نبود مدیریت صحیح محیط‌زیست آینده انسان‌ها را با چالش مواجه می‌کند

 ناصر بهزادفر -دومین سمینار بین‌المللی «محیط‌زیست، دین و فرهنگ» صبح دیروز همزمان با هفته زمین پاک با حضور رییس‌جمهوری در پارک پردیسان تهران آغاز شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، این سمینار با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه سازمان ملل متحد (یونپ) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسکو) برگزار می‌شود. این ۳ سازمان با برگزاری مشترک […]

 ناصر بهزادفر -دومین سمینار بین‌المللی «محیط‌زیست، دین و فرهنگ» صبح دیروز همزمان با هفته زمین پاک با حضور رییس‌جمهوری در پارک پردیسان تهران آغاز شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این سمینار با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه سازمان ملل متحد (یونپ) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسکو) برگزار می‌شود.

این ۳ سازمان با برگزاری مشترک این سمینار تلاش دارند تا این پیام را به جهانیان برسانند که «گفت‌وگو» بنیان هر نوع درک مشترک در میان نسل بشر، جوامع، فرهنگ‌ها و ادیان است.

این سمینار در راستای سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب است و تقویت صلح و آزادی بیش‌تر در جهان از اهداف مهم آن به شمار می‌رود.

سخنرانان و مهمانان خارجی سمینار از ۱۵ کشور جهان هستند و به لحاظ توزیع جغرافیایی تمامی قاره‌ها را در برمی‌گیرند. همچنین طی این سمینار دو روزه شرکت‌کنندگان از ۹ مذهب مسیحی، کاتولیک، سنی، شیعه، جین، هندو، زرتشتی، کلیمی و بودا در ۵ میزگرد تخصصی به سخنرانی و بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

به واسطه چارچوب گسترده و ارتباطات بین‌المللی، این سیمنار تلاش می‌کند تا زمینه نشستی از بر‌‌ترین گفتمان‌‌ها و تبادل آرا میان نمایندگان و متخصصان فرهنگ‌ها و ادیان مختلف ایجاد کند تا به درکی فلسفی برسیم از این‌که چگونه دین و فرهنگ می‌توانند به حفظ و نگهداری و بهبود محیط‌زیست کمک کنند.

انتظار می‌رود درک مشترک و ارزیابی مسایل و ابعاد ارتباط بین محیط‌زیست، دین و فرهنگ، تشویق کشور‌‌ها به مشارکت در تلاش‌های مشترک برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در سطوح دولتی، منطقه‌ای و جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، انتقال عقاید عموم مردم برای اقدامی جامع برای حفظ رفاه انسان و محیط‌زیست، افزایش درک و آگاهی جوامع دینی شرکت‌کننده در نشست از چالش‌های پایداری محیط‌زیست و تقویت انگیزه و اراده جوامع دینی به منظور ارایه راهکارهایی عقلایی و فطری برای رفع بحران‌های محیط‌زیستی از جمله دستاوردهای این سمینار باشد.

این سمینار از فواید گران‌بهای ترسیم چشم‌اندازها، نگرش‌ها، جمع‌بندی‌‌ها و تصمیمات نشست‌های مختلف سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۵، دستورکار ۲۰۳۰؛ UNSD– ریو ۲۰-«آینده‌ای که ما می‌خواهیم»؛ چارچوب سازمان ملل برای مقابله با تغییر اقلیم-UNFCC-COP21؛ سمپوزیوم تغییر اقلیم جهان اسلام در اگوست ۲۰۱۵؛ نشست بریستول سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با نام «ایمان به آینده» بیانیه‌های اخیر نهادهای مذهبی مانند نامه لائوداتوسی، (پاپ) فرانسیس در زمینه مراقبت از خانه مشترک ما؛ بیانیه تغییر اقلیم بودا به رهبران جهان؛ به علاوه تصمیمات UNEP از جمله تصمیمات محیط‌زیستی سازمان ملل متحد و یونسکو در ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون بهره خواهد برد.

نقش سمینار محیط‌زیست، دین و فرهنگ در اجرایی شدن اهداف توسعه پایدار

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست از سخنرانان این سمینار که گفت: از آن‌جا که همایش محیط‌زیست، دین و فرهنگ بین‌المللی است، توانایی فرهنگ‌سازی و ایجاد جریان برای دستیابی به نتایج اجرایی رویکرد توسعه پایدار دارد.

مهناز مظاهری در این همایش بین‌المللی افزود: یکی از اهداف برگزاری این همایش ارتقای فرهنگ گفت‌وگو بین ادیان برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

وی اظهار کرد: این همایش زمین‌های را فراهم می‌کند تا بتوانیم اشتراکات دینی، فرهنگی و تحلیل و تجدیدنظر در خصوص راه‌های حفاظت از کره مسکونی را با هدف رفع چالش‌های جهانی به ویژه در حوزه محیط‌زیست به اشتراک بگذاریم.

به گفته وی، این سمینار با این اهداف به اجرا درآمده است تا گامی برای حل مشکل بزرگ زمین و تهدیدات آن باشد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی محیط‌زیست، دین و فرهنگ گفت: اولین همایش همایش بین‌المللی محیط‌زیست، دین و فرهنگ خرداد سال ۱۳۸۰ با حضور رهبران مذاهب مختلف و با هدف نقش دین و فرهنگ در حفظ محیط‌زیست در تهران برگزار شد که یکی از نتایج آن ورود محیط‌زیست به متون و مراکز دینی دنیا بود.

وی ادامه داد: اکنون بعد از ۱۵ سال در شرایطی که اهداف توسعه پایدار به عنوان میثاق جهانی هزاره سوم مورد تأیید دست‌اندرکاران جهانی قرار گرفته است دومین همایش نیز برگزار شد، رییس‌جمهوری سال گذشته در مقر سازمان ملل متحد در خصوص توسعه پایدار و نقش انسان‌ها در این زمینه سخنرانی کرد که این تأکیدی بر داشتن توسعه پایدار در کنار حفظ محیط‌زیست است.

مظاهری اظهار کرد: این همایش می‌تواند یک جریان‌سازی مضاعف جهانی به منظور حفاظت از محیط‌زیست در چارچوب اهداف کلان توسعه پایدار داشته باشد.

وی گفت: ۱۴۰ چهره برجسته داخلی و بین‌المللی در این همایش حضور دارند که در این میان ۳۱ چهره بین‌المللی هستند.

وی افزود: باور‌‌ها و فرهنگ‌های اصیل بشری طی هزاران سال فرهنگ و محیط‌زیست را پاس داشته و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در ایران و جهان از جمله شیعه، سنی، بودایی و هندی برای طبیعت قداست قائل هستند و عناصری مانند آب، خاک و آتش به ویژه در ایران همیشه مقدس بوده است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در این سمینار توجه به حفظ نظام اجتماعی و مشارکت برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، محور قرار گرفته است.

نبود مدیریت صحیح محیط‌زیست آینده انسان‌ها را با چالش مواجه می‌کند

مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد یکی دیگراز سخنرانان این سمینار بود که طی سخنانی گفت: اگر نتوانیم محیط‌زیست را به درستی مدیریت کنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و آینده انسان‌ها با چالش روبه‌رو می‌شود.

آخیم اشتاینر دراین سمینار اظهارکرد: محیط‌زیست، فرهنگ و دین ۳ موضوع مهم برای حضور انسان بر روی کره خاکی است.

وی گفت: سازمان ملل توانست دنیا را متعهد کند برای مسأله‌ای که به تمام جهانیان مرتبط است و آن هم حفاظت از محیط‌زیست در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

اشتاینر ادامه داد: عملکرد ۷ میلیارد جمعیت بر روی کره زمین جو کره خاکی را تغییر داده که اگر این روند تغییر نکند و برای نسل‌های آینده شرایط بهتری ایجاد نکنیم قطعاً با مشکلات و چالش‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهند شد.

وی گفت: امروزه می‌توانیم تأثیر فعالیت‌های بشری را بر روی کره زمین اندازه‌گیری کنیم و بر همین اساس فعالیت‌ها را شکل دهیم.

رییس اجرایی یونپ ادامه داد: در سازمان ملل سعی کردیم دستور کار جدیدی برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی کنیم که این دستور کار با ۱۷ هدف تهیه شده است که توجه به توسعه پایدار در آن تأکید شده است.

وی گفت: براساس این دستور کار باید پیشرفت اقتصادی براساس تعهد به توسعه پایدار صورت گیرد که نقش مردم در مشارکت و رونق اقتصادی برای رسیدن به این هدف بسیار تأثیرگذار است.

مدیراجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل تأکیدکرد: فرهنگ، اعتقادات، ارزش‌‌ها و معیارهای اخلاقی جوامع را به هم نزدیک‌تر می‌کند، آن‌چه در پاریس مورد موافقت قرار گرفت فقط یک شعار نبود بلکه روز گذشته سازمان ملل موافقتنامه‌ای را در همین راستا امضا کرد تا کشور‌‌ها در کنار هم با چالش‌های محیط‌زیستی روبه‌رو شوند.

رییس یونپ ادامه داد: تا چند سال آینده جمعیت زمین به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید بنابر این با این روشی که در پیش گرفته‌ایم و منابع طبیعی را غارت می‌کنیم ادامه یابد دیگر چیزی برای نسل آینده باقی نخواهد ماند.

وی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم تفاوت‌های فرهنگی و دینی موجب اختلاف بین جوامع مختلف شود، سازمان ملل و یونت یک نهاد غیرمذهبی هستند اما به فرهنگ و مذهب برای توسعه پایدار احترام می‌گذارند رابطه بین انسان و زمین آینده ما را تعیین می‌کند.

اشتاینر گفت: تخریب محیط‌زیست فقط برای ایران نیست اما در این کشور مشکلاتی مانند کمبود آب، آلودگی خاک به چشم می‌خورد که باید جدی گرفته شود.

مدیراجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل: روزانه ۷ میلیون نفر در دنیا به علت انواع آلودگی‌‌ها در درون و بیرون منازل خود دچار مرگ زودرس می‌شوند که در این میان اهمیت حفظ محیط‌زیست بیش از پیش آشکار می‌شود.

اشتاینر گفت: با عملکرد خود در حال تهی کردن اقیانوس‌‌ها از آبزیان و منابع طبیعی از تنوع زیستی هستیم، به علت توسعه و ایجاد ثروت منابع طبیعی در حال نابودی است.

وی تأکید کرد: من باور دارم که در این سمینار‌‌ها و صحبت‌‌ها می‌توانیم آینده بهتری را ترسیم کنیم، موانعی مانند جغرافیا، فرهنگ و دین جوامع را از هم جدا کرده اما برگزاری این گونه سمینار‌‌ها می‌تواند این موانع را برطرف کند تا تمام دنیا به کره زمین احترام بگذارند.

وی گفت: مشکل امروز ما در طبیعت اقیانوس‌‌ها و یا جو زمین نیست بلکه در عملکرد ما انسان‌ها است و این‌که چگونه مسؤولانه زندگی کنیم که برگزاری چنین سمینار‌‌ها را این مشکلات را برطرف و رسیدن به اهداف توسعه پایدار را ترسیم کند که امیدوارم در مدت دو روز برگزاری این سمینار فصل جدیدی از صحبت‌‌ها در این راستا شکل گیرد.

همایش دو روزه بین‌المللی محیط‌زیست، دین و فرهنگ  شنبه با حضور رییس‌جمهوری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیر منطقه‌ای یونسکو در ایران و نمایندگان ۹ مذهب دنیا در سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز به‌کار کرد.

در این همایش رهبران مذهبی از ادیان و مذاهب مختلف مسیحی، بودایی، شیعه، سنی، یهودی و زرتشتی و نمایندگانی از کشورهای آفریقای جنوبی، اوگاندا، کنیا، آمریکا، کانادا، فنلاند، ترکیه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، تایلند، اندونزی، فیلیپن و هند حضور دارند.