صادرات رگ حیات خودروسازان است

صادرات رگ حیات خودروسازان است نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که صادرات رگ حیاتی هر کشوری است بنابراین دولت باید برنامه منسجمی را جهت توسعه صادرات در کلیه بخش‌ها به ویژه توسعه صادرات غیرنفتی دنبال نماید. رضا علیزاده در گفت‌و‌گو با خبر خودرو با ضمن اشاره به اهمیت توسعه صادرات […]

صادرات رگ حیات خودروسازان است

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که صادرات رگ حیاتی هر کشوری است بنابراین دولت باید برنامه منسجمی را جهت توسعه صادرات در کلیه بخش‌ها به ویژه توسعه صادرات غیرنفتی دنبال نماید.

رضا علیزاده در گفت‌و‌گو با خبر خودرو با ضمن اشاره به اهمیت توسعه صادرات در صنعت خودرو، اظهار داشت: متأسفانه در این سال‌ها خودروسازان نه تنها در حوزه صادرات بلکه در بخش تولید و پاسخگویی به نیاز متقاضیان داخلی نیز توفیق چندانی را کسب نکردند.

وی افزود: توسعه صادرات زمانی محقق می‌شود که کیفیت و قیمت تولیدات خودروسازان قابل‌قبول و رقابتی باشد.

وی گفت: تا زمانی که این دو عامل مهم در تولیدات خودروسازان رعایت نشود و قیمت و کیفیت تولیدات رقابتی نباشد در حوزه صادرات نیز با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی با ابراز امیدواری از این‌که صنعت خودرو ایران بتواند در بازارهای صادراتی دنیا سهم مهمی را کسب کند، تأکید کرد: قطعاً صادرات می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفیت و توسعه تنوع و طراحی در صنعت خودرو باشد هر چند این مسأله تنها عامل در این زمینه نخواهد بود.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش از حرکت در مسیر توسعه بازارهای صادراتی، لازم است خودروسازان تلاش بیش‌تری در ارتقای کیفیت و دستیابی به قیمت رقابتی داشته باشند تا بتوانند در بازارهای هدف و صادراتی نفوذ کنند.

علیزاده در ادامه با اشاره به شروط قراردادهای خودرویی و الزام بر صادرات ۳۰ درصد از تولیدات مشترک گفت: در صورتی که تولیدات مشترکی را با برندهای مطرح در دنیا تولید و همزمان جریان انتقال تکنولوژی صورت گرفته و منافع ملی کشور در دراز مدت حاصل شود، مشارکت با خارجی‌ها می‌تواند راهکاری برای توسعه صنعت خودرو و دستیابی به بازار صادراتی باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که انتقادات مطرح به صنعت خودرو، انتقاد از مدیران خودروسازی نیست، تأکید کرد: عمده مدیران صنعت خودرو از توانمندی بالایی برخوردارند و بخش زیادی از ایرادات به مشکلات ساختاری در صنعت خودرو بازمی‌گردد که موجب می‌شود دست مدیران در برخی از تصمیمات بسته باشد.