افزایش ۶۵ درصدی قیمت محصولات فولادی

  دبیر سندیکای لوله ‌و پروفیل کشور، گفت‌: قیمت محصولات فولادی از اسفند ماه تاکنون با افزایش حدود ۶۵ درصدی باعث ایجاد تورم و شروع زنجیره تورم در کشور شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیرحسین کاوه با بیان این‌که ما اواخر سال گذشته نسبت به افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه ورق‌های فولادی (۴ […]

 

دبیر سندیکای لوله ‌و پروفیل کشور، گفت‌: قیمت محصولات فولادی از اسفند ماه تاکنون با افزایش حدود ۶۵ درصدی باعث ایجاد تورم و شروع زنجیره تورم در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیرحسین کاوه با بیان این‌که ما اواخر سال گذشته نسبت به افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه ورق‌های فولادی (۴ درصد به ۲۰ درصد) هشدار دادیم‌، اظهار کرد: متأسفانه کسی به این صحبت‌‌‌ها توجه نکرد، مجدداً به مسؤولان وزارت صنعت‌، معدن ‌و تجارت هشدار دادیم که دیده‌بانی‌های جهانی می‌گوید قیمت محصولات فولادی رو به افزایش است و اکنون وقت مناسبی برای افزایش تعرفه‌ها نیست اما متأسفانه به این هشدار هم ترتیب اثری ندادند و براساس درخواست یک تولید‌کننده انحصاری تعرفه ورق‌های فولادی را ۵۰۰ درصد افزایش دادند.

وی گفت: دیروز شاهد بودیم که ۳۰ هزارتومان به قیمت هر شاخه تیرآهن اضافه شده است که بخشی مربوط به افزایش ۱۵۰ دلاری قیمت جهانی فولاد و بخشی هم افزایش تعرفه‌ها در کشور ما از ۴ و ۱۰ درصد به ۲۰ درصد است.

کاوه افزود: وقتی قیمت‌ها ۶۵ درصد افزایش می‌یابد یعنی این‌که زنجیره فروش مختل می‌شود و در دو روز قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته است و این افزایش قیمت منجر به رکود در بازار می‌شود.

وی گفت: یک تولید‌کننده اعلام کرده است که به اندازه نیاز داخل تولید و عرضه می‌کنم اما شما برای حمایت از تولید داخل تعرفه‌ها را افزایش دهید‌، البته ما همه طرف‌دار تولید داخل هستیم و هیچ کس مخالف تولید داخل نیست به شرط این‌که مواد اولیه مورد نیاز در داخل وجود داشته باشد.

کاوه افزود: بعد از تعطیلات نوروز یک تفاهم‌نامه‌ای با مدیرعامل فولاد مبارکه تنظیم کردیم مبنی بر این‌که حداقل مصرف ما ۶۰۰ هزار تن در ۶ ماهه اول ورق‌های دو میلیمتر و ۲۰۰ هزار تن ورق‌های زیر دو میلیمتر است و چند بند هم داشت.

وی گفت: در بند ۳ آوردیم که ورقی که از فولاد مبارکه می‌خریم باید متعادل و رقابتی باشد نه این‌که در داخل گران‌فروشی و در خارج ارزان فروشی باشد و این صورت‌جلسه در هیأت مدیره سندیکا امضا و تحویل فولاد مبارکه شد و تا این لحظه مدیرعامل فولاد مبارکه امضا نکرد تا این‌که چند روز پیش یک صورت‌جلسه‌ای برای ما نمابر کردند و گفتند ما این صورت‌جلسه را قبول داریم که ۴ تغییر در آن ایجاد شده است.

کاوه افزود‌: تا این لحظه به تعهدی که بوده عمل نشده و در تفاهم‌نامه ۵۰ هزار تن کم کرده و بند ۳ را حذف کرده است چون قیمت صادراتی فولاد مبارکه سال گذشته ۲۵۰ دلار و عرضه داخلی به اعضای سندیکا ۴۱۰ دلار بوده است.

وی گفت‌: اعضای سندیکا مشتری حداقل یک‌سوم تولیدات فولاد مبارکه است و در تفاهم‌نامه اعلام کردیم که در سال ۱٫۶ میلیون تن ورق می‌خواهیم ولی آقای سبحانی به جلسه نیامد و حالا فولاد مبارکه‌ای که جایزه زرین مشتری محوری دریافت می‌کند آیا دومیلیون تنی مشتری نیست؟

کاوه افزود‌: چندروز پیش در اتاق ایران شاهد بودیم که می‌خواستند قرارداد فروش صادراتی داشته باشند برای ۲۰۰ هزار تن‌، مدیرعامل فولاد مبارکه با ایتالیا و یک قرارداد ۲۰۰ هزارتنی با یک کشور اروپایی می‌رود هتل ۵ ستاره می‌گیرد‌، فرش قرمز پهن می‌کند‌، فولاد مبارکه در هتل‌های گران‌قیمت تهران از این‌‌‌ها استقبال می‌کند و قیمت را هم ۱۰۰ دلار ارزان‌تر اعلام می‌کند.

وی گفت‌: مشتری خارجی نور چشم است ولی مشتری داخل که ما هستیم متأسفانه قرارداد ما را امضا نمی‌کنند و در جلسه حاضر نمی‌شوند‌؛ درخواست داریم مسؤولان پاسخگو باشند.

کاوه افزود‌: فولاد مبارکه اعلام کرده است در صورت نیاز از طریق واردات یا منابع دیگر تأمین می‌کنیم که طبق قانون بورس شاید تخلف باشد‌، منابع دیگر باید شفاف باشد اگر جایی دپو و انبار است چرا تحویل نمی‌دهند‌، آیا احتکار شده است یا این‌که سایر منابع همان واردات است که دیگر دلیلی ندارد برای آن تعرفه تعیین کنیم؟

وی گفت‌: در تفاهم‌نامه بحث سهمیه‌بندی است آیا شما کالایی سراغ دارید که سهمیه‌بندی باشد، از ۱۷ فروردین که باید ماهانه ۱۳۰ هزارتن ورق تحویل می‌دادند تا امروز ۵ هزارتن هم تحویل نداده‌اند.

کاوه افزود‌: درخواست ما از مسؤولان صنایع این است که حرف ما را بشنوند چرا بین مشتری داخلی‌ و خارجی فرق می‌گذارند و چرا برای کالایی که سهمیه‌بندی است تعرفه تعیین می‌کنند ما مشتری ۲ میلیون تن ورق فولادی هستیم.

وی گفت‌: ورق‌های فولادی داخلی ۶۱ درصد‌، ورق‌های فولادی خارجی ۵۵ درصد و پروفیل هم به تبع آن ۵۷ درصد افزایش قیمت داشته است‌، این افزایش قیمت ما را خوشحال نمی‌کند چون سرمایه درگردش ما را بیش‌تر می‌کند و اگر به ۱۰ واحد سرمایه نیاز داشتیم اکنون به ۱۶ واحد نیاز داریم و از طرف دیگر مشتری توان خرید ندارد و لذا ما از گران شدن همراه با رکود به هیچ‌وجه خوشحال نیستیم و درخواست می‌کنیم مسؤولان تعرفه‌ها را به جای خود برگردانند و هیچ دلیلی ندارد فولاد مبارکه و مانند آن مواد اولیه مورد نیاز را به قیمت ارزان‌تر صادر کند.

کاوه افزود‌: اگر می‌خواهند صادر کنند باید عوارض صادراتی ببندند و این‌که مشتری مداری واقعی باشد و همان‌گونه که برای مشتریان خارجی احترام قائلند و برای آن‌‌‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند برای مشتریان داخلی هم همین کار را بکنند.

وی گفت‌: اکنون اعضای ما با بیش از ۴۰ هزار کارگر مواد اولیه برای تولید ندارند چون تعرفه افزایش یافته و واردات قطع شده است و داخلی هم قول می‌دهد و عمل نمی‌کند‌، مشکل بعدی ما این است که تفاهم‌نامه‌هایی هم که امضا می‌شود عملی نمی‌شود.

 

کاوه افزود‌: کرباسیان، رییس ایمیدرو اعلام کرد که نظارت جدی بر تعهدات فولاد مبارکه می‌کنم اما وقتی هنوز امضا نشده است چه طور می‌خواهد نظارت کند.