شرکت‌های دانش‌بنیان، دستاوردی که باور مدیران میانی را می‌طلبد!

شرکت‌های دانش‌بنیان، دستاوردی که باور مدیران میانی را می‌طلبد! رییس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به تأکید مدیران ارشد کشور بر توجه و استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، تأکید کرد که این باور باید در میان مدیران میانی نیز بیش از پیش گسترش یابد. پارک‌های علم و فناوری نهادی مؤثر در توسعه فناوری، […]

شرکت‌های دانش‌بنیان، دستاوردی که باور مدیران میانی را می‌طلبد!

رییس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به تأکید مدیران ارشد کشور بر توجه و استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، تأکید کرد که این باور باید در میان مدیران میانی نیز بیش از پیش گسترش یابد.

پارک‌های علم و فناوری نهادی مؤثر در توسعه فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی بوده و محیط‌هایی مناسب برای استقرار شرکت‌های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند.

مهم‌ترین فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری شامل بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی‌های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.

بیست و ششمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور هفته گذشته برگزار شد و در این نشست یک روزه با سخنان وحیداحمدی مدیر کل دفتر امور فناوری و معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد؛ همچنین تریبونی برای اظهارات برخی مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مسؤولان سازمان برنامه و بودجه و نیز برای بیان دغدغه‌های رؤسای پارک‌ها بود.

وحیداحمدی در آن نشست با تأکید بر بازنگری بر نقش و توسعه پارک‌ها گفت: در حال حاضر پارک‌های علم و فناوری در دهه دوم حیات خود هستند، این پارک‌ها با الهام از الگوی کشورهای پیشرفته تأسیس شده‌اند و در این الگو دانشگاه‌ها را با اقتصاد دانش‌‌بنیان آمیخته کردیم؛ از این رو انتظارات گسترده‌ای در کشور از مراکز رشد، دانشگاه‌ها و پارک‌ها ایجاد شد.

براساس آخرین آمار، اکنون ۴۴۰۰ شرکت در ۴۱ پارک کشور مستقر هستند و با در نظرگرفتن این‌که طی ۱۶ سال (از سال ۱۳۸۰) تعداد پارک‌های علم و فناوری از یک پارک به ۴۱ و تعداد مراکز رشد از ۱۷ مرکز به بیش از ۱۸۰ مرکز و تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۶۷۶ شرکت (در سال ۱۳۸۴) به ۴۴۰۰ شرکت در سال ۱۳۹۶ رسیده؛ دستکم در افزایش کمّی پارک‌ها و آن مراکز رشد، فن بازار‌ها و شرکت‌های دانش بنیان موفق بوده‌ایم.

یکی از شرکت‌کنندگان در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، رییس پارک علم و فناوری گیلان بود که در گفت‌و‌گو با ایرنا در مورد شرکت‌های دانش بنیان در این پارک اظهار کرد: پارک گیلان یک پارک منطقه‌ای است و در شهرهای رشت، رودسر، آستانه اشرفیه، انزلی، طالش و رودبار وجود دارد؛ در مجموع ۲۷۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در این پارک مستقر هستند.

مجید متقی طلب ادامه داد: بعضی شرکت‌ها مجوز قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارند و برخی جزو واحدهای اقماری ما هستند.

از همه افراد نوآور حمایت می‌کنیم؛ با ۳ شرط

وی در مورد اولویت‌های پارک علم و فناوری گیلان برای حمایت از شرکت‌ها نیز گفت: بحث عدالت خدمت‌رسانی به صاحبان ایده و فناوری را به همه شهرهای استان گسترش داده‌ایم، معتقدیم نوآور فقط داخل مرکز استان نیست و بعضا از همین شهرستان‌ها پروژه‌هایی را دریافت کردیم که از مرکز استان قوی‌تر بوده است.

متقی‌طلب خاطرنشان‌کرد: محدودیتی روی سن، میزان تحصیلات و جنسیت ارایه‌دهنده طرح‌ها نداریم؛ البته مخاطب اصلی ما دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی هستند. ایده افراد معمولی را هم بررسی می‌کنیم با ۳ شرط که پیوست علم و فناوری طرح دقیق باشد، اقتصادی بوده و گروه کاری مرتبط باشند.

ضرورت تقویت باور مدیران میانی به شرکت‌های دانش‌بنیان

دبیر فن‌بازار جمهوری‌اسلامی‌ایران در مورد مهم‌ترین مشکل پارک‌های علم و فناوری گفت: غیر از موضوع کمبود اعتبار، باید بگویم تصمیم‌سازان ارشد کشور همه به حرکت به سوی اقتصاد و مدیریت بر مبنای فناوری تأکید دارند؛ اما این امر باید به مدیران و همه اجزای بدنه نظام رسوخ کند و همه باور کنند راه نجات مملکت همین است.

 

وی تأکیدکرد: اقتصاد باید درون‌زا باشد و اقتصاد درون‌زا از دانش‌بنیان در می‌آید، برخی از مدیران میانی ما هنوز دنبال این هستند که مشکلات را سریع و با خرید از خارج حل کنند. باید باور مدیران میانی تغییر کند که البته با بخشنامه هم ممکن نیست و باید فرهنگ‌سازی شود.