتصاد ایران است در حالی که بهره‌وری دستاورد بزرگ این نوع کسب و کار است. اگر به دنبال افزایش بهره‌وری در اقتصاد ایران هستیم، باید از این فعالیت‌ها استقبال کنیم. عدم بهره‌وری در تولید یا چرخه توزیع موجب شده تا در برخی کالا‌ها با قیمت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی بالاتر از کشورهای اروپایی مواجه باشیم.

کلاهی با بیان این‌که قیمت بالای ملک تجاری یکی از چالش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازار ایران است که هزینه تمام‌شده را در چرخه توزیع افزایش داده و اثر مستقیم در زندگی مردم دارد، عنوان‌کرد: ایجاد ویترین‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آنلاین و فروش اینترنتی کالا چه به صورت شرکتی از طریق کسب‌و کارهای بزرگ چه از طریق فروش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خانگی و کوچک که به‌طور خودجوش از طریق پیام‌رسان‌‌ها انجام می‌شود، قیمت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تمام‌شده را کاهش می‌دهد و بسیار ارزشمند است.

عضو هیأت‌ مدیره دیجی‌کالا گفت: از سوی دیگر ورود کم‌هزینه و بدون واسطه به بازار که به افزایش رقابت کمک می‌کند، عملاً فرایند دموکراتیزه کردن کسب و کار به حساب می‌آید. با این تغییرات، مقاومت در برابر کسب و کارهای جدید امکان‌پذیر نیست. کلاهی با بیان این‌که تغییر پارادایم‌‌ها با سرعت در حال اتفاق افتادن است، افزود: اگر بستر فعالیت برای جوانان در این زمینه فراهم نشود، کشور را از فرصت بزرگی محروم ساخته‌ایم.

وی یکی از وجوه دیگر کسب‌و کارهای جدید را تأثیر بالای آنها در مقابله با پدیده فرار مغز‌ها دانست و گفت: جوان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که فضا را برای بروز خلاقیت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خود مساعد نمی‌دیدند، حالا جذب شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نوین شده‌اند. این شرکت‌ها فضای مناسبی برای جوان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی به‌روز ایجاد کرده است. خلق شدن شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی با کلاس جهانی که در دنیا جایگاه پیدا کرده است، این باور را به جوانان می‌دهد که لازم نیست برای کار در یک فضای مساعد، به خارج از کشور بروند. افراد نخبه زیادی وجود دارند که جذب شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نوین شده‌اند و از مهاجرت صرف‌نظر کرده‌اند.

 

کلاهی در پایان افزود: زیرساخت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که از سوی شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نوین ایجاد شده، می‌تواند فرصتی برای شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جدید فراهم کند تا در آینده از این زیرساخت‌ها برای ارایه سرویس جدید استفاده کنند. مجموع فرایندهای اتفاق‌افتاده در کسب‌و کارهای جدید و آنچه با سرعت در حال اتفاق افتادن است، این امیدواری را ایجاد کرده که نظام بهره‌وری در کشور به عنوان عارضه مهم اقتصاد ایران به سمت درمان شدن حرکت کند.