آلزایمر بیماری وابسته به سن است

آلزایمر بیماری وابسته به سن است یک متخصص بیماری‌های مغزی گفت: مصرف سیگار و الکل، ضربات مغزی در سنین جوانی، فشار خون، دیابت و کلسترول خون، افسردگی‌های طولانی مدت، احتمال آلزایمر در دوران سالمندی را چند برابر می‌کند. مریم‌نوروزیان در گفت‌و‌گو با مهر افزود: بیماری آلزایمر یک بیماری وابسته به سن است که عمدتاً سالمندان […]

آلزایمر بیماری وابسته به سن است

یک متخصص بیماری‌های مغزی گفت: مصرف سیگار و الکل، ضربات مغزی در سنین جوانی، فشار خون، دیابت و کلسترول خون، افسردگی‌های طولانی مدت، احتمال آلزایمر در دوران سالمندی را چند برابر می‌کند.

مریم‌نوروزیان در گفت‌و‌گو با مهر افزود: بیماری آلزایمر یک بیماری وابسته به سن است که عمدتاً سالمندان را درگیر خود می‌کند و به صورت خیلی نادر در افراد کم‌تر از ۶۵ سال دیده می‌شود.

وی ادامه‌داد: از سن ۶۵ سالگی به بالا حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا به آلزایمر می‌شوند و خطر ابتلا به آن هر ۵ سال دو برابر می‌شود به‌طوریکه شیوع آن در افرادی که به سن ۸۵ سالگی می‌رسند، حدود ۴۷ درصد است.

نوروزیان تصریح‌کرد: تخمین زده شده که حدود ۷۰۰ هزار بیمار آلزایمر در کشور وجود دارد؛ البته این آمار بر حسب جمعیت حدس زده شده و تاکنون مطالعه دقیقی در این مورد انجام نشده است.

مدیر گروه طب سالمندی دانشگاه تهران در این زمینه گفت: در گذشته امید به زندگی در جامعه ما پایین بود ولی درحال حاضر امید به زندگی در زنان ایرانی به سن ۷۶ سال و در مردان به سن ۷۳سال می‌رسد.

وی همچنین ادامه‌داد: طبق آخرین بررسی‌ها بیش‌ترین سکته‌های قلبی در رنج سنی ۵۰ تا ۶۰ سال است؛ فرد بعد از سکته قلبی، خطر ایجاد بیماری دمانس و آلزایمر در آن چند برابر می‌شود.

وی تصریح‌کرد: پیشگری از آلزایمر می‌بایست از کودکی شروع شود. کسانی که ژن آلزایمر را از پدر و مادرشان به ارث برده‌اند بیش‌تر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. یاد گرفتن و آموختن سبب فعالیت مغز می‌شود و از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

متخصص بیماری‌های مغزی اظهارکرد: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که شیوع آلزایمر در کشورهای در حال توسعه زیاد است که یکی از علت‌های آن می‌تواند بی‌سوادی باشد. آموخته‌ها باعث رشد سیناپس‌های مغزی می‌شوند و کم‌تر در خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. علاوه بر این افراد باسواد، بیش‌تر آگاهی دارند و بهتر از خود مراقبت می‌کند.

وی افزود: کسانی که در ۷ سال اول زندگی خود در روستا زندگی کرده‌اند بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند، چون در معرض محرک‌های محیطی نبوده‌اند.

نوروزیان ادامه‌داد: مصرف سیگار و الکل، ضربات مغزی در سنین جوانی، فشار خون، دیابت و کلسترول خون، تبعات آلزایمر را در دوران سالمندی چند برابر می‌کند. همچنین افسردگی‌های درازمدت در طول زندگی، روابط اجتماعی و فعالیت فیزیکی بدن از عوامل ابتلا به آلزایمر است.

این متخصص بیماری‌های مغزی گفت: توصیه می‌شود افراد حتی در سن ۵۰ سالگی ورزش را شروع کنند. ۳ روز در هفته پیاده‌روی تند کفایت می‌کند.

 

وی در آخر اظهارکرد: چیزهای جدید بیاموزید و مغزتان را فعال نگه دارید. زنان خانه‌دار می‌توانند هنرهای جدید مانند بافتنی و خیاطی بیاموزند و جوانتر‌ها نیز با یادگیری زبان دوم می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۴ برابر در دوران سالمندی از خود دور کنند.