کسی حق ندارد جلوی کار کولبر‌ها را بگیرد

رییس اتاق اصناف شهرستان سنندج کسی حق ندارد جلوی کار کولبر‌ها را بگیرد مسأله کولبری و مشکلات آن اگر چه پدیده تازه‌ای در اقتصاد ایران نیست، اما روز به روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. بر اساس آمار رسمی و غیررسمی وجود بیش از ۴۰ هزار کولبر، برای کسب درآمد زندگی خود به کولبری بین […]

رییس اتاق اصناف شهرستان سنندج

کسی حق ندارد جلوی کار کولبر‌ها را بگیرد

مسأله کولبری و مشکلات آن اگر چه پدیده تازه‌ای در اقتصاد ایران نیست، اما روز به روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

بر اساس آمار رسمی و غیررسمی وجود بیش از ۴۰ هزار کولبر، برای کسب درآمد زندگی خود به کولبری بین دو طرف خط مرزی مبادرت می‌ورزند.

در روزهای اخیر با خبر بسته شدن برخی مرز‌ها و احتمال تعطیلی کولبری، کولبران و همچنین بعضی از واحدهای صنفی در شهرهای مرزی با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

رییس اتاق اصناف سنندج معتقد است: هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه مبارزه با قاچاق، اخلالی در کار کولبر‌ها ایجاد کند و باوجود اتفاق‌های سیاسی رخ‌داده و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و تحریم همه‌جانبه این منطقه توسط کشورهای همسایه، آنها همچنان می‌توانند به‌کار خود ادامه بدهند.

فرهاد عزت‌پور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: ‌بسته شدن مرز‌ها هیچ تأثیری روی کسب‌وکار کولبر‌ها ندارد و این یک فرض محال است که جلوی رفت و آمد کولبران که البته مشخص است و تعداد مشخصی در طول هفته دارد، گرفته شود.‌

وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره ‌کرد و افزود: «‌رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برخورد با کولبر‌ها می‌فرمایند؛ مراد من از قاچاق، فلان کولبر ضعیف نیست که می‌رود یک چیزی را برمی‌دارد روی کول خودش می‌آورد… با او مبارزه هم نشود اشکالی ندارد».

به گفته عزت‌پور، در منطقه کردستان، کولبرهای زیادی داریم؛ آدم‌هایی که زندگی‌شان از این راه می‌گذرد و هزینه‌های خانه و خانواده‌شان را تأمین می‌کنند.

عزت‌پور با بیان این‌که بسته شدن مرز و جلوگیری از فعالیت آن‌‌ها مشکلات و تبعات خودش را دارد، افزود: فعالیت کولبر‌ها و گذران زندگی از این راه به نفع مردم کردستان و در مجموع به نفع همه ماست.‌

وی جلوگیری از فعالیت کولبر‌ها را ضربه بزرگی دانست و گفت: ‌نه تنها استان کردستان که بخش بزرگی از لوازم خانگی ایران از طریق این مرز و توسط کولبر‌ها تأمین می‌شود.

عزت‌پور ادامه‌داد: هرچند شهر سنندج بازار فروش برای لوازم صوتی و تصویری که مستقیم توسط کولبر‌ها وارد می‌شود، ندارد؛ اما شهرهای مرزی مانند بانه و مریوان بازارچه‌های مرزی دارند و میزان قابل توجهی از لوازم صوتی و تصویری و دیگر وسایل خانگی از این طریق وارد و در شهرستان‌های دیگر کشور عرضه می‌شود.

تأثیر بسته شدن مرز بر کولبران و صنوف استان کردستان

رییس اتاق اصناف سرو آباد در استان کردستان به پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران دراین باره گفت: سرو آباد یکی از شهرهای مرزی واقع در کردستان یکی از شهرهای پرتردد کولبران است که در چند روز گذشته که این مرز‌ها بسته بود، به‌طور مستقیم بر روی درآمد و معیشت مردم اثر سوء داشت.

ناصر محمودی اضافه ‌کرد: بستن مرز‌ها علاوه بر این‌که روی زندگی اقتصادی کولبران که به‌طور متوسط ماهانه ۵۰۰ هزار تومان از این راه درآمد دارند، تأثیر مستقیم می‌گذارد ضمن این‌که بر روی فروش واحد‌های صنفی نیز مؤثر است.

وی افزود: طبق آمار رسمی حدود ۱۰۰۰ نفر از طریق ۵ معبر مجاز کردستان از طریق کولبری امرار معاش می‌کنند که توسط هنگ مرزی کنترل و امنیت آنان تأمین می‌شود.

محمودی اظهار ‌کرد‌: البته از آمار کولبران در مرزهای غیرقانونی و غیررسمی، آمار دقیقی وجود ندارد.

رییس اتاق اصناف سروآباد در ادامه از تعداد حدود ۱۷۰۰ واحد صنفی با مجوز و بدون مجوز در این شهرستان خبر داد و گفت: خیلی از این واحدهای صنفی مستقیم و غیرمستقیم از طریق کولبری تأمین کالا می‌کنند و در صورت مسدود شدن مرزهای استان‌های مرزی رکود، کسب‌وکار اصناف این شهر‌ها را در بر خواهد گرفت و موجبات نارضایتی فعالان اقتصادی، بازاریان و درنهایت مردم فراهم می‌شود.

 

شایان ذکر است فعالیت کولبران در مرز‌‌ها و بر پایی بازارچه‌های مرزی چند سالی است که موقعیت استراتژیک و اقتصادی مناسبی را برای ساکنان آن فراهم ساخته است و با تبلیغات اندک و بر سر زبان انداختن قیمت‌های مناسب اجناس، این شهرهای مرزی سالانه پذیرای خیل عظیم مهمانان از نقاط مختلف کشور می‌شود که همین امر بر رونق گرفتن وضعیت اشتغال جوانان ساکن در آن می‌افزاید و از سوی دیگر مانعی بر سر راه مهاجرت این افراد به کلان شهر‌‌ها می‌شود.