تقلیل درآمدهای دولت با افزایش تعرفه واردات به یک سوم

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به قاچاق کالا مطرح‌کرد تقلیل درآمدهای دولت با افزایش تعرفه واردات به یک سوم شاید بتوان مدرن‌‌ترین اتحادیه را اتحادیه «فناوران رایانه» نامید؛ اتحادیه‌ای که اغلب کارکنان آن را جوان‌تر‌ها تشکیل داده‌اند. زمانی که در دفتر اتحادیه به گفت‌وگو با رییس این اتحادیه نشستیم، از مشکلات فراوان این […]

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به قاچاق کالا مطرح‌کرد

تقلیل درآمدهای دولت با افزایش تعرفه واردات به یک سوم

شاید بتوان مدرن‌‌ترین اتحادیه را اتحادیه «فناوران رایانه» نامید؛ اتحادیه‌ای که اغلب کارکنان آن را جوان‌تر‌ها تشکیل داده‌اند. زمانی که در دفتر اتحادیه به گفت‌وگو با رییس این اتحادیه نشستیم، از مشکلات فراوان این حوزه جوان در کشور گلایه می‌کند؛ از فرارهای مالیاتی گرفته تا انواع قاچاق‌های رسمی که دست کسبه‌های این صنف را در حنا گذاشته‌اند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، جزییات بیش‌تری را از وضعیت این صنف، قاچاق کالاهای IT، مالیات و موارد مرتبط دیگر جویا شده است که در ادامه می‌خوانید:

* در ابتدا خلاصه‌ای از فعالیت‌های اتحادیه صنف فناوران رایانه بفرمایید.

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از سال ۶۱ در رسته ماشین‌های اداری با تعداد حدود ۲۸ نفر عضو مشغول فعالیت شد. بعد از فراخوانی که اعلام شد، به تعداد حدود ۳۰۰ نفر افزایش یافت و در واقع اتحادیه ماشین‌های اداری تشکیل شد. این اتحادیه با تغییراتی که داشت، در سال ۶۸ به اتحادیه ماشین‌های اداری، داده‌ورزی، سداد و مخابرات تغییر یافت. البته بعد‌ها مخابرات از این اتحادیه جدا شد و خود اتحادیه دیگری را تشکیل داد.

اتحادیه روزمرگی خود را انجام می‌داد تا این‌که کمودور‌ها آمدند؛ کمودور‌ها وارد ایران شدند و این اتحادیه به خاطر این‌که منافع تمام افراد را جذب کند، در سال ۷۶ اتحادیه به «ماشین‌های اداری، داده‌ورزی، سداد و کامپیوتر» تغییر نام یافت. کامپیوتر‌ها نسبت به ماشین‌های اداری رشد بسیار خوبی داشتند؛ در نهایت سال ۸۶ اتحادیه به نام «فناوران رایانه تهران» مزین شد. این اتحادیه را می‌توان به زیرمجموعه‌های ۲۵۰۰ IT ، ۸۰۰ ماشین‌های اداری و ۷۰۰ کافی‌نت و شبکه تقسیم کرد. همچنین حدود ۶ هزار واحد صنفی در اتحادیه پرونده دارند که البته همه آنها دارای پروانه کسب نیستند اما در دست اقدام است تا همه آنها دارای مجوز شوند. بیش‌ترین صنف‌‌ها هم در تهران از چهارراه امیراکرم تا میدان ولیعصر (عج) درحال فعالیت هستند.

*بحث تولید داخل و واردات قطعات کامپیوتری در کشور چگونه است؟ نظارت اتحادیه به چه صورت است؟

۷۰ درصد کالاهای IT که وارد کشور می‌شود، یا به صورت قاچاق بوده یا شبه‌قاچاق. نظارت از سوی اتحادیه انجام می‌شود؛ جلسات متعددی با مرکز توسعه تجارت، مدیرکل واردات و صادرات، گمرک، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی داشتیم اما اتحادیه به هیچ عنوان نمی‌تواند کاری انجام بدهد. زمانی که از شبه‌قاچاق اسم می‌بریم، مطمئن باشید کالا‌ها از گمرک‌‌ها وارد می‌شوند؛ در غیر این صورت که نیروی انتظامی با کالای قاچاق برخورد خواهد کرد.

هفته گذشته با مسؤولان مربوطه جلسه‌ای داشتیم و دلیل میزان بالای قاچاق را برایشان برشمردیم. دولت معتقد است با تعرفه بالا می‌تواند درآمد بیش‌تری را کسب کند اما در حقیقت با این کار درآمد خود را به یک سوم تقلیل می‌دهد. در واقع با افزایش تعرفه، دولت از قاچاقچی حمایت می‌کند. اگر زمینه قاچاق در کشور وجود نداشته باشد، برای قاچاقچی هم صرفه اقتصادی ندارد که این کار را انجام دهد. پس مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، به نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با کالای قاچاق مرتبط نیست و به گمرک‌‌ها وابسته است و متأسفانه دولت کاری انجام داده که راه برای قاچاقچیان فراهم شود.

زمانی که واردکنندگان محصولی را به کشور می‌آورند، عوارض گمرک، ارزش افزوده و تعرفه باید پرداخت کنند که برای آنها نیز توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین هرطور که حساب می‌کنیم، قاچاقچیان حدود ۱۰ درصد از واردکنندگان جلوتر هستند پس این‌طور می‌شود که اکثر لوازم IT کشور، قاچاق است. ما نیز به دولت پیشنهاد دادیم تا میزان تعرفه واردات را کاهش دهد تا حداقل زمینه قاچاق کم‌تر شود.

ما از تولید داخل حمایت می‌کنیم اما دولت هم باید به این کار کمک کند. بنده از اتحادیه فناوران رایانه تهران به ریاست جمهوری نامه‌ای نوشتم و در آن خواستم تا بحث واردات کالای IT به کشور را به ما بسپارند؛ می‌توانم قول بدهم طرف ۶ ماه هیچ کالای قاچاقی در کشور وجود نخواهد داشت. اما هیچ اتفاقی رخ نداده و همان کارهای قدیمی درحال انجام است. ما به عنوان اتحادیه اعلام آمادگی می‌کنیم که می‌توانیم برای مبارزه با قاچاق کالا اقدام کنیم.

*تعرفه‌های واردات به چه صورت است؟

تعرفه واردات برای برخی کالا‌ها مناسب است؛ اما چندین تعرفه کالایی که داریم بالا هست و قاچاق‌پذیری این کالا را افزایش داده است. تکنولوژی که در بخش IT وجود دارد، هر ساله درحال تغییر است که به همین دلیل نیاز بازار نیز هر روز درحال افزایش است. زمانی که دولت برای واردات محدودیت ایجاد می‌کند، برخی از این موضوع بهره‌برداری می‌کنند. پیشنهاد ما به دولت این است که به‌طور مثال ۱۰ سال تمام هزینه‌های صنف را تقبل کند تا بعد از آن‌که به سودآوری رسیدند، تولید داخل نیز بهبود یابد؛ نه این‌که هر روز تعرفه‌ها را افزایش دهد.

* صنف‌های مختلف از ارقام مالیاتی کشور گلایه دارند. در این زمینه در اتحادیه فناوران چه اقداماتی انجام شده است؟

در ابتدا واحدهایی هستند که مجوز فعالیت رسمی ندارند؛ مشکل اصلی اتحادیه هم همین موضوع است. البته مشکل اصلی ما با خود سازمان امور مالیاتی است؛ وظیفه اصلی این سازمان، واحدیابی و گرفتن مالیات از آنها است. کاری که ما انجام داده‌ایم این بوده که واحدهای صنفی را شناسایی کردیم و به این سازمان ارجاع داده‌ایم. اتفاقی که افتاده این‌که این سازمان حتی با وجودی که ما شناسایی واحد‌ها را هم انجام داده‌ایم، وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. مشکل دیگر این‌که حتی وقتی اصناف به سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌کنند، کارمندان آنها با بی‌تفاوتی برخورد می‌کنند و کارشان را به بعد موکول می‌کنند.

نکته بعدی این‌که مالیات بر فروش ما است و نه بر درآمد. بنابراین اصناف با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند که حتی بسیاری از آنها به سال نرسیده مجبور به تغییر شغل خود می‌شوند. البته همه می‌دانیم مالیات حق همه کشور است و باید پرداخت شود، اما نه به شکل فعلی که افراد هرچه درآمد دارند را باید صرف پرداخت مالیات کنند. به عنوان یک کاسب اعلام می‌کنم که به دلیل ناهماهنگی سازمان امور مالیاتی با افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند، دولت نیز از این بحث متضرر می‌شود.

*چرا با صنوفی که دارای مجوز نیستند، برخورد نمی‌شود و این‌که آیا آماری رسمی از میزان تولید و فروش تمام اصناف وجود دارد؟

قطعاً با صنوف غیرمجاز برخورد می‌شود؛ اما در ابتدا ما به آنها تذکر می‌دهیم و اگر آنها به ما مراجعه نکردند بعد از آن به دنبال پلمب کردن می‌افتیم. طبق قانون آنها ۱۵ روز فرصت دارند به ما مراجعه کنند؛ البته بعد از تذکر حدود ۶۰ درصد از آنها برای تشکیل پرونده می‌آیند که منتهی به صدور پروانه هم می‌شود. اما برای ۴۰ درصد بقیه یا مجبور هستیم آنها را پلمب کنیم یا برخی از آنها از جایی که هستند تعطیل می‌کنند و به مکان دیگری می‌روند که دوباره مراحل شناسایی طول خواهد کشید. در کل همه صنوف سهمی از بازار دارند؛ مشکلی که در کشور وجود دارد این است که این افرادی که برای ساماندهی کارشان مراجعه نمی‌کنند، با مشکل مالیاتی مواجه هستند.

اگر ما مشکل مالیات را در کشور حل کنیم، هم به خودمان کمک کرده‌ایم و هم به صنوف مختلف که وظیفه ایجاد اشتغال را به عهده دارند. صنوفی که مجوز نداشته باشند، بیمه هم نمی‌توانند داشته باشند که این به ضرر هر دو طرف خواهد بود. از حدود ۳ سال قبل تقریباً به اوضاع ۲۵۰۰ واحد صنفی رسیدگی کرده‌ایم که همگی‌شان تنها به دلیل مالیات به ما مراجعه نمی‌کنند. از طرفی طی ۶ ماه نخست سال ۹۶، حدود ۲۵۰ واحد صنفی به دلیل مشکلات مالیاتی تعطیل شده است.

*پس حمایت دولت از بحث اشتغال چه می‌شود؟

در واقع کار کردن با این شرایط، این‌طور رقم خورده که اگر واحدهای صنفی بدون مجوز فعالیت کنند به نفع آنها است. اما وقتی افراد می‌خواهند به صورت قانونی فعالیت کنند، این اقدام دولت باعث ناامیدی آنها می‌شود که در نهایت به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود.

*آماری از استعلام سرقت اموال در اتحادیه وجود دارد؟

متأسفانه کالاهایی که در ایران مثل لپ‌تاپ و موبایل سرقت می‌شود، یا به صورت قطعه تبدیل می‌شود یا این‌که به کشورهایی نظیر افغانستان برده شده و فروخته می‌شود. مواردی بوده که پیدا شده اما معمولاً در مقابل تعداد سرقت شده، ناچیز است.

* اتحادیه چگونه بر فروش احتمالی محصولات دست دوم به جای محصولات آکبند نظارت می‌کند؟

 

توان نظارت بر این موضوع در اتحادیه وجود دارد؛ به همین دلیل اعلام می‌کنیم که برای خرید محصولات رایانه‌ای حتماً فاکتور رسمی دریافت کنید که در آن سریال محصول و تاریخ گارانتی ذکر شود. در این صورت حتی برای کوچک‌‌ترین مشکلی می‌توان به اتحادیه مراجعه کرد و ما به این مشکل رسیدگی خواهیم کرد.