امکان دسترسی یکسان به اطلاعات قراداد‌ها و مناقصه‌ها در سامانه مدیریت پروژه

امکان دسترسی یکسان به اطلاعات قراداد‌ها و مناقصه‌ها در سامانه مدیریت پروژه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای بنگاه‌های کوچک و متوسط دو میلیارد دلار صادرات پیش‌بینی شده بود که در ۶ ماهه نخست امسال ۸۰۰ میلیون دلار آن محقق شد. به گزارش ایرنا، علی‌یزدانی در حاشیه رونمایی از سامانه «مدیریت طرح […]

امکان دسترسی یکسان به اطلاعات قراداد‌ها و مناقصه‌ها در سامانه مدیریت پروژه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای بنگاه‌های کوچک و متوسط دو میلیارد دلار صادرات پیش‌بینی شده بود که در ۶ ماهه نخست امسال ۸۰۰ میلیون دلار آن محقق شد.

به گزارش ایرنا، علی‌یزدانی در حاشیه رونمایی از سامانه «مدیریت طرح و پروژه» که در محل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: پیش‌بینی ما این است که با توجه به وجود هزار بنگاه صادراتی در کشور، تا پایان سال ۱۰۰ درصد این برنامه محقق شود.

وی درباره مشوق‌های صادراتی نیز گفت: یکی از مشوق‌های صادراتی، نرخ تسهیلاتی کم‌تر از دو درصدی صندوق توسعه ملی برای بنگاه‌های تولیدکننده با هدف صادرات محصولات است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: بانک توسعه صادرات نیز مکلف است که بیش‌تر منابع خود را با نرخ کم‌تر از ۶ درصد به بنگاه‌هایی که در حوزه صادرات و در قالب خدمات فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند، تخصیص دهد.

** ایجاد تقارن اطلاعاتی ویژگی بارز دولت الکترونیک است

حمید امانی، رییس امور صنعت و معدن سازمان برنامه و بودجه نیز در جمع خبرنگاران به تبیین ویژگی‌های سامانه «مدیریت طرح و پروژه» پرداخت و با بیان این‌که ویژگی بارز دولت الکترونیک ایجاد تقارن اطلاعاتی است، گفت: سامانه مدیریت طرح و پروژه سبب می‌شود همه افراد دسترسی یکسان به اطلاعات قرارداد‌ها و مناقصه‌ها، قیمت‌ها در سطح شهرک‌های صنعتی استان و پیمانکاران داشته باشند.

وی افزود: به کمک این سامانه مناقصه‌ها با شفافیت بیش‌تر انجام می‌شود و همه اجزا به صورت شبکه از شرایط قرارداد‌ها اطلاع می‌یابند و جلوی هرگونه انحصار و رانت اطلاعاتی گرفته می‌شود.

امانی اظهارداشت: به کمک این سامانه سازمان سفارش‌دهنده کار در جریان روند کار قرار می‌گیرد و موجب می‌شود کار جدای از عملیات جاری به صورت نرم افزار انتزاعی شکل نگیرد و به تدریج به همه شبکه‌های مالی، سفارش کار، صورت‌وضعیت گسترش یابد که موجب موفقیت طرح می‌شود.

وی تأکیدکرد: لازمه این امر این است که پیگیری‌ها استمرار یابد و عملیات جاری سازمان بر اتکای این سامانه باشد.

به گزارش ایرنا، سامانه «مدیریت طرح و پروژه سازمان» به نشانی اینترنتی PM.ISIPO.ir دیروز با حضور «علی یزدانی» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، جمعی از مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در محل این سازمان رونمایی شد.

این سامانه در راستای دولت الکترونیک و شفاف‌سازی فعالیت‌ها راه‌اندازی شده و همه فعل و انفعالات عمرانی کشور را می‌توان از طریق این سامانه پیگیری کرد.

صنایع کوچک راه‌حل معضل بیکاری است

 همچنین در این خصوص معاون امور حقوقی و مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مؤثر‌ترین راه برای حل معضل بیکاری حمایت از صنایع کوچک و متوسط است.

شهریار طاهرپور در «همایش فیروزه، صنعت و فرهنگ» در نیشابور افزود: در همین چارچوب صنعت تراش سنگ‌های قیمتی می‌تواند برای ۶۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند. شهرستان نیشابور ظرفیت دارد که بخش عمده‌ای از منابع این حوزه را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه‌داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد تحرک و پویایی در امور تجاری برنامه‌هایی را در ۵ بسته تحت عنوان برنامه اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این برنامه‌ها شامل ارتقای تولید ملی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، تأمین و جذب فناوری جدید، تجارت خارجی، صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات و همچنین افزایش بهره‌وری نیروی انسانی است.

وی افزود: نخستین برنامه وزارت صنعت حفظ و صیانت از ۱۰ هزار واحد کوچک و متوسط است. در این چارچوب ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۰ هزار واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

طاهرپور ادامه‌داد: از این تعداد تاکنون دو هزار واحد توسط بانک‌ها بررسی و به تعدادی تسهیلات پرداخت داده شده است که البته بسیار کم بوده و امیدواریم در نیمه دوم امسال شرایط بهتری حاصل شود. خراسان‌رضوی در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد

وی در ادامه همچنین گفت: در زمینه نوسازی و بازسازی صنایع نیز ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که امیدواریم تا پایان امسال محقق شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت فناوری نوین را از دیگر برنامه‌ها ذکر و بیان‌کرد: امسال می‌بایست صادرات غیرنفتی ۱۰ درصد افزایش یابد. واردات غیر ضروری نیز با اصلاح یک‌سری قوانین در مجلس، کاهش یابد تا از تولید داخلی حمایت شود.

وی ایجاد شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و رفع مشکلات کارخانه‌ها را نیز در دستور کار وزارتخانه اعلام و بیان‌کرد: براساس مصوبه مجلس فرصت خوبی به وجود آمده زیرا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حوزه اشتغال روستایی در نظر گرفته شد که عمدتاً شامل صنایع‌دستی می‌شود و تراش سنگ‌های قیمتی نیز در همین حوزه قرار دارد.

طاهرپوی یکی از مهم‌ترین مسایل حوزه سنگ‌های قیمتی را فناوری استخراج و تراش ذکر و بیان کرد: استحصال سنگ‌های قیمتی به خصوص فیروزه هنوز به روش قدیمی و با انفجار انجام که باعث می‌شود ماده‌اولیه مرغوب به دست تراشکاران نرسد.

وی افزود: یکی دیگر از مسایل مهم در حوزه سنگ‌های قیمتی بحث فروش آن است که در این زمینه هنوز در اروپا و کشورهای آسیای جنوب‌شرقی نیازسنجی انجام نداده‌ایم.

* فیروزه بستر پایداری جمعیت منطقه

فرماندار ویژه نیشابور نیز به ایرنا گفت: سنگ فیروزه از ظرفیت‌های تاریخی، مادی و معنوی بسیاری برخوردار است و از بسترهای پایداری جمعیت در این منطقه به شمار می‌رود.

سعیدشیبانی افزود: فیروزه بخشی از هویت فرهنگی و اجتماعی نیشابور و ایران است و در مناسبات فرهنگی و تجاری منطقه نقش بسیار مهمی داشته و دارد.

وی ادامه‌داد: صنعت فیروزه به عنوان یکی از زمینه‌های پایدار ایجاد اشتغال با همکاری متولیان و متخصصان و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین استحصال و فرآوری بایست بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه نیشابور نیز در این همایش گفت: مرغوب‌ترین و قدیمی‌ترین معدن فیروزه جهان در نیشابور است اما با وجود چنین ظرفیتی در این شهرستان هنوز از تمام ابعاد و زوایای آن برای توسعه منطقه استفاده نشده است.

حسن‌صادقی‌سمرجانی افزود: فیروزه یک کانی ارزشمند و ذیقیمت است که در برخی نقاط کشور مانند نیشابور، جنوب مشهد، بیرجند و شهربابک در استان کرمان یافت میشود.

وی ادامه‌داد: همایش فیروزه، صنعت و فرهنگ به منظور معرفی اهمیت فیروزه و تبیین فرهنگ مرتبط و بسترهای توسعه‌ آن در ۳ محور اصلی رویکردهای زمین شناختی، اکتشاف و معدن‌کاوی، رویکردهای گوهرشناسی و تجارت و رویکردهای انسانی و اجتماعی برگزار شده است.

رییس دانشگاه نیشابور گفت: مجموعه‌ مقالات این همایش در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID)، پایگاه سیویلیکا و مرکز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه میشود. این همایش با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، انجمن ژئوپلیتیک ایران، سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تا فردا در دانشگاه نیشابور ادامه دارد.

 

فیروزه نیشابور از برندهای تاریخی خراسان‌رضوی محسوب می‌شود که با قدمتی ۴ هزار و ۵۰۰ ساله شهرتی جهانی دارد. قدیمی‌‌ترین معدن فعال فیروزه جهان در ۵۳ کیلومتری شمال غرب نیشابور واقع است. سالانه ۴۰ تن فیروزه از این معدن استخراج می‌شود. نیشابور در فاصله ۱۲۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.