عملکرد ۶ ماهه گروه سایپا و افق پیش رو براساس آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا؛ این گروه خودروسازی کشور، ۶ ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی ستودنی آغاز کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، ۶ ماه از سال ۹۶ گذشته است؛ «سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» این ۶ ماه برای بررسی […]
عملکرد ۶ ماهه گروه سایپا و افق پیش رو
براساس آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا؛ این گروه خودروسازی کشور، ۶ ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی ستودنی آغاز کرده است.
به گزارش مناقصهمزایده، ۶ ماه از سال ۹۶ گذشته است؛ «سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» این ۶ ماه برای بررسی عملکرد سازمانها بسیار مهم و معتبر است، چرا که اغلب سازمانها و بنگاههای اقتصادی ایران عملکرد خود را در بازده زمانی شش ماهه اندازهگیری میکنند و این اندازهگیریها عمدتاً میتواند ملاک مقایسه قرار گیرد. در همین ارتباط، خسرودلشاد، کارشناس خودرو طی یادداشتی به عملکرد ۶ ماه گذشته گروه خودروسازی سایپا پرداخته است که متن آن از نظرتان میگذرد:
بر اساس آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا؛ این گروه خودروسازی کشور ۶ ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی ستودنی آغاز کرده است. کافی است تنها به دو عدد تولید و فروش توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که شرکتهای این مجموعه عظیم صنعتی توانستهاند با تولید ۲۸۵هزارو۷۹دستگاه انواع خودرو، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹٫۸ درصدی را تجربه کنند. از سوی دیگر همین آمار منتشره شده از عملکرد گروه خودروسازی سایپا، نشان میدهد که در بخش فروش این گروه صنعتی اتفاقات بسیار مهم و مثبتی رخ داده است. به عنوان مثال:
تجربه رشد ۴۲٫۴درصدی فروش در ارزش فاکتورهای صادره بخش فروش گروه خودروسازی سایپا
تجربه رشد ۲۲٫۳ درصدی فروش در تعداد فاکتورهای صادره بخش فروش گروه خودروسازی سایپا
تعداد فروش تجمعی محصولات گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماه نخست سال جاری ۲۷۳هزارو۷۷۶دستگاه خودرو اعلام شده که نسبت به تعداد فروش ۲۲۳هزارو۶۷۷ دستگاه خودرو تولید شده در مدت مشابه سال قبل، بیانگر رشد مناسب فروش محصولات گروه سایپا است.
گزارش منتشره نشان میدهد که سایپا از نظر مالی تجربه بینظیری را نسبت به سال گذشته داشته است. بنا به اطلاعات این گزارش، ارزش فاکتورهای فروش شش ماه نخست سال ۹۶ گروه خودروسازی سایپا به رقمی معادل ۹هزارمیلیاردو۳۲۰میلیون تومان رسید است. عددی درشتی که نشاندهنده رشد ۴۲٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
کارشناسان معتقدند که موفقیتهای بیبدیل سایپا دلایل بسیاری دارد که از آن جمله میتوان به انسجام در مدیریت، برنامهریزی قوی در حوزه مالی و اقتصادی، ایجاد انگیزش و تعهد سازمانی کارکنان، اشاره کرد. در کنار این موارد کوششهای سایپا در دو حوزه توسعه محصول و ارتقای کیفیت نیز بر عملکرد مثبت ۶ماهه این گروه تأثیر مثبت گذاشته است. اگر به اخبار منتشر در چند ماه اخیر نگاه کنیم متوجه اهتمام این گروه به حوزه توسعه محصول میشویم که در زیر به تعدادی از این موارد اشاره میشود:
الف) توسعه محصول: یکی از محوریترین استراتژیهای خودروسازان برتر دنیا تأکید بر توسعه محصول است. این استراتژی در چند سال اخیر به صورت مداوم توسط گروه خودروسازی سایپا تعقیب گردیده است. جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی ساپیا با تأکید بر اهمیت توسعه محصول در گروه سایپا معتقد است که: «در سالهای گذشته بالای۸۰ تا۹۰ درصد محصولات سایپا صرفاً یک نوع خودرو بود که به بازار عرضه میشد و امروز تنوع محصول عرضه شده، نشان از مدیریت و توان بالای فنی و طراحی در این شرکت است.» با مروری بر اخبار چند ماهه اخیر این گروه به مواردی از این دست بر میخوریم:
تولید وانت پادرا: وانت پادرا محصولی از شرکت زامیاد با تمرکز بر رعایت استاندارهای کشور و بهروزرسانی در تجهیزات رفاهی و فنی بازطراحی و در راستای حفظ و ارتقاء اصل مشتری مداری به بازار عرضه شده است. پادرا با توجه به سبد محصولات وانت در کشور به دلیل داشتن قابلیتهایی همچون راحتی در فرمانپذیری و هندلینگ، تقویت سیستم ترمز، تجهیز به گیربکس ۶ سرعته و امکان نصب انواع کاربریهای را دارد. از سایر ویژگیهای این وانت میتوان به توان حمل، قدرت بالا و استهلاک پایین اشاره کرد که آن را تبدیل به محصولی منحصربهفرد در بازار خودروهای تجاری سبک درونشهری کرده است. به زعم اکثر کارشناسان صنعت حمل و نقل با توجه به ارتقای تجهیزات رفاهی و فنی صورت گرفته، پادرا جایگزینی مناسب برای وانت زامیاد خواهد بود.
ساخت نمونههای SP۱۰۰: پلتفرم SP۱۰۰ یکی از پلتفرمهایی است که طراحی آن توسط مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا انجام شده است. این پلتفرم به دلیل تطابق کامل با استانداردهای روز جهانی، سرآغاز تحولی بیسابقه در صنعت خودروسازی ایران و گروه خودروسازی سایپا خواهد بود. بنا به اخبار منتشره تاکنون با تلاش و همت اعضای تیم پروژه ۲۰ دستگاه بدنه و ۴ دستگاه خودرو کامل تولید شده است.
کامیون جدید ولوو FM: محصولات سری FM ولوو همواره یکی از پرطرفدارترین محصولات تجاری کشور شناخته میشود که در سالهای گذشته تحت عنوان FM۹ و FM۱۱ و FM به بازار عرضه میشد که پس از توافقات برجام بار دیگر با مشخصات فنی متمایز، ظاهری متفاوت و کاربریهای جدید مهمان جادههای ایران خواهد شد. محصول جدید سایپادیزل با بهرهمندی از موتور پرقدرت ۴۶۰ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو۵، گیربکس اتوماتیک I-Shift، وزن سبک شاسی و مصرف پایین سوخت، بهعنوان کشندهای اقتصادی با آخرین فناوریهای روز دنیا و مختص شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ایران در ۶ماهه نخست به بازار عرضه شده است.
ساینای اتوماتیک و برلیانسکراس هم از محصولاتی است که پیشفروش آن برای تحویل در نیمه دوم امسال توسط سایپا انجام شده است و کوییک نیز محصول جدیدی است که به زودی پیشفروش آن توسط سایپا انجام خواهد شد.
ب) ارتقای کیفیت: بنا به گفته گلمحمدی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا، هدفگذاری برای افزایش کیفیت محصولات و جلب رضایت هر چه بیشتر مشتریان یکی از مهمترین برنامههای گروه خودروسازی سایپا است. این گروه صنعتی در راستای ارتقاء کیفیت و مشتریمداری تاکنون گامهای بسیاری برداشته است که نتیجه آن در پارهای از اخبار منتشره این گروه مشهود است. به عنوان مثال:
دوستاره شدن کیفیت وانت پراید: طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کیفیت وانتپراید افزایش یافته و از سطح کیفی تک ستاره به دو ستاره ارتقا یافته است.
ستارههای دنباله دار سراتو: براساس همان گزارش، در جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سبک در بخش سواری، کیا سراتوی سایپا در رده خودروهای بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان همچون ماههای پیش ۴ ستاره اخذ کرد.
۴ ستاره رنوساندرو و پارستندر: این دو محصول از سبد محصولات شرکت پارسخودرو توانستند در بین خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، مانند ماه قبل ۴ ستاره کیفی را اخذ نمایند.
۴ ستاره برای ولوو۵۰۰FH : در بخش خودروهای گروه سنگین نیز کشنده ولوو۵۰۰ FH از محصولات شرکت سایپادیزل توانست همچون ماههای گذشته ۴ ستاره کیفیت را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کسب کند.
۳ ستاره برای چانگان، برلیانس: در بین خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی نیز برلیانس ۳۳۰H تولید پارسخودرو و همچنین در بین خودروهای ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومانی، چانگان CS۳۵ تولید سایپاسیتروئن از جمله خودروهای تولید داخل هستند که در بازرسیهای انجام شده، موفق به دریافت ۳ ستاره کیفیت شدهاند.
عملکرد ۶ ماهه نخست، نوید دوره پر بار ۶ ماهه دوم است. بنا به گزارش اعلامی گروه خودروسازی سایپا برنامه تولید این گروه در ۶ماهه دوم سال ۹۶ تعداد ۳۳۴٫۹۳۳دستگاه انواع خودرو تولید خواهد شد که این میزان نشاندهنده رشد پرشتابتر تولید نسبت به ۶ماهه نخست سال است.
آمار و ارقام موجود نشان میدهد که گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد که در سال ۱۳۹۶ با تولید بیش از ۶۳۳هزار دستگاه انواع خودرو برنامههای پیشبینی شده تولید خود را محقق نماید تا هم رکورد سال پیش خود را بشکند و هم ثابت نماید که به سرفصلهای عمده سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال پایبند بوده است.
عملکرد موفق گروه خودروسازری سایپا در تمامی موارد ذکر شده نوید بخش خبرهای بسیار مسرتبخشی برای فعالان حوزه بورس نیز باشد. آنچنان که معاون مالی و اقتصادی گروه سایپا در اولین روز مهر ماه با اشاره به وضعیت تولید، فروش و سود شرکت گفته بود که: «برآورد میشود بازار اقبال خوبی را نسبت به سهام سایپا نشان دهد و روزهای خوبی را برای سهام پیشبینی میکنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.