نباید در حوزه حمل‌و نقل تصمیمات آنی اخذ شود

رییس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی نباید در حوزه حمل‌و نقل تصمیمات آنی اخذ شود رییس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی با انتقاد از ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی در حوزه ترانزیت و حمل‌و نقل بین‌المللی، گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن ترانزیت کالا از استانمان صورت می‌گیرد که با اتخاذ یک سیاست […]

رییس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی

نباید در حوزه حمل‌و نقل تصمیمات آنی اخذ شود

رییس کمیسیون حمل ونقل اتاق خراسان رضوی با انتقاد از ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی در حوزه ترانزیت و حمل‌و نقل بین‌المللی، گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن ترانزیت کالا از استانمان صورت می‌گیرد که با اتخاذ یک سیاست و رویکرد مدیریتی صحیح می‌توانیم این مقدار را به ۳۰ میلیون تن در سال برسانیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده احمدزمانیان اظهارکرد: متأسفانه رویکرد مسؤولان به این بخش به عنوان یک بستر برای قاچاق است اما جایگاه و اهمیت اقتصادی بخش ترانزیت در عرصه بین‌المللی اثبات کرده که این نگاه مردود است.

وی ضعف رویکردهای دیپلماسی در کشورهای هدف، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، مسایل بانکی و مالیاتی و… را پاره‌ای از مشکلات این حوزه برشمرد و عنوان‌کرد: علی‌رغم این‌که ۲۰ الی ۲۵ سال از باز شدن درهای آسیای میانه می‌گذرد اما هنوز دستگاه دیپلماسی نتوانسته به توسعه ظرفیت حمل‌و نقل بین‌المللی را در این منطقه کمک کند. آنچه مسلم است کشورهای آسیای میانه با ایران رقابتی در حوزه ترانزیت دارند اما بعضی سخت‌گیری‌ها هزینه‌ها را بسیار افزایش داده است. از سوی دیگر خلأ وجود رایزن‌های بازرگانی در این کشور‌ها به خوبی احساس می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰۰ شرکت در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان‌رضوی، خاطر‌نشان‌کرد: حمل‌و نقل و ترانزیت بسترساز توسعه در بخش‌های اشتغال، سرمایه‌گذاری و مراودات فرهنگی است و از این حیث توسعه باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خواستار برگزاری نمایشگاه‌هایی در کشورهای آسیای میانه و افغانستان به منظور توسعه ظرفیت‌های تعاملی در حوزه حمل‌و نقل بین‌المللی شد و این اقدام را تأمین‌کننده منافع ملی برشمرد.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی در ادامه از مشکلات مالیاتی گفت که فعالان این بخش را با دشواری‌هایی روبه‌رو ساخته و متذکر شد: بخش حمل‌ونقل نیز در این سال‌ها متأثر از رکود اقتصادی بوده است، اما اداره دارایی با در نظر گرفتن بیش از صددرصد افزایش درآمدی، مالیات سنگینی را به فعالان این حوزه تحمیل کرده است. این همه در حالیست که مشکلات اقتصادی که در این سال‌ها وجود داشته، توان اقتصادی فعالان این حوزه را تحلیل برده است.

وی اضافه‌کرد: براساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حمل‌ونقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما اداره کل دارایی به این مصوبه ترتیب عمل نداده است و به سادگی بر مصوبات این ساختار رسمی چشم فرو بسته است.

زمانیان با تأکید بر این‌که نباید در حوزه حمل‌و نقل تصمیمات آنی اخذ شود، یادآور‌شد: این تصمیمات آنی لطمات سنگینی به این حوزه وارد می‌کند اما اگر نیت درآمدزایی برای دولت است، باید به این بخش کمک شود آن هم در چارچوب تسهیل قوانین و پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای.

 

وی با ابراز نگرانی از فرسودگی ناوگان در بخش حمل و نقل بین‌المللی، عنوان‌کرد: پس از گذشت ۷ سال از طرح موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، توفیقی در این حوزه حاصل نشد و وعده‌ها محقق نشد. علت این موضوع؛ گران بودن وسیله حمل و شفاف و روان نبودن تسهیلات در این حوزه است و از این رو، تنها یک تا دو درصد از فعالان این بخش توانستند از تسهیلات مذکور بهره بگیرند.