مناقصات و مزایدات، عمومی و شفاف برگزار ‌شود

شهردار تهران تأکید کرد مناقصات و مزایدات، عمومی و شفاف برگزار ‌شود شهردار تهران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران در مورد مسایل مختلف شهری، شائبه ممنوع‌التصویر شدنش، حل معضلات بافت‌های فرسوده، تعیین تکلیف مجلات گروه همشهری و احتمال تعطیلی آنها، مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری، پرونده املاک نجومی شهرداری و… […]

شهردار تهران تأکید کرد

مناقصات و مزایدات، عمومی و شفاف برگزار ‌شود

شهردار تهران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران در مورد مسایل مختلف شهری، شائبه ممنوع‌التصویر شدنش، حل معضلات بافت‌های فرسوده، تعیین تکلیف مجلات گروه همشهری و احتمال تعطیلی آنها، مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری، پرونده املاک نجومی شهرداری و… پاسخ داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمدعلی‌نجفی، شهردار تهران تأکیدکرد: به جای این‌که پروژه‌ها به‌طور انحصاری واگذار شوند، مایل هستیم پروژه‌ها در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، عمومی و شفاف برگزار شود.

وی افزود: دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و فضاهای شهری فروخته شده‌اند و منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارد و در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش است و شهر در برابر حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است، در حالی‌که آسیب‌های اجتماعی نیز رو به گسترش است و تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان به صورت روزمره خود را آشکار می‌کنند.

نجفی با بیان این‌که جلسه‌ای با مقامات امنیتی داشته‌ایم که البته محرمانه است و رسانه‌ای نمی‌شود، گفت: اگر بخشی از منابع و منافع شهر تهران به ناحق به کسی داده شده باید برگردد و مسامحه و رودربایستی با کسی ندارم اما دقت کنید که حرف‌هایی که تحت عنوان افشاگری زده می‌شود، بعضاً درست نیست و تنها فضای اخلاقی و اجتماعی شهر را مخدوش می‌کند.

شهردار تهران اظهارکرد: متأسفانه فضای فرهنگی و اجتماعی آلوده است؛ اما اهل افشاگری نیستم و با دقت و رعایت انصاف حقوق مردم و شهروندان را دنبال می‌کنم و مماشات و مسامحه‌ای نیز ندارم.

وی با اشاره به نقشش در انتشار اسناد واگذاری املاک که به پرونده املاک نجومی شهرت یافته است، گفت: قالیباف در مناظره‌های معروف انتخاباتی، اسم من را به عنوان یکی از فاش‌کنندگان پرونده آورده اما در جلساتی که با وی داشتم توضیح دادم که نقشی ندارم و ایشان هم قانع شد.

شهردار تهران در تشریح این پرونده افزود: ما جلساتی با اعضای اصلاح‌طلب شورا در رابطه با انتخابات شورا و شهرداری در تابستان سال ۹۵ داشتیم و در یکی از جلسات عضو شورایی که خودتان هم می‌دانید که کیست و پرونده را منتشر کرد، گزارشی در مورد املاک به من ارایه کرد و من نگاه کردم و دیدم نامه خطاب به مسؤول دفتر قالیباف یعنی شوشتری است و سازمان بازرسی از شهرداری در خصوص این واگذاری‌ها سؤال پرسیده است و حتی بنده به عضو شورای شهر گفتم به نظر من چون گزارش نهایی سازمان بازرسی نیست و فقط سؤال پرسیده‌اند، افشا نشود؛ البته یک نسخه به من دادند و تا آخر هم آن نسخه را به کسی نشان ندادم و تنها در اختیار دبیرخانه مبارزه با فساد ریاست جمهوری قرار دادم. بنابراین در افشای این پرونده نه تنها نقشی نداشتم بلکه توصیه کردم افشا نشود.

نجفی با بیان این‌که همان عضو اصلاح‌طلب یک نسخه از پرونده املاک را به یاشارسلطانی داد و من در عمرم سلطانی را ندیده‌ام، گفت: بنده موافق انتشار نبودم و باید صبر می‌شد تا پاسخ شهرداری نیز احصا شود و ۶ ماه بعد از آن اتفاق، من یاشار سلطانی را در یک جلسه‌ای دیدم.

وی در پاسخ به سرانجام پرونده املاک نجومی گفت: ظاهراً قالیباف مشاور خاصی برای پیگیری موضوع و به عنوان رابط دستگاه قضایی انتخاب کرده بود و من از شوشتری در مورد سرانجام بررسی املاک نجومی سؤال پرسیدم و گفت: قالیباف مشاوری در این زمینه به‌طور خاص انتخاب کرده و من از مشاور سؤال پرسیدم که بررسی این اموال به کجا رسید اما گزارشی به من ارایه نکرد! و این فرد تا ۱۰ روز پیش به عنوان نماینده شهردار با قوه قضاییه ارتباط داشت؛ اما به تازگی نامه‌ای به دستگاه قضا نوشتم که اعلام شد دیگر نماینده قالیباف رابط ما با قوه قضاییه نیست. پس هنوز موضوع املاک برای من مبهم است و حتی معتقدم عده‌ای که اسمشان در لیست بوده، املاک نگرفته‌اند و باید اعاده حیثیت شود و در عوض عده‌ای که اسمشان در نامه نبوده، ملک گرفته‌اند.

شهردار تهران افزود: کمیته‌ای را در خصوص موضوع املاک تشکیل داده‌ایم تا ابعاد این واگذاری‌ها مشخص شود اما باید اعلام کنم که واگذاری املاک تنها از طریق سازمان املاک شهرداری نبوده و از طرق دیگر هم به اسم و هزینه شهرداری واگذار می‌کردند که اگر فرصت شود پس از بررسی اعلام خواهم کرد.

نجفی با اشاره به موضوع اعتراضات مردمی محله پاسداران «درباره تغییر کاربری فضای سبز ٤‌ هزار متری» گفت: بخشی از این فروش‌های املاک مشکل دارد و بخشی دیگر محل مناقشه است و متأسفانه آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و تا به امروز ما پیگیر ارایه آماری در خصوص فروش املاک بوده‌ایم که تعبیر آینده‌فروشی از این موضوع کاملاً درست است.

وی ادامه داد: در موضوع خیابان پاسداران که این روز‌ها مردم به آن اعتراض دارند، باید بگویم که این زمین بوستان نبوده و پس از بررسی‌ها مشخص شد که شهرداری زمین و تراکم روی زمین را به پیمانکار واگذار کرده و حالا ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و مطمئن هستیم اگر شکایتی هم صورت گیرد، دیوان عدالت نیز طرف پیمانکار را می‌گیرد.

نجفی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر انتصاب افراد دارای شائبات در بدنه شهرداری گفت: بعضاً در فضای مجازی اخباری منتشر می‌شود که فلان آدم به عنوان مدیر از سوی من انتخاب شده و بعد همان رسانه‌ها انتقاداتی را به این انتصابی که اصلاً صورت نگرفته، منتشر می‌کنند. در حالی که فردی که اسمش مطرح شده اصلاً قصد نداشتیم انتخاب کنیم.

وی افزود: در برخی خبر‌ها آمده که یکی از مدیرانی که در زمان قالیباف، سازمانش را تعطیل کرده تا کارمندان به استقبال قالیباف در ستاد انتخابات کشور بروند، قرار است شهردار شود اما اعلام می‌کنم به هیچ عنوان این فرد گزینه ما نبوده است.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر همکاری شهرداری تهران با قرارگاه‌های سپاه، گفت: همکاری ما با سپاه با قرارگاه ثارا… بوده و ما با همکاری با شرکت‌های این قرارگاه راضی هستیم و همین الان نیز این قرارگاه طلب‌های زیادی از ما دارد و پروژه‌ها را به خوبی پیش می‌برد. پس همکاری با این قرارگاه ادامه خواهد داشت اما در قالب رقابت سالم و شفاف.

نجفی همچنین در خصوص پروژه‌های عمرانی و اولویت‌های پایتخت با بیان این‌که معاون جدید فنی و عمرانی را ظرف چند روز آینده معرفی می‌کنم، گفت: شهری مثل تهران را نمی‌توان بدون پروژه‌های عمرانی پیش برد و باید از طریق پروژه‌های عمرانی ساختار‌ها را فراهم کرد، اما باید اعلام کنم که نگاه به پروژه‌های عمرانی شهر بیش‌تر سیویل بوده، به عنوان مثال به پل گرانقیمت صدر نگاه می‌کنید، فارغ از عدم حس رضایت و این‌که چقدر این پروژه هزینه داشته، جای سؤال است که چه تأثیری در بهبود جریان ترافیک دارد و باید اعلام کنم که در دوره مدیریت جدید، حجم پروژه‌های عمرانی به مانند قبل نیست و پروژه‌هایی که در ارتقای نقش اجرای زندگی و کیفیت مردم نقش دارند، انتخاب می‌شوند و نگاه اولویت‌داری به پروژه‌ها داریم.

۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران

وی در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران گفت: به تازگی تعاونی ناجا مدعی شده که ۲۴۰۰ میلیارد تومان طلب دارد این در حالی است که این رقم در بدهی‌های شهرداری تهران منظور نشده و به صورت معجزه‌وار کشف می‌شود. در حال حاضر از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران، ۱۸ هزار میلیارد آن به بانک‌ها و ۹۰۰۰ میلیارد آن به پیمانکاران و مابقی سایر بدهی‌هاست.

وی ادامه‌داد: ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم برای امسال برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است ولی این رقم نباید جزو بدهی‌های شهرداری تهران در نظر گرفته شود.

شهردار تهران در مورد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شهرداری گفت: شهرداری ظرف سال‌های گذشته از فاینانس در برخی موارد استفاده کرده است اما یکی از ضعف‌های سازمان مشارکت‌های شهرداری تهران همین عدم استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. بی‌تردید شهر تهران ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد که حتماً می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی نیز منفعت داشته باشد و همچنین ارزش افزوده نیز به همراه دارد. برای مثال استفاده از زباله شهر تهران در تولید برق می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی بسیار مناسب باشد.

وی در خصوص گزارش مالی ۶ ماهه شهرداری تهران نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد بودجه شهرداری تهران از محل درآمدهای ناپایدار تأمین می‌شود لذا باید در این باره فکری کنیم و درآمدهای پایداری تعیین کنیم. معتقدم فردی که آپارتمان ۲٫۵ میلیاردی در شهر تهران دارد و ماهی یک میلیون تومان شارژ پرداخت می‌کند، عادلانه نیست که در سال تنها ۱۲۳ هزار تومان عوارض پرداخت کند. یا فردی که ماشین ۸۰۰ میلیونی سوار می‌شود یک ریال هم عوارض پرداخت نکند. البته درآمدهای پایدار زمان می‌برد تا به تصویب و اجرا برسد. همچنین این نوع درآمد‌ها موجب نارضایتی و ناراحتی عده‌ای از شهروندان خواهد شد.

 

نجفی در پاسخ به سؤالی در مورد تراکم‌فروشی در شهرداری تهران تأکیدکرد: اگر کسی مدعی است ظرف این ۵۰ روز حتی یک مورد تراکم‌فروشی و شهرفروشی وجود داشته است به ما اعلام کند تا ما آن را پیگیری و متخلفان را به صورت عمومی معرفی کنیم. بی‌تردید تراکم‌فروشی مدنظر ما نیست و این کار را انجام نخواهیم داد.