تخصیص مجدد ارز مبادله‌ای برای واردات قانونی تلفن همراه

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه خواستار شد تخصیص مجدد ارز مبادله‌ای برای واردات قانونی تلفن همراه رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با بیان این‌که قرار است از ۲۸ مهرماه طرح رجیستری در کشور اجرا شود، به توقف اعطای ارز مبادله‌ای برای واردات تلفن همراه اشاره کرد و گفت: همزمانی این دو […]

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه خواستار شد

تخصیص مجدد ارز مبادله‌ای برای واردات قانونی تلفن همراه

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با بیان این‌که قرار است از ۲۸ مهرماه طرح رجیستری در کشور اجرا شود، به توقف اعطای ارز مبادله‌ای برای واردات تلفن همراه اشاره کرد و گفت: همزمانی این دو موضوع نگرانی‌هایی را در سطح بازار به وجود آورده است.

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه: تخصیص مجدد ارز مبادله‌ای به اجرای بهینه طرح رجیستری کمک می‌کند

به گزارش ایرنا، سیدمحمودسفار افزود: نزدیک به دو سال از فعالیت این انجمن به عنوان یکی از انجمن‌های زیرمجموعه اتاق ایران می‌گذرد و در طول این مدت پیگیری‌های لازم توسط اعضای آن برای اجرایی شدن طرح رجیستری تلفن‌های همراه انجام شده است و سرانجام دولت این طرح را به تصویب رساند و قرار است از ۲۸ مهر ماه شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می‌تواند در شفافیت بازار این محصول و ارتقای جایگاه خدمات پس از فروش آن مؤثر باشد؛ از طرفی مصرف کننده نیز می‌تواند با خیال راحت درمورد قانونی بودن کالایی که قصد خرید آن را دارد، اقدام کند.

این مسؤول ادامه داد: برپایه تصمیم اخیر دولت در مورد توقف اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل به داخل کشور، شاهد مشکلاتی هستیم که نگرانی‌هایی را در مورد تأمین نیاز بازار در پی دارد.

وی گفت: انتظار می‌رفت با توجه به مصوبه دولت مبنی بر اجرای طرح رجیستری و جلوگیری از ورود قاچاق این محصول به داخل کشور و مشکلاتی متعددی که ابتدای امر در اجرای طرح به چشم می‌خورد، همچنان ارز مبادله‌ای در اختیار واردکنندگان قرار می‌گرفت تا بازار با کمبود عرضه مواجه نشود.

سفار درمورد اهمیت استفاده از ارز مبادله‌ای در روند واردات تلفن همراه، خاطرنشان کرد: از آنجا که فقط بین ۵ تا ۱۰ درصد واردات این محصول به صورت قانونی انجام و واردات آن پرهزینه تر و زمان بر تر از قاچاق آن است، لازم است برای تأمین کالای بازار با در نظر گرفتن ارز مبادله‌ای تا حدی سطح واردات قانونی را افزایش داد تا مشوقی برای شرکت‌های واردکننده باشد که پس از اجرای طرح رجیستری این مسیر را بدون نگرانی ادامه دهند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: دولت باید فرصت ۳ ماه‌های را برای شرکت‌های واردکننده در نظر بگیرد و اجازه دهد که همچنان برای واردات از ارز مبادله‌ای استفاده کنند تا با اجرای طرح رجیستری با کمبود کالا در بازار مواجه نشویم.

رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، در پایان با اعلام آمادگی کامل انجمن برای اجرای طرح رجیستری، هماهنگی بیش‌تر سازمان‌های ذی‌ربط و استمرار تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات تلفن همراه را مورد تأکید قرارداد.

همچنین محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشی‌های تلفن همراه به دلیل اجرای طرح رجیستری را رد کرد و گفت: عنوان چنین مطلبی به این دلیل بود که حساب کرده بودند میزانی به عنوان مالیات ارزش افزوده و گمرک، به هزینه واردات افزوده می‌شود.

وی افزود: این در حالیست که حقوق گمرکی اجرای این طرح ۵ تا ۶ درصد بیش‌تر نیست و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سایر مرحله‌ها که اکنون در حال انجام است، ارقام مطرح شده صحیح نیست.

آذری‌جهرمی گفت: اجرای طرح اگر بخواهد اثری در افزایش قیمت داشته باشد در حد همان هزینه گمرک خواهد بود و تدبیر ما در اجرای طرح این است که فشاری بر مردم تحمیل نشود.

 

طرح کددار کردن گوشی‌های تلفن(رجیستری) همراه با هدف مقابله با واردات قاچاق این محصول قرار است با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط در کشور اجرایی شود.