نبود سرمایه‌گذار؛ نقص اقتصاد دانش‌بنیان در ایران

معاون علمی ریاست جمهوری اعلام کرد نبود سرمایه‌گذار؛ نقص اقتصاد دانش‌بنیان در ایران معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: بسیاری از کسانی که استارت‌آپ‌های موفق داشته‌اند جزو افرادی هستند که از خارج از کشور بازگشته‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی رییس‌جمهوری، سورنا‌ستاری در نخستین نشست شورای سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان اظهارکرد: با توجه به […]

معاون علمی ریاست جمهوری اعلام کرد

نبود سرمایه‌گذار؛ نقص اقتصاد دانش‌بنیان در ایران

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: بسیاری از کسانی که استارت‌آپ‌های موفق داشته‌اند جزو افرادی هستند که از خارج از کشور بازگشته‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی رییس‌جمهوری، سورنا‌ستاری در نخستین نشست شورای سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان اظهارکرد: با توجه به رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان ما باید زیرساخت‌های لازم را در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و قیمت‌گذاری در این حوزه فراهم کنیم.

وی گفت: قیمت‌گذاری در حوزه تأمین مالی کار بسیار سنگینی است که باید با فراهم کردن بستر‌ها و زیرساخت‌های لازم این مشکل حل شود زیرا در حوزه دانش‌بنیان فرهنگ‌سازی بسیار خوبی اتفاق افتاده و شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده‌اند اما با مشکل سرمایه‌گذاری مواجه هستند.

ستاری خاطرنشان‌کرد: نهاد‌ها و مؤسسات اعتبارسنجی در صورت ایجاد می‌توانند به قیمت‌گذاری و اعتبارسنجی دقیق و مناسب ایده‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان کمک کنند زیرا در حال حاضر ما هنوز مقیاس دقیق و مناسبی برای ارزش‌گذاری طرح‌ها و ایده‌های دانش‌بنیان نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به رشد پرسرعت استارت‌آپ‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که استارت‌آپ‌ها به سرعت در حال رشد و بالارفتن هستند به دلیل نبود سرمایه‌گذار مناسب آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است و هنوز اکوسیستم و زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور ما به‌طور کامل شکل نگرفته است و هنوز نواقصی دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه از بازگشت بسیاری از نخبگان به کشور برای ایجاد استارت‌آپ‌ها یاد کرد و گفت: بسیاری از کسانی که استارت‌آپ‌های موفق داشته‌اند جزو افرادی هستند که از خارج از کشور بازگشته و در آنجا حقوق و مزایای خوبی داشته‌اند اما پس از بازگشت به ایجاد استارت‌آپ‌های موفق و فوق‌العاده در کشور دست یافته‌اند.

ستاری همچنین در ادامه این نشست به ایجاد زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: برخی از کسانی که شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده‌اند هنوز با کسب و کارهای سنتی و قدیمی درگیر هستند ولی برخی از آنها درست برعکس ایده‌ها و طرح‌های بسیار موفق و عالی ارایه می‌کنند و به‌طورکلی سیستم کسب و کار سنتی را تغییر می‌دهند که تپ‌سی و الوپیک از نمونه‌های موفق این نوع کسب و کار‌ها است.

وی با اشاره به این موضوع که با توجه به مشکلات موجود در حوزه کسب و کار دانش‌بنیان گفت: ما بالاخره موفق خواهیم شد و همین اتفاقات در حوزه بانکداری هم خواهد افتاد به‌طور مثال طرح آسان پرداخت یکی از همین موارد بوده است.

 

ستاری تأکیدکرد: ما باید سازمان‌های مختلف را در حوزه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان درگیر و ورود بخش خصوصی به این حوزه را داشته باشیم و از وام و مواردی از این قبیل فاصله بگیریم تا با افکار جدید در حوزه سرمایه‌گذاری مشکل استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کنیم.