کالای ایرانی جایگاهی در بازار خارجی ندارد!

کالای ایرانی جایگاهی در بازار خارجی ندارد! معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از تلاش ایران برای پیوستن به آیلک که معتبر‌‌ترین نهاد بین‌المللی تأیید استاندارد و صلاحیت کیفی کالا‌‌ها است خبر داد.  به گزارش مناقصه‌مزایده، جهانبخش‌سنجابی‌شیرازی در پایان سفر خود به سمنان در نشستی اظهار کرد: عضویت ایران در این […]

کالای ایرانی جایگاهی در بازار خارجی ندارد!

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از تلاش ایران برای پیوستن به آیلک که معتبر‌‌ترین نهاد بین‌المللی تأیید استاندارد و صلاحیت کیفی کالا‌‌ها است خبر داد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، جهانبخش‌سنجابی‌شیرازی در پایان سفر خود به سمنان در نشستی اظهار کرد: عضویت ایران در این اتحادیه جهانی می‌تواند در روند صادرات یک جهش ایجاد کند.

وی با بیان این‌که مقدمه پیوستن ایران به این اتحادیه جهانی پیوستن به اتحادیه آسیایی-اقیانوسیه این نهاد است افزود: بیش از ۴ ماه است که لایحه‌ای در این ارتباط از سوی دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و هم‌اکنون در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است.

وی به عضویت ایران در اتحادیه منطقه‌ای در خاور نزدیک اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با پیوستن ایران به این نهاد منطقه‌ای گواهی‌های استاندارد ما در کشورهای عضو اعتبار دارد و کالاهای با نشان و گواهی استاندارد می‌توانند بدون معطلی در مرز‌‌ها و گمرک‌‌‌ها وارد بازار این کشور‌‌ها شود اما برای پیوستن ایران به آیلک نیازمند تصویب آن در مجلس و سپس پیگیری‌های بعدی هستیم.

سنجابی شیرازی با بیان این‌که ایران تا پایان امسال به عضویت اتحادیه آسیا-اقیانوسیه در می‌آید، افزود: با عضویت ایران در این نهاد کالاهای نشان‌دار و دارنده گواهی ما بدون هیچ مشکلی به بازارهای ۷۰ کشور دنیا وارد خواهند شد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پیش‌بینی کرد که با پیگیری‌های انجام شده، جدیت دولت و همکاری نمایندگان، ایران تا پایان سال ۱۳۹۷ به اتحادیه جهانی آیلک می‌پیوندد.

ابلاغ طرح خوداظهاری استاندارد‌‌ها به استان‌ها تا پایان امسال

وی از ابلاغ طرح خوداظهاری استانداردسازی‌‌‌ها تا پایان امسال به استان‌ها خبر داد و گفت: با ابلاغ این طرح همه واحدهای تولیدی و بخش خصوصی می‌توانند به استانداردسازی بر پایه خوداظهاری بپردازند؛ سپس کمیته‌ای کارشناسانه در سازمان ملی استاندارد تشکیل شده و استانداردهای کارخانه‌ای را تأیید خواهد کرد.

این مقام ارشد اجرایی از تعیین ۳ هدف‌گذاری کلی در سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد و اضافه کرد: پیوستن ایران به آیلک و اعتباربخشی جهانی به گواهی‌های استاندارد ایران یکی از این اهداف ۳‌گانه است. همچنین جلب رضایت و همکاری با برخی نهادهای معتبر همچون اتحادیه اروپا و اتحادیه آسیایی-اقیانوسیه دیگر هدف‌گذاری ما در این حوزه است.

سنجابی شیرازی ادامه داد: ایجاد یک نظام ردیابی اوزان و مقیاس و پیوستن آن به شبکه‌های معتبر جهانی که بخشی از آن هم‌اکنون محقق شده، دیگر هدف‌گذاری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: چنان‌چه این ۳ هدف‌گذاری محقق شود بدون شک شاهد یک جهش جدی در روند صادرات ایران در دنیا خواهیم بود.

وی از افزایش ۸۰۰۰ فقره‌ای پروانه‌ استاندارد کالا‌‌ها خبر داد و گفت: پروانه‌های استاندارد از ۲۷هزار به بیش از ۳۵هزار رسیدند که در تاریخ سازمان استاندارد بی‌نظیر است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در خصوص چرایی عدم افزایش اقبال بازارهای جهانی به کالاهای ایرانی با وجود رشد فزاینده استاندارد‌‌ها در ایران گفت: این عدم توفیق را باید در ۳-۴ مؤلفه دیگر هم جستجو کرد که نخستین آنها عدم توجه به الزامات بازارهای هدف از سوی تولیدکنندگان ایرانی است.

وی بی‌توجهی به آنچه حواشی کیفیت و استاندارد می‌نامید را به عنوان عامل مؤثر دیگر در این حوزه نام برد و افزود: متأسفانه کالاهای ایرانی عمدتا به بد‌‌ترین شکل ممکن بسته‌بندی می‌شوند و همین در این کاهش اقبال به تولیدات ایرانی نقش مهمی دارد. ضمن این‌که متأسفانه هنوز بازاریابی در ایران به شیوه‌های سنتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: البته در چند سال اخیر با تحولاتی در این بخش روبه‌رو بودیم؛ چنان که در صادرات نیز سال گذشته با رشد ۱۸درصدی و در نیمه نخست امسال با رشد ۱۲درصدی صادرات روبه‌رو بودیم.

کالاهای ایرانی با استانداردهای دنیا مطابق نیست

عضو کمیسیون صنایع مجلس در همایش روز ملی استاندارد در اردبیل گفت: کالاهای ایرانی با استانداردهای دنیا مطابقت ندارد.

به گزارش ایرنا، ولی ملکی افزود: رعایت استاندارد مهم‌ترین الزام در تولید و صادرات محصولات و خدمات است که رعایت نشدن آن موجب رد محصول در بازارهای جهانی است.

وی بیان کرد: توجه به آزمایشگاه‌های مرجع توسط استاندارد و خروج آن از انحصار افراد بدون تخصص می‌تواند در استاندارد‌سازی و صدور استانداردهای علمی مؤثر باشد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به ورود اجناس غیراستاندارد به کشور گفت: سازمان استاندارد باید با جلوگیری از رانت خواری‌ها و وارد شدن کالاهای غیراستاندارد در تقویت تولید ملی تلاش کند.

نماینده شهرستان مشگین‌شهر در مجلس اعمال نفوذ برخی در آزمایشگاه‌های مرجع سازمان استاندارد را تهدیدی برای تولید داخلی عنوان کرد و خواستار مقابله با این وضعیت شد.

ملکی به مشکل گریز از استاندارد در کشور اشاره کرد و افزود: بی‌توجهی به گریز از استاندارد در کشور باعث می‌شود به رتبه‌بندی محصولات کشورمان در دنیا نگاه مثبتی شکل نگیرد.

سرپرست استانداری اردبیل نیز در این همایش گفت: حوزه استاندارد نیازمند بازمهندسی است و باید این موضوع در سازمان استاندارد بررسی شود.

اقبال عباسی با اشاره به غیراستاندارد بودن برخی کالا‌‌ها خواستار مقابله با رانت‌خوار‌‌ها شده و گفت: مردم حق دارند از کالاهای استاندارد استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگر حوزه استاندارد در کشور اصلاح شود تولید و صادرات ما هم رونق می‌گیرد.

در پایان این همایش از فعالان اداره کل استاندارد استان اردبیل، آزمایشگاه‌های فعال در حوزه استاندارد و واحدهای تولیدی موفق در امر استاندارد تجلیل شد.

اعتبار سازمان استاندارد کاهش یافته است!

همچنین در این رابطه رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در ۴ سال اخیر در حالی که اعتبار این سازمان یه یک سوم کاهش یافته، وظایف سازمانی آن همچنان رو به افزایش بوده است.

نیره پیروزبخت با بیان این‌که عملیاتی شدن طرح‌های استاندارد نیازمند ابزار است بیان کرد: افق چند ساله توسعه استاندارد در کشور مشخص است و برای تحقق این برنامه‌ها نیازمند اعتبار هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر استاندارد‌سازی تمامی تله‌کابین‌ها، شهربازی‌ها، اسباب‌بازی‌‌ها و زمین‌های بازی به‌عنوان وظایف جدید به سازمان استاندارد واگذار شده و این در حالی است که هم اکنون ۵۰ درصد پست‌های سازمانی ما خالی و این امر باعث می‌شود در بازرسی‌‌ها کندی به وجود‌ آید.

وی با بیان این‌که ۳میلیون‌و۵۰۰ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد، گفت: در یکسال گذشته تنها یک میلیون واحد صنفی مورد بازرسی مأموران استاندارد قرار گرفته و کمبود نیرو و اعتبار علت اصلی آن می‌باشد.

وی همچنین گفت: ۳هزارو۲۰۰ آسانسور در ۶ ماهه اول سال جاری مورد بازرسی قرار گرفته است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: اقدامات زیادی در این سازمان در راستای استاندارد‌سازی محصولات مختلف انجام گرفته و تدوین استاندارد غذای حلال یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: تدوین استاندارد غذای حلال با استفاده از مبانی فقه جعفری انجام گرفته و بیش از ۹۸ درصد مواد این فقه در تدوین آن استفاده شده است.

 

پیروزبخت به افزایش فرهنگ استاندارد در بین مردم اشاره کرد و گفت: برای پاسخگویی به مطالبات مردمی در خصوص استاندارد نیازمند تدوین و یا تغییر قوانین مرتبط با استاندارد هستیم.