اساسنامه شرکت قطار‌‌های حومه‌ای، مسافر پاستور شد

اساسنامه شرکت قطار‌‌های حومه‌ای، مسافر پاستور شد  عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با بیان این‌که اساسنامه شرکت قطار‌‌های حومه‌ای برای تصویب به دولت ارسال شده است، گفت: سهم‌ ۱۰ درصدی راه‌آهن از فروش گازوئیل با تشکیل این شرکت به قطار‌های حومه‌ای اختصاص می‌یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران، سعید رسولی […]

اساسنامه شرکت قطار‌‌های حومه‌ای، مسافر پاستور شد

 عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با بیان این‌که اساسنامه شرکت قطار‌‌های حومه‌ای برای تصویب به دولت ارسال شده است، گفت: سهم‌ ۱۰ درصدی راه‌آهن از فروش گازوئیل با تشکیل این شرکت به قطار‌های حومه‌ای اختصاص می‌یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران، سعید رسولی اظهارداشت: ‌در برنامه ششم مصوب شده شرکت قطارهای حومه‌ای در زیر مجموعه شرکت راه‌آهن ایران تأسیس شود که پیش‌نویس اساسنامه آن تنظیم‌ و به دولت ارسال شد و امیدواریم در زمان مقرر در قانون، اساسنامه تصویب و این شرکت تأسیس شود.

** چالش‌های توسعه قطار‌های حومه‌ای در کشور

وی بیان‌کرد: شکل‌گیری شرکتی که وظیفه آن بخشی در شهرداری‌ها به ‌عنوان شرکت قطارهای شهری و حومه بود، کمی مشکل به نظر می‌رسید اما در زمان بررسی این حکم در مجلس، از نظر قانونی به‌طور مفصل و هوشمندانه درباره آن بحث و تنظیم شد.

رسولی اظهارداشت: با این حکم از برنامه ششم، دست شهرداری‌ها برای انجام طرح‌های قطارهای حومه‌ای در این قانون بسته نیست و از همکاری هر بخشی که امکان ورود و اجرا در حوزه قطار‌‌های حومه‌ای دارد، استقبال می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران بیان‌کرد: براساس قانون، شهرداری‌ها فقط می‌توانند در شهر‌ها و حریم شهر‌ها هزینه کنند و اگر قطار حومه‌ای از مرز شهری عبور کند، هزینه‌های آن با محدوده شهر بعدی شراکتی خواهد بود.

وی یکی از مشکلات توسعه نیافتن قطار حومه‌ای در کشور را نبود همکاری لازم بین شهرداری‌ها و وزارت راه در گذشته ذکر کرد و افزود: برای نمونه قطار تهران – ورامین – گرمسار پیش ‌از این در اختیار وزارت راه بود، سپس به شهرداری موکول شد و بار دیگر مسؤولیت آن به راه‌آهن واگذار شد؛ در حالی که چنین طرح‌هایی ملی و خارج از حریم شهر محسوب می‌شود، ما در قانون تعریف روشنی برای حومه نداریم.

** مزایای توسعه قطار‌های حومه‌ای

رسولی گفت: قطار حومه‌ای در کنار کاهش مصرف سوخت، در کاهش تلفات رانندگی (بسیاری از تصادفات در حومه شهر‌ها رخ می‌دهد) و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نقش مهمی دارد زیرا روزانه حدود ۵۴۰ هزار خودرو از حومه تهران وارد تهران و همین تعداد نیز در بعدازظهر از تهران خارج می‌شود.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن اظهارداشت: اگر امکان جابه‌جایی این تعداد مسافر خودرو‌ها از طریق شبکه ریلی فراهم شود و همین ۵۴۰ هزار دستگاه خودرو روزانه وارد تهران نشود، در کاهش آلودگی پایتخت، کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات رانندگی و کاهش ترافیک، به ارقام بزرگی دست خواهیم یافت.

** وجود قطار‌های حومه‌ای در ۱۹ مسیر ریلی

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با یادآوری این‌که راه‌آهن در بیش از ۱۹ مسیر قطار حومه‌ای فعال دارد، ابراز امیدواری کرد با تشکیل شرکت‌ قطارهای حومه‌ای و طی مراحل قانونی تصویب اساسنامه آن، شرایطی فراهم شود تا سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی برای تأمین ناوگان حومه‌ای نظیر ریل‌باس، افزایش‌یافته و فواصل اعزام قطار‌ها کاهش یابد تا بدین‌ترتیب شهروندان اطراف کلان‌شهر‌ها به‌ راحتی از قطارهای حومه استفاده کنند.

رسولی گفت: در ایران سهم حمل‌ونقل حومه‌ای در جابه‌جایی‌‌ها دو درصد است، درحالی ‌که در اروپا و کشوری مثل آلمان این رقم ۵۵ درصد است و ما امیدواریم با اقدامات صورت گرفته برای تحقق هدف سهم ۲۰ درصدی راه‌آهن در جابه‌جایی مسافر، از قطارهای حومه‌ای استفاده زیادی داشته باشیم.

** هدررفت ۱۳۰ هزار میلیارد ریال طی ۵ سال منابع بخاطر غفلت از حمل و نقل ریلی

عضو هیأت مدیره راه‌آهن درباره حمایت دولت از سرمایه‌گذاران قطارهای حومه‌ای و تأمین مابه‌التفاوت نرخ واقعی و فعلی بلیت قطارهای حومه‌ای توضیح‌داد: ضروری است به این موضوع توجه شود که بخش غیردولتی قطعاً بدون حمایت پیش نخواهد رفت و انتظار ارایه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر از بخش خصوصی در نبود حمایت، امری غیرواقعی است.

رسولی ادامه‌داد: وقتی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اجرا شد و شرکتی غیردولتی، واگن وارد ناوگان کرد، چطور می‌توان تکلیف کرد که بین تهران تا کرج ۱۵۰۰ تومان بابت یک صندلی قطار دریافت کنند و مابه‌التفاوت نرخ هم توسط همان شرکت پرداخت شود؟ به‌ هرحال آنها هم به‌ عنوان یک بنگاه اقتصادی باید توجیه داشته باشند و در همه دنیا حمل ‌و نقل به ‌ویژه حومه، مورد حمایت دولت قرار دارد.

وی کاهش تلفات تصادفات، کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده زیست‌محیطی را ۳ توجیه اصلی توسعه ریلی عنوان‌کرد و گفت: عددی که برای منافع حاصل از این مدل حمل‌ونقلی نسبت به دیگر مدل‌‌ها به‌خصوص جاده‌ای حساب می‌کنند، این است که جابه‌جایی هر تُن کیلومتربار توسط راه‌آهن‌ ۷۵۶ ریال سود دارد.

به گفته وی، در همین سال‌ها در مسیرهای موازی با ریل ۲۴۲ میلیون تن بار ریل‌ پسند جابه‌جا شده است، یعنی باری که امکان انتقال آن با ریل وجود داشته است؛ این ۲۴۲ میلیون تن با فرض رقم ۷۵۶ ریال به عدد ۱۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه می‌رسیم، در حالی ‌که این اگر به ریل منتقل‌ شده بود، این میزان عایدی و یا صرفه‌جویی در منافع اقتصادی کشور داشتیم.

 

به گزارش ایرنا، برای انجام صرفه‌جویی‌های اقتصادی و حفظ محیط‌زیست، دولت در تلاش است تا پایان برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر در کشور از جاده به شبکه حمل ونقل ریلی منتقل شود.