راهبرد شرکت فرودگاه‎‌‌ها انتخاب سرمایه‎گذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است

برای تحقق نوع قراردادهای BLT راهبرد شرکت فرودگاه‎‌‌ها انتخاب سرمایه‎گذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است با حضور یک هیأت آلمانی از فرودگاه مونیخ، طرح پیشنهادی آموزش مدیران نسل آینده فرودگاهی شرکت فرودگاه‎‌‌ها و ناوبری هوایی ایران (اینگام)، از سوی آنها ارایه شد و مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

برای تحقق نوع قراردادهای BLT

راهبرد شرکت فرودگاه‌‌ها انتخاب سرمایهگذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است

با حضور یک هیأت آلمانی از فرودگاه مونیخ، طرح پیشنهادی آموزش مدیران نسل آینده فرودگاهی شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران (اینگام)، از سوی آنها ارایه شد و مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نشستی که پس از جلسه ارایه طرح پیشنهادی این هیأت آلمانی برای اینگام برگزار شد، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان این‌که ایران قصد دارد به یک هاب منطقهای در عرصه فرودگاهی و ناوبری هوایی تبدیل شود، گفت: در این زمینه درحال ایجاد بسترهای تسهیل ارتباطات و رفع موانع موجود هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌‌ها سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران گفت: در فرودگاه مهرآباد که اصلی‌‌ترین فرودگاه کشور است ۳ سال پیاپی رشد دو رقمی پرواز‌‌ها را تجربه کردهایم و در این مدت این رشد به حدود ۵۰ درصد رسیده است. اما به دلیل این افزایش پرواز‌‌ها در این فرودگاه و سایر فرودگاههای بینالمللی، با مشکل کمبود ظرفیت روبه رو شدهایم و این باعث شده است برای رفع سریع این گلوگاه‌‌ها به سرمایهگذاری خارجی را مورد توجه قرار دهیم.

مه‌آبادی با اشاره به این‌که شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو از منابع خود را برای توسعه و بهسازی سرمایهگذاری میکند، گفت: برای مثال در شیراز در حال احداث یک ترمینال جدید هستیم و طرحهای مختلفی را نیز در فرودگاههای دیگر در حال اجرا داریم.

وی با اشاره به این‌که راهبرد شرکت فرودگاه‌‌ها انتخاب سرمایهگذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است، افزود: ما سعی کردیم برای سرمایهگذاری جذابیت لازم را ایجاد کنیم، بنابراین پروژه‌‌ها را به صورت BLT طراحی کردهایم و در عین حال از طرحهایBOT نیز استقبال میکنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها نکته بعدی مورد نظر خود را نوسازی سامانههای هوایی عنوان کرد و با اشاره به این‌که این شرکت برای نوسازی و تکمیل سامانههای ناوبری هوایی یک طرح ۵ ساله را تهیه کرده است، افزود: ایجاد تحولی تاریخی در شبکه مسیرهای هوایی ایران، افزایش دو برابری رشد پروازهای عبوری، آزادسازی قیمت‌‌ها و سیاستهای دیگر دولت و رشد ترافیک پروازهای بینالمللی و محلی، همگی باعث شدهاند تا نوسازی و تکمیل سامانههای هوایی را در برنامههای کوتاه و میان‌مدت شرکت قرار دهیم.

وی موضوع مهم بعدی را ضرورت دریافت خدمات مشاورههای مدیریتی ساختاری و اصلاح فراینده و روش‌‌ها برای تجاریسازی فرودگاه‌‌ها و اصلاح ساختار شرکت عنوان کرد و افزود: این امر جزو اولویتهای ما است و اصولاً اجرای طرح اینگام هم یک اقدام مقدماتی برای رسیدن به آن است.

مه‌آبای افزود: به همین منظور طرحی با عنوان بهرهبرداری از فرودگاههای کم هزینه را در دست اقدام داریم. ما در سطح کشور ده‌‌ها استریپ داریم که تنها نیازمند یک ترمینال کوچک هستند تا بتوانیم آنها را برای پروازهای محلی آماده کنیم. این بحث آنقدر مهم و جدی است که حتی قصد داریم برای توسعه پرواز‌‌ها در این فرودگاه‌‌ها هزینهای را از شرکتهای هواپیمایی دریافت نکنیم و از روشهایی مانند چندپیشه کردن کارکنان برای کاهش هزینههای این گونه فرودگاه‌‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین امکان تأسیس شرکتهایی با مشارکت سرمایهگذاران خارجی را مورد اشاره قرارداد و گفت: ما اخیراً از مجلس برای اصلاحات ساختاری مجوز گرفتهایم که میتوانیم شرکتهایی را با مشارکت طرفهای خارجی ایجاد کنیم و روند طوری طراحی شده است که سرمایهگذاران بیش‌ترین سهم را داشته باشند.

آماده ارایه یک طرح جامع برای تمام فرودگاههای ایران هستیم

قائم مقام فرودگاه مونیخ نیز گفت: در روزهای اخیر گفت‌و‌گوهای خیلی خوبی داشتیم و در مورد ایده‌‌ها و پروژههای احتمالی مختلفی بحث کردیم و قول میدهیم که به سرعت خواسته شما و شرایط را بررسی کنیم تا در نتیجه بگوییم که در کجا و از چه طریقی میتوانیم کمک و از فعالیتهای شما حمایت کنیم.

رالف‌گافال ادامه‌داد: ما میتوانیم یک طرح جامع برای کل فرودگاههای ایران تدوین کنیم که این طرح راهاندازی فرودگاههای کم‌هزینه و اقتصادیسازی فرودگاه‌‌ها را نیز شامل میشود.

وی افزود: حتی میتوانیم در چارچوب این طرح جامع مشخص کنیم که در کجا‌‌ها شرکتهای خارجی میتوانند مشارکت و سرمایهگذاری کنند.

وی با ابراز خوشبینی از روند این همکاری گفت: تصور میکنم در بازگشت از ایران با خود ۲۰ پروژه امکانپذیر را خواهیم برد و قدم به قدم پیشنهادهای جدیدی را ارایه خواهیم کرد.

 

این نشست عصر روز، سه‌شنبه ۱۸ مهر، برگزار شد و سیداحمد‌مؤمنی‌رخ، مشاورعالی مدیرعامل در امور عملیات هوانوردی، غلامحسین‌باقریان، عضو هیأت مدیره و معاون عملیات فرودگاهی، معصومه‌ابراهیمی، عضو هیأت مدیره، محمدرضاامامی، معاون توسعه مدیریت و منابع، سعیداکبری، معاون عملیات هوانوردی، علی‌اکبردلوریانزاده، مدیرکل آموزش و توسعه نیروی انسانی، محمدمهدی‌یزدانی، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و جمعی از مدیران نیز حضور داشتند.