تهیه اسناد مناقصه طرح دو خطه کردن خط ریلی اراک به قم

برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است تهیه اسناد مناقصه طرح دو خطه کردن خط ریلی اراک به قم مدیرکل راه‌آهن اراک با اشاره به احداث خط راه‌آهن سریع‌السیر در استان مرکزی از کوتاه شدن مسیر اراک به تهران با انعقاد قراردادی از سوی راه‌آهن با یک شرکت ایتالیایی خبر داد. به گزارش ایسنا، جلال‌الدین‌کوکنار […]

برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است

تهیه اسناد مناقصه طرح دو خطه کردن خط ریلی اراک به قم

مدیرکل راه‌آهن اراک با اشاره به احداث خط راه‌آهن سریع‌السیر در استان مرکزی از کوتاه شدن مسیر اراک به تهران با انعقاد قراردادی از سوی راه‌آهن با یک شرکت ایتالیایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، جلال‌الدین‌کوکنار با اشاره به اجرای چندین طرح کلان در اداره کل راه‌آهن اراک گفت: راه‌اندازی قطار سریع‌السیر یکی از طرح‌های کلان در راه‌آهن اراک است که با پیگیری‌های صورت گرفته طرح قطار سریع‌السیر از تهران به قم و اصفهان در حال اجراست و قراردادی توسط راه‌آهن کشورمان با راه‌آهن ایتالیا منعقد شده است تا خط ریلی از قم به اراک متصل شود و با طی این مسیر از طریق قطار با سرعت ۲۵۰ کیلومتر مسیر اراک به تهران ظرف مدت ۷۵ دقیقه پیموده شود.

وی طول مسیر قطار قم به اراک را ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرد که از طریق فاینانس ایتالیا اجرا می‌شود و برای راه‌اندازی این قطار حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و هزینه خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن اراک ادامه‌داد: هم‌اکنون اجرای این طرح در مرحله مطالعه و مسیریابی است و شرکت ایتالیایی پیش‌بینی کرده است که ظرف مدت ۴ سال به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین با اشاره به تهیه اسناد مناقصه طرح دو خطه کردن خط ریلی اراک به قم گفت: این طرح در مرحله انتخاب پیمانکار است و علاوه بر اجرای قطار سریع‌السیر این طرح نیز اجرایی خواهد شد.

کوکنار در ادامه از استان مرکزی به عنوان شاهراه راه‌آهن کشور یاد کرد و گفت: از ایستگاه سمنگان استان مرکزی به غرب و جنوب کشور و از ایستگاه ملک‌آباد به شرق و نهایتاً به استان‌های شمالی کشور ارتباط ریلی وجود دارد. به عبارتی راه‌آهن استان مرکزی به ۴ نقطه کشور متصل است و در شاهراه حمل‌ونقل ریلی قرار دارد.

وی در ادامه از احداث خط ریلی از ایستگاه ملک‌آباد اراک به سمت خمین خبر داد و افزود: این خط ریلی از سمت اراک به خمین، گلپایگان و اصفهان متصل خواهد شد که در اصل اداره کل راه‌آهن اراک علاوه بر ارتباط با شمال، جنوب، شرق و غرب با اتصال به اصفهان، به استان‌هایی که در مرکز کشور قرار دارند نیز متصل خواهد شد.

کوکنار بیان‌کرد: هم‌اکنون کمیسیون ماده ۲۱۵ این خط ریلی از دولت گرفته شده است و جزو طرح‌های ملی است و با اخذ اعتبارات توسط معاونت توسعه و ساخت وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود و توسط اداره کل راه‌آهن اراک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از اجرای خط ریلی اراک به شهر مهاجران به عنوان یک طرح حومه‌ای یاد کرد و گفت: این طرح به طول ۳۵ کیلومتر با جذب مشاور و اجرای عملیات مسیریابی که مورد تأیید معاونت عمرانی استانداری مرکزی و کمیته فنی قرار گرفته است و با تملک اراضی و نیز زیرسازی توسط مجموعه استان، در این مسیر اجرایی خواهد شد.

وی به راه‌اندازی قطار حومه‌ای اراک به شهر امیرکبیر نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که این طرح یکی از طرح‌های مصوب استان است، با تأییدیه از سوی ایستگاه‌های راه‌آهن به مرحله اجرا درخواهد آمد.

به گفته این مقام مسؤول در راه‌آهن اراک این استان به دلیل برخورداری از ظرفیت صنعتی و کشاورزی و فعالیت مزیت بالایی در جابه‌جایی بار و مسافر دارد و با اجرای طرح‌های ملی و حومه‌ای در حوزه توسعه صنعت ریلی استان می‌توان با هزینه کم‌تر و کیفیت مطلوب‌تر و نیز صرفه‌جویی در وقت و زمان حجم بالایی از بار و مسافر استان را جابه‌جا کرد، بر این اساس راه‌آهن می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی این استان کشور ایفا کند.

کوکنار در ادامه با اشاره به اتصال شهرهای نزدیک به خطوط ریلی به راه‌آهن کشور در استان مرکزی گفت: هم‌اکنون تمامی شهرهای نزدیک به خطوط ریلی به راه‌آهن متصل شده‌اند و در خصوص سایر شهر‌ها که در فاصله نسبتاً دورتری قرار دارند اگر متقاضی باشند، اقدام خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر اتصال اکثر شهرهای استان مرکزی به خطوط ریلی هم‌اکنون به لحاظ صنعتی بودن استان مرکزی، برخی خطوط فرعی برای شرکت‌هایی نظیر آلومینیم‌سازی، ماشین‌سازی، پتروشیمی و سیلو اجرا شده و اگر دیگران نیز متقاضی خطوط فرعی باشند، عملیاتی خواهد شد.

وی از احداث خط آهن ایستگاه سمنگان اراک به سیلوی روباز سمنگان به عنوان یکی از خطوط فرعی درخواست شده اشاره کرد و گفت: با برگزاری جلسات هماهنگی در استانداری و نیز تملک اراضی و انجام امور زیربنایی از سوی استان، راه‌آهن اراک آمادگی راه‌اندازی این خط ریلی را دارد. همچنین اتصال خط ریلی به گمرک استان از دیگر برنامه‌های راه‌آهن در توسعه خطوط فرعی است که هم‌اکنون در حال انجام مطالعات اولیه است.

کوکنار به احداث خط فرعی شهر صنعتی خیرآباد اراک به سمت فولاد اراک به طول ۷ کیلومتر اشاره کرد و از آمادگی راه‌آهن برای اجرای این طرح خبر داد.

وی بیش‌ترین حمل‌ونقل ریلی استان را مربوط به حمل بار مازوت بیان کرد و گفت: بار مازوت از پالایشگاه بارگیری شده و روزانه ۸۰ واگن ۸۰ تنی بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ تن مازوت را از شرکت پخش استان به جنوب کشور حمل می‌کنند.

 

وی به ارزان بودن حمل بار توسط خطوط ریلی در استان نسبت به جاده اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از تولید ملی، علاوه بر ارزان بودن نرخ جابه‌جایی بار توسط صنعت ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، با هماهنگی‌های به‌عمل آمده تخفیفات ویژه‌ای برای متقاضیان حمل بار توسط صنعت ریلی در نظر گرفته شده است.