مهم است که آزادی‌های اخیر زنان در عربستان شعاری و تبلیغاتی نباشد

سخنگوی وزارت خارجه مهم است که آزادی‌های اخیر زنان در عربستان شعاری و تبلیغاتی نباشد سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود با رسانه‌های خبری در وزارت خارجه گفت: آمریکا در صورتی که قانون کاتسا را اجرا کند و به سمت چنین تصمیمی حرکت کند با پاسخ قاطع، کوبنده و سخت ایران مواجه خواهد […]

سخنگوی وزارت خارجه

مهم است که آزادی‌های اخیر زنان در عربستان شعاری و تبلیغاتی نباشد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود با رسانه‌های خبری در وزارت خارجه گفت: آمریکا در صورتی که قانون کاتسا را اجرا کند و به سمت چنین تصمیمی حرکت کند با پاسخ قاطع، کوبنده و سخت ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، بهرام‌قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اظهارات جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر این‌که اگر آمریکا قانون کاتسا را اجرا کند با واکنش سخت ایران روبه‌رو خواهد شد تصریح‌کرد: امیدواریم که آمریکایی‌‌ها در ادامه خطاهای استراتژیکی که تاکنون انجام داده‌اند این اقدام را انجام ندهند و دوراندیشی لازم را داشته باشند.

بهرام‌قاسمی اضافه‌کرد: اگر آمریکایی‌‌ها به سمت چنین تصمیمی حرکت کنند پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود و تصور می‌کنم که در آن هنگام ایالات متحده باید تمام عوارض این تصمیم را بپذیرد چرا که پاسخ ارایه شده قاطع و سخت است و امیدواریم که آنها در این مسیر حرکت نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم اکتبر، نشست آستانه ۷ برگزار شود در مورد آخرین هماهنگی‌های ۳ کشور ایران، ترکیه و روسیه در مورد بحث سوریه گفت: ۳ کشور در مورد مسایل سوریه با یکدیگر مشورت و گفت‌وگو دارند و هماهنگی‌های لازم در این ارتباط صورت می‌گیرد و مباحث در این زمینه روشن است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در واکنش به سؤالی مبنی بر این که برخی در رسانه‌های غربی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را با ایران مقایسه می‌کنند و در این ارتباط می‌خواهند یک شباهت‌سازی انجام دهند، گفت: این سخنان بی‌جا و غلط و در ادامه پروژه ایران هراسی است که از سوی دشمنان علیه ایران دنبال می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اعلام کرد که محکومیت دری‌اصفهانی که گفته می‌شود از اعضای تیم کارشناسی برجام بوده قطعی شده و ارتباط او با دو سرویس بیگانه محرز شده است. تصریح‌کرد: ‌صحبت‌هایی که توسط سخنگوی قوه قضاییه به عنوان تصمیمات این قوه مطرح شده است متین است و من در این خصوص اظهارنظری ندارم.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با برخی از تحلیل‌‌ها مبنی بر این‌که اگر آمریکا پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند، ممکن است قراردادهای تجاری منعقد شده بین ایران و اتحادیه اروپا در خطر قرار بگیرند؟ اظهارکرد: در مورد اتفاقی که نیفتاده و در حد حدس و گمان است بهتر است صحبت نکنیم. باید صبر کنیم ببینیم که وضعیت به چه نحوی پیش می‌رود. ولی آنچه که مشخص است این‌که دول اروپایی با جدیت تمام در برابر سیاست‌های آمریکا ایستاده‌اند و آن‌گونه که به ما اطلاع داده‌اند قرار است همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهند. ولی در حوزه سیاست به خصوص سیاست خارجی باید با احتیاط حرکت کرد و این موضوع را همواره مدنظر داشت.

او همچنین در مورد تصمیمات عربستان در اعطای برخی از آزادی‌های مدنی و اجتماعی به زنان این کشور تصریح‌کرد: این مسایل مرتبط با سیاست داخلی عربستان است ولی اگر این سیاست‌ها مستمر باشد و قرار باشد حق و حقوقی به جامعه بزرگی از عربستان داده شود که تاکنون حقوق آنها پایمال شده است باید از آن استقبال کرد و مهم این است که این اتفاقات شعاری و تبلیغاتی نباشد.

قاسمی ادامه‌داد: در مورد برقراری روابط بین ایران و عربستان نیز لازم است که ریاض به رفتارهای غیرمنطقی و نابخردانه خود را در مورد ایران، مسایل منطقه و همچنین کشتار مردم مظلوم یمن پایان دهد و اگر بتواند اصلاحاتی را در رفتار خود ایجاد کند شاید بعدا فضایی برای برخی از اقدامات ایجاد شود ولی در حال حاضر چنین فضایی در حاکمیت سعودی دیده نمی‌شود.