«سی.ان.بیسی» گزارش داد قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ به ایران ایر در امان است کارشناسان صنعت هوانوردی میگویند اگر بوئینگ قرارداد خود با ایران را لغو کند، با تغییر در استراتژی صنعت هوانوردی میتوانیم روشهای دیگری برای تأمین ناوگان، جایگزین کنیم. به گزارش مهر، طی روزهای اخیر که اظهارات ضد ایرانی ترامپ و تلاشهایش برای لغو […]
«سی.ان.بیسی» گزارش داد
قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ به ایران ایر در امان است
کارشناسان صنعت هوانوردی میگویند اگر بوئینگ قرارداد خود با ایران را لغو کند، با تغییر در استراتژی صنعت هوانوردی میتوانیم روشهای دیگری برای تأمین ناوگان، جایگزین کنیم.
به گزارش مهر، طی روزهای اخیر که اظهارات ضد ایرانی ترامپ و تلاشهایش برای لغو قراردادهای بینالمللی ایران سبب افزایش تنفر بینالمللی از رییسجمهور جمهوریخواه این کشور شده، بوئینگ به عنوان یکی از مهمترین شرکتهای آمریکایی و نماد توسعهیافتگی این کشور، بزرگترین متضرر تصمیمات و مواضع نامعقول ترامپ است که حدود ۸ میلیارد دلار زیان میبیند.
شرکت هواپیماسازی بوئینگ از یک سو به بازار بکر ایران در حوزه صنعت هوانوردی نیاز دارد و از سوی دیگر به دلیل نفوذ بالای دولت آمریکا در این شرکت، امکان تخطی از دستورالعملها و تصمیمات مقامات آمریکایی را ندارد. البته بوئینگ بنا به گفته تلویزیون سی.ان.بیسی، اعلام کرده قراردادش برای فروش ۵۰ هواپیمای ۷۳۷ (باریک پیکر) و ۳۰ هواپیمای ۷۷۷ (پهن پیکر) خود به ایران ایر از تصمیمات سیاسی دولت آمریکا در امان خواهد بود.
پس از اجرای برجام، مقامات وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوهایی با مقامات کشورهای فرانسه و آمریکا به عنوان دو کشور مقر اصلی ایرباس و بوئینگ توانستند قرارداد خرید ۱۸۰ فروند هواپیما از این دو کشور را به امضا برسانند که سهم ایرباس ۱۰۰ فروند و بوئینگ ۸۰ فروند بود؛ این دو غول هواپیماساز جهان که بزرگترین رقبای یکدیگر به حساب میآیند، براساس قراردادهای دو جانبه با ایران ایر، مقرر شد ظرف ۱۰ سال آینده اقدام به تولید و تحویل هواپیمای مسافری به ایرلاین حامل پرچم کشورمان کنند. ایرباس تا به حال ۳ فروند را تحویل داده و بوئینگ نیز قرار است از اوایل سال ۲۰۱۸ اقدام به تحویل هواپیماها خواهد کرد.
براساس اعلام شرکت بوئینگ در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶، قرارداد این شرکت با ایران برای ۱۰۰ هزار آمریکایی شغل مستقیم ایجاد میکند؛ بنابراین لغو یکجانبه قرارداد این شرکت با ایران میتواند این تعداد فرصتهای شغلی را از شهروندان آمریکایی سلب کند.
قرارداد محرمانه افشا میشود؟ بوئینگ مجبور به پرداخت خسارت خواهد شد؟
همچنین بنا به گفته یکی از مقامات سابق ایران ایر در قراردادی که بوئینگ با هما دارد، بوئینگ میبایست در صورت انصراف از اجرای قرارداد به ایران خسارت بدهد که این موضوع نیز یکی دیگر از خساراتی است که ترامپ به مالیاتدهندگان آمریکایی وارد خواهد کرد. به خصوص که این قرارداد مورد تأیید دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا (اوفک) بوده و این شرکت آمریکایی امکان فرار از پرداخت خسارات را نخواهد داشت. هرچند که متن قرارداد ایران ایر و بوئینگ محرمانه بوده و معلوم نیست آیا پرداخت خسارت به هما قطعی است یا خیر؛ حتی در دستور ترامپ به کنگره برای بررسی برجام، اعلام شده که متن قرارداد محرمانه بوئینگ و هواپیمایی جمهوری اسلامی علنی شود.
به قراردادهای تجاری پایبندیم
در همین ارتباط، مقامات سیاسی اروپا از جمله ایمانوئلمکرون، رییسجمهور فرانسه در گفت وگوی تلفنی با رییسجمهور کشورمان بر پایبندی خود به برجام و قراردادهای تجاری این کشور با ایران را اعلام کرده است. بنابراین ایرباس نیز به عنوان یکی از شرکتهای فرانسوی طرف قرارداد با هواپیمایی جمهوری اسلامی به روند ساخت و تحویل هواپیماهای سفارشی ایران ادامه خواهد داد که این موضوع شکستی دیگر برای بوئینگ خواهد بود.
گفتنی است ۱۰ درصد از سهام ایرباس متعلق به آمریکا بوده و براساس قوانین داخلی آمریکا، ایرباس نیز برای فروش هواپیما به ایران مجبور به اخذ مجوز از اوفک (دفتر کنترل داراییهای خارجی آمریکا) خواهد بود.
لغو قرارداد بوئینگ، صنعت هوانوردی ایران را فلج نمیکند
داوودربیعی، کارشناس صنعت هوانوردی در گفت وگو با مهر درباره آثار اظهارات ضد ایرانی ترامپ بر صنعت هوانوردی ایران و قراردادهای فروش هواپیما به ایرلاین دولتی کشورمان اظهارداشت: کمپانیهای بزرگ دنیا (مگاکمپانی) اگرچه تحت تأثیر تصمیمات و مواضع سیاسی دولتها هستند، اما همین شرایط سیاسی را نیز موضوعات اقتصادی رقم خواهد زد بهگونهای که مبنا و اساس بیشتر جنگهای خاورمیانه بر اساس شرایط اقتصادی کشورها رقم خورده است. از آنجایی که رییسجمهور آمریکا فردی تاجرپیشه است، به این موضوع اهمیت میدهد و میداند که لغو یکجانبه قراردادهای بوئینگ با ایران ایر، بیشترین ضرر را به اقتصاد داخلی آمریکا وارد خواهد کرد.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیماساز دنیا میدانند که بازار هوانوردی ایران بکر بوده و این شرکتها از امضای قرارداد ساخت و فروش هواپیما به ایران استقبال خواهند کرد. بنابراین در صورتی که بوئینگ بخواهد قراردادهای خود با ایران را لغو کند، شرکتهای متعدد دیگری همچون امبرائر، بمباردیر، سوخو و… هستند که بخواهند به ایران هواپیما بفروشند. همچنین در دوران تحریم آموختیم که روشهای دیگری برای تأمین ناوگان هوانوردی تجاری کشور را بیازماییم که نشان میدهد لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ، هوانوردی ایران را فلج نمیکند.
کارشناس صنعت هوانوردی افزود: البته آنچه در این میان اهمیت دارد، تعیین استراتژی درست برای این صنعت است اگر استراتژی ایرانایر، توسعه و بازاریابی برای پروازهای محلی و لوکال است، خرید هواپیماهایی چون ای.تی.آر، بمباردیر و امبرائر میتواند این نیاز را پوشش دهد در این صورت خرید بوئینگ ۷۷۷ نه تنها فایدهای ندارد بلکه به پرواز درآوردن این نوع هواپیماها در فضای داخلی ایران غیراقتصادی بوده و سبب ضرردهی ایرلاین خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما دو راه پیش رو داریم: یا اینکه بوئینگ زیر بار فشارهای سیاسی دولت آمریکا مجبور به لغو قرارداد با ایرانایر میشود که مسلماً مدیران ایرانایر و وزارت راه و شهرسازی بلافاصله با تغییر استراتژی هوانوردی خود، روشهای دیگری را جایگزین نوسازی ناوگان خواهند کرد یا اینکه بوئینگ به قرارداد ساخت و تحویل هواپیماها به ایران ادامه میدهد که در این صورت ما به اهداف خود دست یافتهایم. در نتیجه ایران متضرر نخواهد بود و آنکه ضرر میکند، بوئینگ است.
وی با بیان اینکه باید بازاریابی مناسبی برای صنعت هوانوردی ملی انجام دهیم، گفت: بیشتر پروازهای خارجی ایران به کشورهای منطقه انجام میشود که با ورود ایرباسهای سفارش داده شده، امکان بازگرداندن بازار پروازهای منطقهای به ایرلاینهای ایرانی وجود دارد؛ همچنین برای پروازهای سنگین نیز با توجه به اینکه حجم و تعداد این نوع پروازها چندان زیاد نیست، در حال حاضر ناوگان مناسب را دارا هستیم.
هواپیمای کم خرج بخریم
ربیعی در خصوص خرید هواپیمای دست دوم به جای خرید هواپیمای نو هم گفت: از نظر فنی و علم هوانوردی، تنها دو نوع هواپیما داریم یا عملیاتی و قابل پرواز از نظر ایمنی و تأیید چِک لیست قطعات است یا عملیاتی نیست. بنابراین آنچه در اذهان مردم جا دارد که هواپیمای فرسوده ایمن نیست، اشتباه است؛ تنها ایراد هواپیمای فرسوده این است که هزینه نگهداری هواپیما برای ایرلاین و به تبع آن، اقتصاد کلان کشور را بالا میبرد.
وی افزود: هواپیمای ۵ یا ۱۰ سال ساخت با هواپیمای نو هیچ تفاوتی در ارایه سرویس و ایمنی ندارد بلکه آنچه مهم است، تعداد سایکلهای پروازی است به معنای دیگر ممکن است هواپیمایی ۵ سال از عمر آن گذشته باشد اما نسبت به هواپیمای ۱۰ سال ساخت تعداد سایکلهای پروازی بیشتری داشته باشد. از همین رو باید در هنگام خرید هواپیماهای دست دوم به این موضوعات دقت کرد که از نظر تعمیرات و نگهداری هزینه زیادی برای ایرلاین نداشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.