دولت تکلیف استارت‌آپ‌‌ها با متولیان متعدد را روشن کند

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات ‌و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد دولت تکلیف استارت‌آپ‌‌ها با متولیان متعدد را روشن کند رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، گفت: موقعیت استارت‌آپ‌های ایرانی نشان‌دهنده برتری بین‌المللی توانمندی‌های ایران است و باید مراقب باشیم فعالان حوزه استارت‌آپ‌ دچار سرخوردگی نشوند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از […]

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات ‌و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد

دولت تکلیف استارت‌آپ‌‌ها با متولیان متعدد را روشن کند

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، گفت: موقعیت استارت‌آپ‌های ایرانی نشان‌دهنده برتری بین‌المللی توانمندی‌های ایران است و باید مراقب باشیم فعالان حوزه استارت‌آپ‌ دچار سرخوردگی نشوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق تهران مرتضی‌موسویان، راه یافتن ۳ استارت‌آپ ایرانی و نیز استارت‌آپ مورد حمایت اتاق تهران به مرحله نهایی دریافت جایزه سوپر نوا در نمایشگاه فناوری‌- تجاری جیتکس ۲۰۱۷ را نشانه سرآمدی توانمندی جوانان ایران نسبت به بسیاری از کشور‌ها دانست و گفت: وجود این ظرفیت‌ها در کشور، ضرورت سرمایه‌گذاری جدی‌تر در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به حضور گسترده استارت‌آپ‌های ایرانی در جیتکس ۲۰۱۷ گفت: با اخباری که کسب کرده‌ام، ظاهراً چند استارت‌آپ ایرانی موفق شده‌اند نظر مساعد سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کنند. این بدان معناست که حرکت در مسیر کسب‌وکارهای نوین آغاز شده است اما باید توجه داشت که در ادامه این مسیر، جوانان فعال در حوزه کسب‌وکارهای نوین بدون پشتوانه نمانند. تا مبادا با سرخوردگی مواجه شوند. باید به توانایی‌ّ‌ها و حساسیت‌های این جوانان نخبه توجه بیش‌تری نشان داد.

موسویان در ادامه گفت: دولت کره‌جنوبی وزارتخانه‌ای به نام کسب‌وکارهای کوچک ایجاد کرده است. یعنی این کشور، اهمیت این کسب‌وکار‌ها را درک کرده و برای آن یک وزارتخانه مستقل تأسیس کرده است. در ایران نیز در ابتدا باید تکلیف استارت‌آپ‌‌ها با متولیان متعدد روشن شود و یک نهاد پاسخگوی کسب‌وکارهای نوین و فناورانه باشد.

وی با بیان این‌که تعداد استارت‌آپ‌‌ها در حال گسترش است، گفت: دولت باید فرایند صدور مجوز این کسب‌و کار‌ها را تسهیل کند که البته اقداماتی در این راستا در حال انجام است. در حال حاضر مقررات در این بخش تا حدود زیادی ساده‌سازی شده و فرد می‌تواند ظرف مدت کوتاهی مجوز فعالیت دریافت کند. ضمن این که به محض دریافت مجوز، پشتیبانی آموزشی برای این فرد آغاز می‌شود.

موسویان افزود: تعدادی از خانه‌های دیجیتال و مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال، در سال جاری به شتاب‌دهنده تغییر وضعیت می‌دهند. اکنون یک شتاب‌دهنده در زنجان ایجاد شده و حداقل ۷ شتاب‌دهنده دیگر در ۷ استان تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. در عین حال در تلاش هستیم که در سال ۱۳۹۷ این تعداد شتاب‌دهنده را به ۳۲ شتاب‌دهنده افزایش دهیم.

 

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات ‌و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: این استارت‌آپ‌‌ها با عضویت در این مراکز شتاب‌دهنده، چنانچه مذاکراتشان با سرمایه‌گذاران به مرحله انعقاد قرارداد برسد، مشاوره حقوقی نیز به آنها ارایه می‌شود و همچنین مکانی با همه امکانات از جمله اینترنت رایگان نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.