ورود به حساب‌های فعالان اقتصادی متوقف شود

 زمان برخوردهای سلیقه‌ای گذشته است ورود به حساب‌های فعالان اقتصادی متوقف شود اردیبهشت ماه سال جاری سازمان امور مالیاتی در دستورالعملی به تمامی ادارات مالیاتی نحوه بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک را ابلاغ کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده نحوه اجرای این دستورالعمل به گونه‌ای بود که با واکنش‌ طیف‌های مختلفی از بخش خصوصی روبه‌رو […]

 زمان برخوردهای سلیقه‌ای گذشته است

ورود به حساب‌های فعالان اقتصادی متوقف شود

اردیبهشت ماه سال جاری سازمان امور مالیاتی در دستورالعملی به تمامی ادارات مالیاتی نحوه بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک را ابلاغ کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده نحوه اجرای این دستورالعمل به گونه‌ای بود که با واکنش‌ طیف‌های مختلفی از بخش خصوصی روبه‌رو شده است. یکی از دلایل مهم این مخالفت‌ها، عطف به ماسبق نمودن این قانون آن هم برای مدت ۵ سال گذشته می‌باشد، در صورتی که در دستورالعمل هیچ جمله‌ای مبنی بر بررسی حساب‌ها در سنوات گذشته قید نشده است.

بنا ‌بر ‌این، گزارش سید‌عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران، با ارسال نامه‌های جداگانه به علی‌لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود کرباسیان خواستار توقف فوری ورود به حساب‌های فعالان اقتصادی و اصلاح رویه سازمان امورمالیاتی شده است. مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز به جمع منتقدان اجرای این دستورالعمل پیوسته و از رییس مجلس خواسته‌اند در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اجرای این دستورالعمل جلوگیری کند.

در بخشی از نامه رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران آمده است: از سال گذشته سازمان امور مالیاتی در اجرای دستورالعمل‌های شماره ۲۰۰٫۹۵٫۵۰۵ مورخ ۱۳۹۵٫۰۲٫۰۴ و ۲۰۰٫۹۶٫۵۰۵ مورخ ۱۳۹۶٫۰۲۲۴ (برخلاف سایر قوانین کشور که از زمان تصویب و ابلاغ به اجرا گذاشته می‌شوند) اقدام به بررسی حساب‌های فعالان اقتصادی در سال‌های گذشته نموده است و در شرایط خاص و دشوار فعلی، مانعی دیگر بر بهبود فضای کسب و کار کشور افزوده است.

در این مورد نکات زیر قابل‌توجه است:

۱) در اصل پنجاه‌ویکم قانون اساسی کشور آمده است: «هیچ‌نوع مالیات وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون موارد معافیت و بخشودگی آن مشخص می‌شود» لذا اعمال و محاسبه این نوع مالیات ستانی آن هم براساس بستانکار حساب تراکنش‌های بانکی اشخاص حقیقی خود اقدامی فراقانونی بوده که گواه این مطلب عدم وجود مبانی قانونی در اصلاحیه آخر قانون مالیات‌های مستقیم کشور که در تاریخ ۱۳۹۵٫۰۴٫۳۱ مصوب و از ۱/۱/۱۳۹۵لازم‌الاجرا می‌باشد نیز هست.

۲) در مراجعات متعدد اشخاص حقیقی و نه «مؤدیان» به سازمان امور مالیاتی در این خصوص، سازمان با اشاره به دستورالعمل صدرالاشاره اعمال مقررات مندرج در آن را قانونی قلمداد کرده و در بسیاری موارد با دریافت اقرارنامه نسبت به تشکیل پرونده و ادامه رسیدگی اقدام می‌کند حال آن‌که این دستورالعمل صراحتاً در اجرای قانون پولشویی صادر و ابلاغ شده است که دستورالعمل پایه آن خود در تاریخ ۱۳۹۰٫۱۰٫۲۱ مصوب شده و در ماه ۱۵ آن آمده است دستورالعمل بعد از ابلاغ لازم‌الاجرا می‌باشد و ابلاغ دستورالعمل در مورخ ۴/۲/۱۳۹۵ انجام شده است. از طرفی اگر براساس متن دستورالعمل شخصی اقدام به پولشویی کرده باشد، چطور می‌شود از عمل خلاف و مال نامشروع مالیات محاسبه و مطالبه نمود.

۳) وقتی فعالان اقتصادی اطلاعات درستی از اسناد و مدارک سال‌های گذشته ندارند، قطعاً‌ از ارایه اسناد و مدارک متقن و صحیح به سازمان امور مالیاتی بازمانده و این مطلب موجب خسارت‌های فراوانی برای آنها خواهد شد. از طرفی سال‌های گذشته به دلیل نبود چنین دستورالعمل‌هایی، طبق عرف بازار و با درخواست بانک‌ها برای ایجاد گردش حساب بالا و افزایش معدل حساب افراد اقدام‌ فراوان برای بهبود شرایط خود در بانک‌ها کرده‌اند که بسیاری از آنها دلیل موجهی وجود ندارد. لذا اعمال مقررات سال ۱۳۹۵ در سال‌های ۱۳۸۸ لغایت ۱۳۹۴ خلاف قانون و اصل ۱۶۹ و ماده ۴ قانون مدنی کشور می‌باشد.

۴) در صدر دستورالعمل ۲۰۰٫۹۶٫۵۰۵ به مواد ۲۱۹ و ۲۷۴ و ۲۷۷ اشاره شده است که هیچ‌کدام از این مواد اجاره رسیدگی به تراکنش‌های بانکی و اعمال جرم مالیاتی را قبل از سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی نکرده است.

۵) با توجه به ماده ۱۵۲ ق‌.م.م که تا پایان سال ۹۴ استفاده می‌شده است تراکنش‌های بانکی جز قرائن تشخیص نیست و اصولاً هر تراکنش بانکی نشانگر فعالیت اقتصادی نیست.

 

لذا با توجه به سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص تولید و رونق آن، وضعیت خاص و مشکل حاکم بر اقتصاد خواهشمند است در اولین فرصت دستور فرمایید سازمان امور مالیاتی از ورود به حساب‌ها قبل از سال ۱۳۹۵ خودداری نمایند.