تا دو سال دیگر تمام اتوبوسهای تهران از رده خارج میشوند رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران میگوید تا دو سال دیگر تمام اتوبوسهای پایتخت به سن فرسودگی میرسند و باید دستکم دوهزار اتوبوس تازه وارد ناوگان کرد. به گزارش مهر، فرسودگی اتوبوسهای پایتخت خبر تازهای نیست اما محمدعلیخانی، رییس کمیسیون عمران و […]
تا دو سال دیگر
تمام اتوبوسهای تهران از رده خارج میشوند
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران میگوید تا دو سال دیگر تمام اتوبوسهای پایتخت به سن فرسودگی میرسند و باید دستکم دوهزار اتوبوس تازه وارد ناوگان کرد.
به گزارش مهر، فرسودگی اتوبوسهای پایتخت خبر تازهای نیست اما محمدعلیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هشدار داده است اگر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی به همین شکل ادامه پیدا کند و اتوبوس جدیدی به پایتخت اضافه نشود تا دو سال دیگر تمام اتوبوسهای شهری تهران فرسوده خواهند شد.
علیخانی در گفتوگو با مهر با اشاره به این که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران دستکم نیاز به دوهزار اتوبوس دارد، گفت: نیاز شهر تهران به اتوبوس بیش از دوهزار اتوبوس است اما ما بدون بلندپروازی این تعداد را اعلام میکنیم که نیاز اورژانسی تهران است.
وی ادامه داد: باید ۵ میلیون سفر در تهران توسط اتوبوسها انجام شود و ما با این آمار فاصله زیادی داریم. ناهماهنگیهایی که تاکنون میان مدیریت شهری و دولت وجود داشته سبب شده تهران از بسیاری از حقوق خود محروم شود.
علیخانی با اشاره به جدی بودن بحران اتوبوسهای فرسوده گازسوز اضافه کرد: دوهزارو۶۰۰ اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد و این اتوبوسها عمدتاً به بخش خصوصی واگذار شدهاند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به خطرات قابلتوجه اتوبوسهای گازی فرسوده تصریحکرد: در مخازن گاز اتوبوسهای فرسوده مشکلاتی وجود داشته و هر لحظه امکان به وجود آوردن یک حادثه را دارند.
علیخانی تأکیدکرد: تاکنون حادثهای در این رابطه به کمیسیون گزارش نشده اما این احتمال وجود دارد که هر لحظه حادثهای خطرناک در تهران رخ دهد.
به گفته مسؤولان شهری ۳هزارو۵۶۳ اتوبوس فرسوده شهر تهران است که عمرشان از ۸ سال گذشته است.
پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در حال حاضر دارای ۶ هزارو۲۶۸ دستگاه اتوبوس در ۲۴۱ خط اتوبوسرانی فعالیت میکنند بیشترین درصد اتوبوسها متعلق به اتوبوسهای گازسوز تک کابین با دوهزارو۶۶۹ دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوسهای برقی و هیبریدی است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوسهای برقی و هیبریدی باید افزایش پیدا کنند.
وی ادامه داد: باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگیهایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و… میشوند که هرچه سریعتر باید نوساز شوند. براساس مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوسها ۸ سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.
به گفته سنندجی هزارو۷۱۰ اتوبوس در تهران کم تر از ۸ سال سن دارند که ۲۷٫۳درصد ناوگان را تشکیل میدهند. ۹۹۵ اتوبوس سن آنها به ۸ سال رسیده که ۱۵٫۹ درصد ناوگان را تشکیل میدهند و ۳هزارو۵۶۳ دستگاه اتوبوس سنشان بیش از ۸ سال است که ۵۶٫۸ درصد ناوگان را تشکیل دادهاند.
بر اساس برنامه ۵ ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوسهای مورد نیاز تهران حدود ۸هزارو۲۵۳ دستگاه است که این میزان در پایان برنامه ۵ ساله یعنی سال ۹۷ باید ۹هزارو۵۳ دستگاه باشد. براساس برنامه جامع حمل و نقل در افق ۱۴۰۴ ناوگان شرکت اتوبوسرانی تهران میبایست از ۱۱هزار دستگاه اتوبوس بهرهمند باشد تا بتواند در تحقق اهداف و مأموریتها و نیز تحقق سهم ۲۹ درصدی در جابهجایی مسافران موفق باشد.
براساس گزارشهای منتشر شده از سوی شورای شهر تهران اتوبوسهای مورد نیاز سال جاری ناوگان شرکت واحد در سال جاری ۸ هزار و ۲۵۳ دستگاه است که در سال ۹۷ به ۹هزارو۵۳ دستگاه میرسد و براساس افق ۱۴۰۴ تهران باید ۱۱هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد.
تزریق ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوسهای جدید از دو طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام میشود. براساس تبصره ۱۳ مصوبه هیأت وزیران در سال ۸۵ دولت میبایست در راستای نوسازی اتوبوسها و خرید اتوبوسهای جدید ۸۲٫۵ درصد از هزینه را متقبل شود و تنها ۱۷٫۵ درصد بر عهده شهرداریهای است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون هیچگونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالیانه دولت به شرکت واحد تحویل نشده است و نوسازی ناوگان صرفاً محدود به خرید مستقیم شهرداری بوده است.
اما علی نوذرپور، کارشناس مسایل شهری چندان اعتقادی به کمکاری دولت در زمینه نوسازی اتوبوسرانی ندارد.
وی با یادآوری سالهایی که مسؤولیت مدیریت برنامهریزی و عمرانی وزارت کشور را در دهه ۷۰ داشته است، گفت: آن سالها عمر ناوگان اتوبوسرانی به ۱۲ سال رسیده و اوضاع بحرانی بود. وزیر کشور وقت در شورای اقتصاد کمک دولت به ناوگان اتوبوسرانی را به تصویب رساند که ۱۰ ریال از محل فروش نفت سفید، ۵ ریال از محل فروش گازوئیل و ۵ ریال نیز از محل فروش نفت کوره برای خرید اتوبوس اختصاص پیدا کند که همان سال ۴۵ میلیارد از این محل برای شهرداریها اتوبوس خریداری شد.
وی ادامهداد: این منابع مالی بعدها بخشی از مالیات ارزش افزوده که مستقیما به حساب شهرداریها میرود اضافه شد و دیگر دولت از این محل درآمدی نداشت که بخواهد اتوبوسی خریداری کند.
به گفته نوذرپور درآمد شهرداری تهران از این بخش هزار میلیارد تومان بوده که مدیریت شهری با آن اتوبوس خریداری میکردند.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اما معتقد است برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسها نیاز به کمک دولت است.
وی یکی از اولویتهای کاری معاونت حمل و نقل را منابع مالی دانست تا کسری ناوگان در مجموعه حمل و نقل عمومی تهران جبران شود.
پورسیدآقایی اضافه کرد: ۲۰۰۰ واگن مترو باید به ناوگان اضافه شود و این در حالیست که ۳۰۰۰ اتوبوس ما فرسوده هستند و نوسازی تاکسیها با محوریت تاکسی هیبریدی و برقی باید در دستور کار قرار گیرد که البته از روشهای مختلف همچون فاینانس و کمک بانکهای داخلی باید این منابع تأمین شود تا سرویسدهی بهتری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قطعاً بدون کمک دولت و… این مسایل حل نمیشود، گفت: ما باید اعتماد مردم را جلب کنیم و آنها بدانند که ما برای بهبود بخشیدن به وضعیت تهران کار میکنیم.
ناوگان اتوبوسرانی پایتخت باوجود فرسودگی مجبور است از حرکت نایستد و روزانه بخش قابلتوجهی از ترددهای شهری را بگیرد. در بخش اتوبوسرانی بیشترین بار جابهجایی بر دوش سامانههای تندرو است اما فرسودگی علاوه بر کاهش کیفیت تردد، موجب آلودگی هوای ناوگان نیز شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.