تأکید مجدد انگلیس و آلمان بر پایبندی کشورشان به برجام

تأکید مجدد انگلیس و آلمان بر پایبندی کشورشان به برجام ترزا‌می، ‌نخست‌وزیر انگلیس و آنگلامرکل، صدراعظم آلمان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی بر تعهد کشورشان به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند. به گزارش ایرنا، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت که در این مکالمه تلفنی آنها همچنین گفتند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای […]

تأکید مجدد انگلیس و آلمان بر پایبندی کشورشان به برجام

ترزا‌می، ‌نخست‌وزیر انگلیس و آنگلامرکل، صدراعظم آلمان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی بر تعهد کشورشان به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت که در این مکالمه تلفنی آنها همچنین گفتند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه ادامه دهد و راه‌هایی را برای برطرف کردن نگرانی‌ از برنامه موشکی بالستیک ایران در نظر بگیرد.

موضع‌گیری رهبران دو کشور در حالی صورت می‌گیرد که دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا جمعه شب گذشته و به رغم آن‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۸ بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکرد و به رغم تلاش‌های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تأیید آن امتناع کرد

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهاد‌ها و مقامات بین‌المللی و محافل سیاسی مواجه شده است

فدریکا‌موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رییس‌جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان دهد.

 

موگرینی تأکیدکرد: جامعه بین‌المللی و اروپا نمی‌توانند قبول کنند که یک توافق هسته‌ای را که کار می‌کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۸ بار تأیید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.