پشت هر قانون مصوب مجلس صد‌ها آیین‌نامه و دستورالعمل دستگاه اجرایی وجود دارد

عضو هیأت رییسه اتاق ایران پشت هر قانون مصوب مجلس صد‌ها آیین‌نامه و دستورالعمل دستگاه اجرایی وجود دارد نیازمند نهضت قانون‌زدایی در کشور هستیم عضو هیأت رییسه اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگو حجم عظیم بوروکراسی را یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی کشور دانست که تمام رأس کشور روی این مشکل اشراف دارند. به گزارش […]

عضو هیأت رییسه اتاق ایران

پشت هر قانون مصوب مجلس صد‌ها آیین‌نامه و دستورالعمل دستگاه اجرایی وجود دارد

نیازمند نهضت قانون‌زدایی در کشور هستیم

عضو هیأت رییسه اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگو حجم عظیم بوروکراسی را یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی کشور دانست که تمام رأس کشور روی این مشکل اشراف دارند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران کیوان‌کاشفی، رییس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: بوروکراسی وقتی‌که به لایه‌هایی پایین‌تر و سطح کارشناسان می‌آید شدت بیش‌تری می‌گیرد.

وی با بیان این‌که اکنون میزان تولید قانون در کشور بیش‌تر از قانون‌هایی است که حذف می‌شود، یادآوری‌ کرد: پشت هر قانونی که در مجلس تصویب می‌شود صد‌ها آیین‌نامه و دستورالعمل از سوی خود دستگاه ایجاد می‌شود که کار را دشوارتر می‌کند.

کاشفی وجود قوانین زائد را قفلی بر دست و پای بخش تولید دانست و افزود: نیازمند نهضت قانون‌زدایی هستیم؛ به ‌علاوه اگر قانونی هم جدید تصویب می‌شود باید گره‌گشا باشد نه آن‌که بار جدیدی به بخش تولید تحمیل کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی کرمانشاه دومین مشکل کشور پس از بوروکراسی اداری را بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید دانست که امکان رقابت تولیدکنندگان را در خارج از کشور می‌گیرد و باعث ایجاد رقابت کاذب در داخل کشور می‌شود.

کاشفی خاطرنشان‌ کرد: عوامل مختلفی ازجمله بهره‌وری، حمل‌ونقل، هزینه‌های سربار و … برای بالا بودن هزینه تولید اثرگذار است که مجلس حداقل می‌تواند در بخش کاهش هزینه‌های سربار به تولیدکنندگان کمک کند.

وی مالیات را نیز یکی از هزینه‌های بالای بخش تولید خواند و اظهار‌ کرد: بزرگ‌‌ترین بحران سال‌های آینده کشور سیستم مالیات‌ستانی خواهد بود و قوانین مالیاتی که تصویب‌شده مشکلات زیادی دارد.

عضو هیأت رییسه بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی کرمانشاه تأکید‌ کرد: خصوصاً در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده بیش‌ترین مشکل را داریم.

کاشفی از تأمین اجتماعی نیز به‌عنوان هزینه زیاد دیگر بخش تولید یاد کرد و ادامه ‌داد: به دلیل خرج کردن و هدر دادن منابع، این صندوق اکنون وضعیت مناسبی ندارد.

وی گفت: اگر این صندوق را به بخش خصوصی بدهند خود ما آن را با همه مشکلاتش درست خواهیم کرد.

رییس اتاق کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استفاده از فضاهای ایجاد شده در کشور پس از برجام تأکید کرد و گفت: تمایل دنیا به سمت ما بیش‌تر شده و فعالان اقتصادی، بانک‌ها و… از کشورهای دیگر به سمت ما می‌آیند که باید از آن به‌خوبی استفاده کنیم.

فضای پسابرجام را به دعواهای سیاسی گذراندیم

عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: متأسفانه دوران پسابرجام را به دعواهای سیاسی بر سر برجام گذراندیم و آن‌طور که باید از فرصت‌‌ها استفاده نکردیم.

اکبریان از وظایف بخش‌های مختلف برای کمک به اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: وظیفه نمایندگان مجلس اصلاح قوانین، کمک به دولت و نظارت است که همه این کار‌ها را در مجلس آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که بعد نظارتی مجلس از این پس بیش‌تر فعال خواهد شد، ادامه ‌داد: باید سخنرانی‌های بی‌فایده را از مجلس حذف کنیم. معتقدم اگر بلندگوی رادیو را از مجلس بگیرند، مجلس به وظایف خود درست‌تر عمل خواهد کرد.

نماینده استان البرز در مجلس شورای اسلامی وظیفه دولت را نیز اداره با اقتدار کشور و حمایت از بخش خصوصی دانست و خاطرنشان‌ کرد: دولت باید با مدیران و کارشناسانی که در امور مانع ایجاد می‌کنند، برخورد کند.

اکبریان خواستار افزایش اختیارات استان‌ها خصوصاً برای تحقق اقتصاد مقاومتی شد و یادآوری‌ کرد: باید اجازه دهیم تصمیماتی که در استان‌ها اتخاذ می‌شود فصل‌الخطاب باشد و از اشتباه بودن تصمیمات نترسیم.

وی با اشاره به وظایف بخش خصوصی، عنوان‌ کرد: بخش خصوصی هم باید با استقامت و صبوری روی بوروکراسی اداری موجود در کشور را کم کند و خسته نشود.

وی با بیان این‌که باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور فراهم کنیم، تأکید‌ کرد: این بخش خصوصی است که می‌تواند کشور را نجات دهد. نباید به دولت دل ببندیم، بلکه باید دولت را کمک کنیم تا بتواند از بخش خصوصی حمایت کند.

این نماینده مجلس راه خروج کشور از رکود را نیز سرمایه‌گذاری دانست و گفت: می‌توانیم برای ایجاد رونق افسار تورم را ر‌ها کنیم تا به ۳۰ یا ۴۰ درصد برسد و کسب‌وکار‌ها رونق بگیرد، اما این کار صحیح و منطقی نیست.

اکبریان افزود: باید حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی برای سرمایه‌گذاری در جای‌جای کشور را در برنامه داشته باشیم، زیرا در همه نقاط استعداد سرمایه‌گذاری را داریم.

رییس کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس با اشاره به آغاز فعالیت دولت جدید و فضایی که در کشور فراهم ‌شده، اظهار‌ کرد: نباید مأیوس باشیم و فرصت‌هایی که داریم را از دست بدهیم.

 

اکبریان در پایان از بازنگری قانون رفع موانع تولید هم خبر داد و یادآوری کرد: این قانون بسیار خوب بود، اما ۵۰ تا ۶۰ درصد آن اجرایی نشد.