واردات قاچاق رشد اقتصادی را با چالش مواجه کرده‎ است

یک اقتصاددان واردات قاچاق رشد اقتصادی را با چالش مواجه کرده‎ است یک دکترای اقتصاد معتقد است: واردات قاچاق رشد اقتصادی را با چالش مواجه کرده‎ است.  مسعودسعادت‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی اظهار ‌کرد: این عوامل شامل دو بخش تقاضا و عرضه اقتصاد است. در بحث تقاضا […]

یک اقتصاددان

واردات قاچاق رشد اقتصادی را با چالش مواجه کرده است

یک دکترای اقتصاد معتقد است: واردات قاچاق رشد اقتصادی را با چالش مواجه کرده است.

 مسعودسعادت‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی اظهار ‌کرد: این عوامل شامل دو بخش تقاضا و عرضه اقتصاد است. در بحث تقاضا می‌توان به عواملی مانند تقاضای مصرفی کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری، افزایش مخارج دولت و کاهش مالیات‌ها اشاره کرد. هرچه مصرف(تقاضا) افزایش یابد، تولیدات شرکت‌ها و کارخانه‌ها بیش‌تر شده و رشد اقتصادی بالاتر می‌رود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور لرستان با بیان این‌که در جامعه امروزی با کمبود مصرف مواجه هستیم، خاطرنشان‌ کرد: در حال حاضر تقاضا برای خرید از شرکت‌ها کم شده و این موضوع باعث تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش بیکاری شده است. کاهش سطح مصرف ناشی از این است که قدرت خرید جامعه کم شده و از این طریق تقاضای مصرفی به سمت کالاهای وارداتی هدایت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیامنور گفت: برای این‌که رشد اقتصادی ایجاد شود باید تقاضا از کالاهای وارداتی به سمت محصولات ساخت داخل سوق یابد و برای تحقق این امر دولت باید جلوی واردات کالایی که در کشور تولید می‌شود را بگیرد.

وی اظهار‌ کرد: مهم‌ترین مسألهای که امروز در کشور در بحث رشد اقتصادی با آن مواجه است، واردات بیش از حد و قاچاق است. اگر واردات با مجوز و به همراه پرداخت تعرفه باشد، چون رقابت بالاست به تبع آن رشد اقتصادی نیز افزایش مییابد.

 

این دکترای اقتصاد با اشاره به این‌که برای افزایش رشد اقتصادی باید مصرف را بالا برد، تصریح ‌کرد: بهترین راهحل، مصرف کالای داخلی و کاهش واردات است. تا زمانی‌که فرهنگ مصرف کالای داخلی در کشور حاکم نشود تولید و رشد اقتصادی را شاهد نخواهیم بود. باید دولت بستههای ویژه اقتصادی در خصوص واردات و عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی را ارایه داده و آنها را عملی کند.