دولت در انتخاب وزیر علوم به بن‌بست رسیده!

عضو هیأت علمی دانشگاه شریف دولت در انتخاب وزیر علوم به بن‌بست رسیده! دانشگاه‌ها در شرایط فعلی به وضعیت انفعال رسیده‌اند عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر این‌که دولت در انتخاب وزیر علوم به بن‌بست رسیده است، گفت: مشکلات به ارث رسیده آموزش عالی از دولت نهم و دهم، موجب شده بسیاری […]

عضو هیأت علمی دانشگاه شریف

دولت در انتخاب وزیر علوم به بن‌بست رسیده!

دانشگاه‌ها در شرایط فعلی به وضعیت انفعال رسیده‌اند

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر این‌که دولت در انتخاب وزیر علوم به بن‌بست رسیده است، گفت: مشکلات به ارث رسیده آموزش عالی از دولت نهم و دهم، موجب شده بسیاری از افراد دارای صلاحیت، مسؤولیت وزارت علوم را نپذیرند و برخی افراد پیشنهادی نیز مورد قبول واقع نشوند.

بیژن‌ظهوری‌زنگنه درگفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهارکرد: متأسفانه مسأله انتخاب وزیر علوم در حال حاضر به موضوعی بی‌معنی تبدیل شده و بسیاری از افراد نظیر دکتر توفیقی که صلاحیت وزیر شدن را دارند از کاندیداتوری این وزارتخانه کنار گذاشته ‌شده‌اند و نوعی سردرگمی در انتخاب فرد شایسته در وزارت علوم را شاهد هستیم.

وی در ادامه تصریح‌کرد: وزارت علوم برخلاف جایگاه کلیدی و اهمیتی که دارد، در دولت فعلی همانند سایر وزارتخانه‌ها نتوانست فرد مورد نظر را در رأس کار داشته باشد و امروزه ما شاهد هستیم که تمامی وزارتخانه‌ها و ادارات در دولت وضعیت شفاف و مشخصی دارند و براساس برنامه ترسیم شده فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند اما وزارت علوم همچنان در سردرگمی به سر می‌برد و تبعات این وضعیت در درجه اول متوجه دانشگاه‌ها خواهد شد.

این استاد دانشگاه شریف تأکیدکرد: یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی آموزش عالی این است که به دانشگاه‌ها همانند مدارس و دبیرستان نگاه می‌شود و این مراکز خودمختاری و استقلال لازم را برای انجام امور خود ندارند و در تصمیم‌گیری‌ها، تأمین مالی و بودجه‌ای به وزارت علوم متکی هستند.

زنگنه ادامه‌داد: باید وزارت علوم از وضعیت فعلی خود خارج و کوچک‌تر شود و تنها نقش ستادی در دانشگاه‌ها داشته باشد و به مسایل کلان آموزش عالی بپردازد. این در حالی است که در حال حاضر این وزارتخانه گسترش یافته و در همه امور آموزش عالی دخالت می‌کند.

 به گفته وی، گزینش استاد و همچنین دانشجو در دانشگاه‌ها به خصوص دانشجویان دوره دکتری که براساس مصوبه مجلس‌شورای‌اسلامی صورت گرفت، نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد دانشگاه‌ها در کشور ما برخلاف سایر کشور‌ها از استقلال برخوردار نیستند و لذا باید نقش وزارت علوم که ستادی و پیگیری امور راهبردی آموزش عالی است، افزایش یابد.

این استاد دانشگاه شریف با تأکید بر این‌که بسیاری از چالش‌‌ها و مشکلات آموزش عالی از دولت نهم و دهم به ارث مانده است، گفت: بورسیه‌های بی‌رویه و گسترش بی‌رویه و کمی دانشگاه‌ها افزایش ظرفیت دانشجو نیز از غلط‌کاری‌هایی بود که در دولت سابق اتفاق افتاد و امروزه تبعات آن در آموزش عالی دیده می‌شود و رفع این تبعات نیازمند وزیر شجاع، با شهامت و کارآمدی است که بتواند این اوضاع نابسامان را بهبود بخشد.

زنگنه تأکیدکرد: مشکلات و چالش‌های فعلی آموزش عالی که یادگار دولت‌های قبل است یکی از دلایل عدم تمایل برخی افراد کارآمد برای قرارگرفتن در رأس آموزش عالی است. در واقع به دلیل وضعیت نابسامان وزارت علوم بسیاری از افراد تمایلی برای وزیر شدن ندارند و برخی از افرادی هم که معرفی می‌شوند، مورد قبول واقع نمی‌شوند.

 

این استاد دانشگاه شریف در پایان با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها در شرایط فعلی به وضعیت انفعال رسیده‌اند، گفت: لازم است با مشخص شدن هر چه زودتر تکلیف وزارت علوم از سوی دولت، وضعیت انفعال، رخوت و به‌هم‌ریختگی در دانشگاه‌ها سامان یابد. در واقع وزیر آینده باید با شهامت و شجاعت کامل برخی از مشکلات به ارث مانده از دولت گذشته نظیر بوروکراسی‌های کشنده، گسترش کمی دانشگاه‌ها و… را رفع کند و با درایت تصمیمات بزرگی بگیرد. در غیر این صورت شاهد سیستم ناکارآمد در آموزش عالی خواهیم بود.