حضور ۷۵ پیمانکار در مناقصه بزرگراه شمالی کرج

در قالب ۲۴ کنسرسیوم صورت پذیرفته است حضور ۷۵ پیمانکار در مناقصه بزرگراه شمالی کرج بزرگراه شمالی کرج در حالی برای رفع مشکل ترافیک کلنگ‌زنی شده که با نگرانی‌هایی در زمینه تغییر کاربری اراضی، احتمال ترافیک دانه‌درشت‌‌ها و اخذ مجوز زیست‌محیطی همراه است. به گزارش مهر، ساعت‌‌ها معطل ماندن شهروندان در ترافیک چند ۱۰ کیلومتری […]

در قالب ۲۴ کنسرسیوم صورت پذیرفته است

حضور ۷۵ پیمانکار در مناقصه بزرگراه شمالی کرج

بزرگراه شمالی کرج در حالی برای رفع مشکل ترافیک کلنگ‌زنی شده که با نگرانی‌هایی در زمینه تغییر کاربری اراضی، احتمال ترافیک دانه‌درشت‌‌ها و اخذ مجوز زیست‌محیطی همراه است.

به گزارش مهر، ساعت‌‌ها معطل ماندن شهروندان در ترافیک چند ۱۰ کیلومتری کرج، قفل شدن ورودی‌های شهر هنگام غروب، تبدیل‌شدن پل فردیس به پارکینگ طبقاتی و دیدن واکنش‌های عصبی مردم گرفتار، حکایت امروز و دیروز نیست، حکایت سال‌ها انتظار است، انتظار برای ارایه راه‌حلی که شهر از محاصره خودرو‌ها آزاد شود.

ترافیک کرج در این سال‌ها به‌قدری مشکل‌آفرین شده که موجبات شرمندگی بسیاری از دولتمردان را هم فراهم کرده است، به‌طوری‌که محمدباقرنوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه‌وبودجه کشور نوزدهم شهریورماه سال ۹۴، پس از بازدید از پروژه همت، گفته بود؛ «از این‌که مردم خوب و شریفمان برای رسیدن به کرج و یا عبور از این شهر ساعت‌‌ها در اتوبان معطل می‌شوند شرمنده هستیم به همین منظور دولت همت خود را مصروف داشته است تا در کنار این اتوبان، بزرگراه دیگری را به بهره‌برداری برساند».

اما نوبخت شنبه پانزدهم مهرماه جاری و در بازدید مجدد از پروژه همت با اشاره به این‌که پایان عملیات و زمان بهره‌برداری این پروژه از منظر مردم به طول انجامیده است، پرده از مشکلاتی برداشت که با گذشت سال‌ها هنوز حل‌نشده، به گفته معاون رییس‌جمهور «عدم نقدینگی، تملک‌اراضی و معارضین مانع از بهره‌برداری این پروژه مهم و ملی شده است»، مشکلاتی که نوبخت برای عدم بهره‌برداری پروژه اتوبان همت تا کرج عنوان کرده مشکلات جدیدی نیست.

حال با گذشت سال‌ها پروژه همت به سرانجام نرسیده و کُلنگ پروژه‌ای در کرج زمین زده‌شده که نگرانی‌هایی به دنبال داشته است از مسایل زیست‌محیطی بگیرید تا تملک اراضی، ارزش‌افزوده زمین‌های اطراف بزرگراه، نگرانی از تغییر کاربری و احتمال ورود دانه‌درشت‌‌ها به این حوزه.

کُلنگ بزرگراه شمالی کرج (رینگ شمالی پروژه همت) که مدیریت شهری مدعی شده گران‌‌ترین و بزرگ‌‌ترین پروژه تاریخ این کلان‌شهر است، سیزدهم مردادماه سال ۹۵ برای حل معضل ترافیک زمین زده شد. متولیان گفتند؛ این پروژه بااعتباری بالغ ‌بر هزار میلیارد ریال در مدت‌زمان ۴ سال به بهره‌برداری خواهد رسید و شنیدیم علی‌ترکاشوند، شهردار وقت کرج مدعی شده بود در صورت تأمین نقدینگی لازم این مدت به دو سال کاهش خواهد یافت.

جوهر قرارداد پروژه بزرگراه شمالی کرج خشک نشده درگیر حاشیه‌های قابل‌تأملی شد، انتخاب پیمانکار یکی از همین حاشیه‌ها و یا شاید نگرانی‌‌ها بود، موضوعی که صدای اعضای شورای شهر را درآورد و کار تا جایی پیش رفت که محموددادگو، رییس شورای شهر (دوره چهارم) مدعی شد که «برای ما نیز جای سؤال دارد؛ چرا پیمانکارانی که تخصص راه‌سازی دارند، کنار گذاشته می‌شوند.»

مصطفی‌سعیدی‌سیرایی یکی دیگر از اعضای شورای شهر (دوره چهارم) با اشاره به برخی ابهامات که چرا پیمانکاران قَدر کشور در مناقصه این پروژه امتیاز فنی لازم را کسب نکرده‌اند، گفت: بنده نیز به این موضوع انتقاد دارم و با مکاتبه‌ای که با شهردار انجام داده‌ام، خواستار این مهم شدم که پیش از این‌که برنده مناقصه اعلام شود افرادی که در کمیته فنی حاضر بوده و امتیازات لازم را به شرکت‌ها داده‌اند با حضور در یک جلسه رسمی شورا ادله و نحوه امتیازدهی خود را مشخص کنند.

وی با تأکید بر این‌که به اعتقاد بنده قرارگاه خاتم‌الانبیا در حوزه پروژه‌های راهسازی و پل‌سازی یکی از قَدر‌ترین پیمانکاران کشور با کارنامه درخشان است، مدعی شد: انتقاد بنده در خصوص نحوه انتخاب پیمانکار پروژه است زیرا نگرانیم سرنوشت این پروژه به سرنوشت پروژه‌های معطل دیگر گِره بخورد.

اما در کارنامه پیمانکار، پروژه‌هایی از قبیل تقاطع غیرهمسطح جوادیه تهران، تقاطع غیرهمسطح انقلاب (روشندلان – شریعتی)، تقاطع غیرهمسطح مهرویلای کرج و چندین پروژه اسکلت‌سازی و غیره به چشم می‌خورد.

این شرکت قرار است پروژه ۱۰۰۰ میلیاردی بزرگراه شمالی کرج را به‌کارنامه خود اضافه کند، پروژه‌ای که به رینگ شمالی اتوبان همت معروف بوده و با عبور از شمال کرج به محور قزوین ختم می‌شود، پروژه‌ای که هدف از اجرایش تکمیل‌ امتداد اتوبان همت عنوان‌شده تا بار ترافیکی آزادراه کرج را کاهش دهد، پروژه‌ای که مقرر است به‌صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد تهاتر اجرا شود و برای این مهم ۷۰۰ میلیارد تومان از زمین‌های شهر اختصاص یافته است، پروژه‌ای که بیش از ۱۷ کیلومتر مسافت دارد، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و ۱۷ دستگاه پل را نیز در دل خود جا می‌دهد.

تجربه پروژه اتوبان همت تا کرج و وجود معارضانی که روند اجرا را کُند کرده‌اند باعث ایجاد حساسیت در مورد بزرگراه شمالی کرج شده است و انتظار می‌رود متولیان امر به این سؤال پاسخ دهند که آیا پیمانکار فعلی توان اجرای پروژه‌ را دارد؟ شهرداری کرج به‌عنوان کارفرما و معاونت فنی عمرانی منابع موثقی هستند که می‌توانند به این سؤال پاسخ دهند ولی تلاش خبرنگار برای ارتباط با این مجموعه به نتیجه‌ نرسید. هرچند همچنان آماده دریافت توضیحات و اظهارات آنها پیرامون موارد مطرح‌شده در این گزارش است.

اما ابوالفضل‌فانی، مدیرکل دفتر فنی استانداری البرز با شفاف‌سازی در مورد روند مناقصه پروژه بزرگراه شمالی کرج گفت: در مناقصه این پروژه ۷۵ پیمانکار در قالب ۲۴ کنسرسیوم شرکت کردند، بسیاری از پیمانکاران قَدر کشور حضور داشتند. پس از انتخاب پیمانکار فعلی، یکی از مناقصه‌گران حاضر در مناقصه شکایت کرد همین امر باعث شد تا دستگاه‌های نظارتی و بازرسی ورود کرده و روند انتخاب پیمانکار را چک کنند، به‌واقع می‌توان گفت؛ مناقصه این پروژه بسیار شفاف بوده است.

پروژه بزرگراه شمالی کرج

مدیرکل دفتر فنی استانداری البرز در ادامه به مشخصات بزرگراه شمالی اشاره کرد و گفت: این پروژه به طول ۱۷٫۶ کیلومتر از جاده چالوس آغاز و با عبور از محدوده پل کُردان به اتوبان کرج – قزوین متصل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قرارداد این پروژه ۲۴ فروردین‌ماه ۹۵ منعقد شد، گفت: مقررشده است که این پروژه در تاریخ ۲۴ فروردین‌ماه ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

بزرگراه شمالی ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

فانی اعتبار اولیه این پروژه را ۵۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طبق برآوردهای اعلام‌شده اعتبار این پروژه تا زمان بهره‌برداری به ۱۰۰۰ میلیارد خواهد رسید.

مدیرکل دفتر فنی استانداری البرز در پاسخ به این پرسش که چرا در اظهارات بسیاری از متولیان زمان بهره‌برداری از این پروژه ملی ۳ تا ۴ سال اعلام‌ شده است، گفت: مدت‌زمان این پروژه ۴ سال اعلام ‌شده است ولی شهرداری کرج به‌عنوان کارفرمای این پروژه وعده کرده که پروژه را ۳ ‌ساله تحویل می‌دهد.

وی میزان پیشرفت فیزیکی حال حاضر پروژه را ۲۴ درصد اعلام کرد و گفت: در این پروژه یازده تقاطع غیرهمسطح ساخته می‌شود.

فانی با اشاره به این‌که تقاطع‌های این پروژه راه‌های دسترسی شهروندان به شمال شهر کرج را آسان می‌کند، گفت: مقررشده است پلی با ۱۵۰ تا ۱۷۰ دهنه روی آبگیر بیلقان ساخته شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری البرز با اعلام این‌که از پل یادشده می‌توان به‌عنوان پل گردشگری یا طبیعت یاد کرد، گفت: ارزیابی زیست‌محیطی این پروژه به مشاور سپرده‌ شده است و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز این موضوع را با حساسیت پیگیری می‌کند.

تأمین تهاتری ۷۰ درصد از پروژه

فانی با تأکید بر این‌که این پروژه به‌صورت نقد و تهاتر اجرا می‌شود، گفت: ۳۰ درصد از منابع این پروژه به‌صورت نقد و ۷۰ درصد نیز به‌صورت تهاتر تأمین می‌شود و تاکنون نیز پیمانکار از کارفرما جلوتر است.

اطلاعات اراضی واقع ‌شده در پروژه بزرگراه شمالی کرج به کمیته فنی شورای عالی معماری شهرسازی ارسال‌ شده است

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری البرز در پاسخ به این پرسش که سیدحمید‌طهایی، استاندار سابق البرز در جلسه‌ای خواستار بازنگری در مسیر این پروژه شده بود، آیا این ضرورت هنوز احساس می‌شود، گفت: به‌طورقطع بازنگری در کل پروژه انجام نخواهد شد اگر پروژه در ادامه از مکانی ممنوع عبور کند که تملک اراضی با مشکل مواجه شود، قطعاً مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.