تحقق اقتصاد دیجیتال با ابلاغ سیاست‌های نوین بخش ICT

تحقق اقتصاد دیجیتال با ابلاغ سیاست‌های نوین بخش ICT وزیر ارتباطات با ابلاغ سیاست‌های نه‌گانه در بخش برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی این وزارتخانه، دستور بازنگری و نهایی‌سازی سند توسعه شبکه ملی اطلاعات را داد. به گزارش مهر، محمدجوادآذری‌جهرمی، با انتصاب سیروس‌موثقی به سمت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیاست‌های ۹ […]

تحقق اقتصاد دیجیتال با ابلاغ سیاست‌های نوین بخش ICT

وزیر ارتباطات با ابلاغ سیاست‌های نه‌گانه در بخش برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی این وزارتخانه، دستور بازنگری و نهایی‌سازی سند توسعه شبکه ملی اطلاعات را داد.

به گزارش مهر، محمدجوادآذری‌جهرمی، با انتصاب سیروس‌موثقی به سمت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیاست‌های ۹ گانه و انتظارات مدنظر در این بخش را اعلام و بر پیش برد این امور تأکید کرد.

۱. تحلیل مناسب محیط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی کشور و روند‌ها و تجربیات و الگوهای موفق و مناسب جهانی و برنامه‌ریزی و اتخاذ استراتژی‌های کلان و خرد و سیاست‌های اجرایی و هدف‌گذاری مناسب در افق‌های بلندمدت، برای تحقق و بهره‌مندی از انقلاب دیجیتالی و توسعه اقتصاد دیجیتالی در کشور و افزایش سهم آن در اقتصاد ملی با مشارکت و همکاری و تعامل با همه ذی‌نفعان بخش و با استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان، ایده‌پردازان و خبرگان کشور.

۲. تهیه و تدوین اسناد توسعه‌ای بخش به وی‍‍‍ژه بازنگری و نهایی‌سازی سند توسعه شبکه ملی اطلاعات با رعایت همه اسناد بالادستی و قوانین موضوع از جمله قانون برنامه ششم توسعه کشور و سند الزامات شبکه مذکور مصوبه شورای عالی فضای مجازی و لحاظ اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی با همکاری و تعامل با همه دستگاه‌های تابعه، بخش خصوصی و نهادهای علمی و تحقیقاتی کشور، خبرگان، جوانان و ایده‌پردازان.

۳. نوسازی ساختاری و نهادی بخش و طراحی ساختار و نمودار کلان وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه متناسب با تحول دیجیتالی و در جهت تحقق اقتصاد دیجیتالی.

۴.توسعه تفکر استراتژیک در بخش و ایجاد وزارتخانه استراتژی محور و استقرار مدیریت استراتژیک و تدوین برنامه‌های سالانه با برش دستگاهی و مدیریت طرح‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌ها و بودجه‌ریزی عملیاتی در بخش و تهیه گزارش‌های نظارتی و مستمر از روند پیشرفت برنامه‌ها و اهداف با به‌کارگیری ابزار‌ها و شیوه‌های نوین و مناسب.

۵. تنظیم بودجه و منابع سرمایه‌گذاری بلندمدت و سالانه با تأکید بر استفاده از روش‌های جدید سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، با جهت‌دهی مناسب سرمایه‌گذاری‌ها برای تحقق اقتصاد دیجیتالی به ویژه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، پستی، حاکمیتی و حمایتی لازم برای توسعه بازار و افزایش سهم ارزش افزوده زیربخش فناوری اطلاعات و کاربرد‌ها و محتوای بومی در اقتصاد ملی حداقل به میزان دودرصد و تحقق رشد متوسط ۱۹٫۴ درصد سالانه ارزش افزوده زیر بخش ارتباطی.

۶. اولویت‌دهی به آزادسازی و واگذاری فعالیت‌ها به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت هرچه بیش‌تر بخش خصوصی و تنظیم سهم اقتصادی کلان بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و مراقبت از بزرگ شدن سهم بخش دولتی.

۷.سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت مناسب برای افزایش شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه زیربخش ارتباطی با رشد متوسط ۶٫۵ درصد سالانه آن.

۸.تهیه گزارش‌های آماری دوره‌ای و مستمر، تصویر جامع و کلان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و تحولات و تغییرات آن با همکاری همه دستگاه‌های تابعه، بخش خصوصی و نهادهای علمی و تحقیقاتی کشور با به‌کارگیری ابزارهای نوین و هوشمند.

 

۹. اعمال شایسته‌سالاری به عنوان تنها معیار انتخاب همکاران و به‌کارگیری هرچه بیش‌تر جوانان، زنان و کارکنانی از اقوام و مذاهب در سطوح مدیریتی و کارشناسی.