۱۲۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی موجود پاسخگو نیست عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران در مجلس با بیان اینکه سرمایهگذاری در توسعه حمل و نقل خطوط ریلی سودده نیست، با این حال کشور به توسعه ۱۰ هزار کیلومتری در این بخش دارد. به گزارش خانهملت، شادمهرکاظمزاده با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه و سند چشمانداز […]
۱۲۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی موجود پاسخگو نیست
عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران در مجلس با بیان اینکه سرمایهگذاری در توسعه حمل و نقل خطوط ریلی سودده نیست، با این حال کشور به توسعه ۱۰ هزار کیلومتری در این بخش دارد.
به گزارش خانهملت، شادمهرکاظمزاده با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه و سند چشمانداز اهدافی برای توسعه خطوط ریلی در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: از آنجایی که حمل و نقل ریلی در بخش مسافرتی و باری بسیار به صرفهتر از حمل و نقل جادهای است و میزان مصرف انرژی در آن یک سوم حمل و نقل جاده است در قوانین بالادستی به توسعه خطوط ریلی تأکید بیشتری شده است.
عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران در مجلسشورایاسلامی با بیان اینکه پروژههای عمرانی به اعتبارات بالایی نیاز دارند، ادامهداد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی برای کشور طراحی شده که توسعه خطوط ریلی یکی از این پروژهها است که دولت به تنهایی از عهده تأمین اعتبار آن بر نمیآید.
نماینده مردم دهلران در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی نیاز داریم، گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که پاسخگوی نیاز حمل و نقل مسافر و بار نیست و همین امر باعث میشود تا از موقعیت استراتژیک کشور در زمینه ترانزیت بیبهره بمانیم.
وی با تأکید بر اینکه کشورهای همسایه در حوزه حمل و نقل ریلی و ترانزیتی سرمایهگذاری میکنند، بیانداشت: اگر ظرف چند سال آینده ایران در زمینه حمل و نقل ریلی توسعه پیدا نکند موقعیت ترانزیتی خود را در منطقه از دست میدهد و کشورهای همسایه مسیرهای دیگری برای دسترسی به اروپا و نقاط دیگر جهان را جایگزین خواهند کرد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه حمل و نقل ترانزیت یکی از منابع کسب در آمد کشورها است، گفت: اگر هر چه سریعتر خط راهآهن بندرچابهار به سمت افغانستان تکمیل نشود، هم محرویت منطقه برطرف نمیشود و هم افغانستان کشور پاکستان را برای اتصال به اروپا انتخاب میکند.
کاظمزاده در ادامه گفتوگو با خبرگزاری خانهملت، با بیان اینکه قوانین به خوبی به توسعه حمل و نقل ریلی پرداخته است، اظهارداشت: در این زمینه در بخش اجرا به دلیل عدم تأمین اعتبار و سرمایهگذاری با مشکل روبهرو هستیم، دولت هر چه توان داشته است در این مسیر گذاشته اکنون باید فرصتی برای حضور سرمایهگذار بخش خصوصی در کشور فراهم شود و از طریق فاینانس توسعه حمل و نقل ریلی را به سرانجام برسانیم.
اهمیت جاده ابریشم در گرو توسعه حمل و نقل ریلی
وی با بیان اینکه استانهای غربی به شبکه ریلی کشور متصل نیستند، بیانداشت: استانهای غربی شاهد بیشترین تردد انسانی به کشور عراق هستند به خصوص در ایام اربعین شاهد سفر به چند میلیون ایران به عراق هستیم اما هیچکدام از استانهای غربی راهآهن ندارد و این باعث میشود که اهمیت جاده ابریشم که به نام ایران است به کشورهای دیگر انتقال پیدا کند.
این نماینده مجلس با اشاره به دیدار رؤسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان، گفت: رؤسای جمهور روسیه و آذربایجان خواستار تکمیل هر چه زودتر خط راهآهن آستارا به رشت هستند چرا که ریلکشی آنها تا مرز آذربایجان به اتمام رسیده و برای دسترسی به سمت دیگر جهان نیاز است تا خطوط راهآهن آستارا به رشت، رشت به قزوین و تهران تکمیل شود.
سرمایهگذاری در توسعه حمل و نقل عمومی مطمئن و سودده نیست
کاظمزاده با بیان اینکه تکمیل خطوط راهآهن جنوب شرق، غرب و شمال کشور در اولویت تکمیل خطوط ریلی هستند، ادامه داد: اما با توجه به مشکلات در تأمین مالی دولت از عهده اعتبارات این پروژهها بر نمیآید و نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم با این حال بازگشت سرمایه در این بخش به نحوی نیست که سرمایهگذار با اطمینان حضور پیدا کند.
عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران در مجلسشورایاسلامی اظهارداشت: سود سرمایهگذاری در خطوط ریلی بسیار پایین و بازگشت آن مطمئن نیست با این حساب دولت باید از دریافت مالیات در زمینه فروش سوخت و خودرو و افزایش تعرفه استفاده از خطوط ریلی منابعی برای بازگشت سود سرمایهگذاران را ایجاد کند تا شاهد حضور بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلی باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.