کتاب‌های اول تا سوم دبستان بازنگری می‌شوند

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کتاب‌های اول تا سوم دبستان بازنگری می‌شوند گروه اجتماعی- رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که در مجموع هر کتابی که ۵ سال از عمرش بگذرد با توجه به نیازهای عمومی مورد بازنگری قرار می‌گیرد، گفت: از سوی وزیر […]

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش

کتاب‌های اول تا سوم دبستان بازنگری می‌شوند

گروه اجتماعی- رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که در مجموع هر کتابی که ۵ سال از عمرش بگذرد با توجه به نیازهای عمومی مورد بازنگری قرار می‌گیرد، گفت: از سوی وزیر آموزش و پرورش به همه دستگاه‌های دولتی و ملی نامه‌ای ارسال شده تا هر چه را لازم می‌دانند در کتب درسی وارد شود تا پایان آذر اعلام کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌محی‌الدین‌بهرام‌محمدیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: بر حسب سیاست برنامه درس ملی که هر ۵ سال یکبار بازنگری صورت می‌گیرد برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ سه پایه اول تحصیلی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم.

وی افزود: این بازنگری‌ها مبتنی بر اسناد بالادستی خودمان خواهد بود و نظرات منتقدان و پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده و مطالعات بین‌المللی در این زمینه دخیل است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این‌که در مجموع هر کتابی که ۵ سال از عمرش بگذرد با توجه به نیازهای عمومی مورد بازنگری قرار می‌گیرد، گفت: از سوی وزیر آموزش و پرورش به همه دستگاه‌های دولتی و ملی نامه‌ای ارسال شده تا هرچه را لازم می‌دانند در کتب درسی وارد شود تا پایان آذر اعلام کنند.

وی افزود: انتخاب این محتوا‌ها شرایطی دارد. باید موارد اعلام شده نیاز ملی را برطرف کنند و تبلیغ دستگاه محسوب نشوند.

درس مدیریت و سلوک خانواده سال آینده وارد کتب درسی می‌شود

محمدیان با بیان درس مدیریت و سلوک خانواده سال آینده وارد کتب درسی می‌شود، گفت: خانواده، آموزش زنان در آستانه ازدواج، مشکلات و پاسخ به سؤالات پیرامون تحکیم خانواده در این کتاب لحاظ می‌شود. جلسات مربوط تشکیل و نیازسنجی‌ها برای تدوین این کتاب انجام شده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه‌داد: نیازمند آن هستیم پابه‌پای نوسازی کتب درسی، آموزش معلمان به‌روزرسانی شود و امکانات و تجهیزات لازم برای تدریس آنها فراهم شود.

نباید آموزش و پرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه گرفت

وی با اشاره به ضرورت وجود نیروی انسانی مناسب و کارآمد در دوره ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی نیروی انسانی رو به تحلیل رفته و اضافه شدن معلمان جدید در قالب تصمیمات قانونی اقتضایی نمی‌تواند جامعه معلمان ابتدایی را بهسازی کند. برخی تصور می‌کنند دوره ابتدایی دوره دست‌ورزی و کارآموزی است.

محمدیان ادامه‌داد: تزریق و تحمیل نیروی انسانی آموزش‌ندیده باعث می‌شود دوره ابتدایی نحیف و ناتوان شود. به گوش نمایندگان مجلس برسد که اگر تعالی تعلیم و تربیت را می‌خواهید باید به دوره ابتدایی توجه کنید و از تحمیل نیروهای آموزش‌ندیده حرفه‌ای به آموزش و پرورش جلوگیری شود. نباید آموزش و پرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه گرفت.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی توجه به خلاقیت‌ها، مهارت‌ها و توجه به فرصت‌های یادگیری در برنامه درسی را از جمله برنامه‌های مدنظر در آینده دانست و گفت: باید معلمان و مدیران بخشی از برنامه درسی را راهبری کنند و بخشی را به دانش‌آموزان بسپارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار کارنامه ضعیف یکی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در فضای مجازی گفت: باید فرایندی را طراحی کنیم تا کسانی که به عنوان معلم جذب می‌شوند صلاحیت و توانمندی لازم را برای شغل معلمی داشته باشند. در غیراینصورت آموزش و پرورش لطمه می‌خورد.

محمدیان درباره فاصله محتوای آموزشی ارایه شده به دانشجومعلمان در دانشگاه‌ها با آنچه در کلاس درس باید تدریس شود، عنوان‌کرد: علم همواره در حال ارتقا و پیشرفت است و باید با دانش همراه شویم. برای رفع این نقیصه دوره‌های ضمن خدمت برگزار می‌کنیم و در مجلات رشد اطلاعات جدید را منتشر می‌کنیم.

وی افزود: نوع جهان‌بینی افراد در تولید علوم انسانی تأثیر دارد. در علوم‌انسانی تغییرات، اصلاحات و تکمله‌ها دائماً اتفاق می‌افتد. باید دانش را به‌روزآوری و بومی کرده و نوع جهان‌بینی خود را وارد آن کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره انتقاد رییس‌جمهور مبنی بر این‌که «کتاب‌های درسی دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کند» گفت: رییس‌جمهور گفتند محتوای درسی روزآمد به حد کفایت نیست. ما هم معتقدیم کتاب‌های درسی نه تنها باید برای امروز باشد، بلکه باید برای فردا‌ها باشد. یک دانش‌آموز اول ابتدایی ۱۲ سال آینده وارد جامعه شود و حداقل آن این است که حداقل ۱۲ سال آینده را رصد کنیم. ما در پژوهشگاه مطالعات دائماً پژوهش‌های آینده محور انجام می‌دهیم.

وی افزود: ضمن آن‌که معتقدیم کتاب درسی یک بخش تعلیم و تربیت است و باید سایر امکانات و بسترهای لازم نیز برای آموزش خوب فراهم شود.

محمدیان درباره کتب کار و فناوری و مؤکدات مربوط به مهارت‌آموزی گفت: مشکل عدم استقبال از فنی و حرفه‌ای در کشور ما مشکل فرهنگی است؛ فرهنگ یقه‌سفید و یقه‌آبی. متأسفانه کار کردن در فرهنگ ما بد شمرده شده است. باید فرهنگ کار مقدس شمرده شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه‌داد: از سوی دیگر باید یک مرکز و نهاد ملی چون وزارت کار استانداردهای و نیازهای بازار کار آینده را به آموزش و پرورش ارایه دهد تا ما بتوانیم سیاست‌گذاری کنیم که تاکنون انجام نشده است. نکته سوم آن‌که هنرستان‌های ما باید جاذبه داشته باشند و آینده مشاغل روشن باشد.

محمدیان با بیان این‌که معتقدیم در حوزه کار و فناوری و مهارت‌آموزی زودتر از دیگران اقداماتی را انجام داده‌ایم، عنوان کرد: اصحاب حرف و مشاغل را دعوت کردیم و از آنها درباره نیازهای بازار کار سؤال کرده‌ایم. طراحی برنامه انجام شده است. در حالی که باید وزارت کار استانداردهای کار را به‌روزرسانی می‌کرد. ما استاندارد بین‌المللی مشاغل (ISCO) را در برنامه درسی لحاظ کردیم. آموزش‌های ما باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم در آینده نیروی کار صادر کنیم.

محمدیان با بیان این‌که در سال تحصیلی جاری طبق برنامه درس ملی کتب پایه یازدهم جدید التألیف بودند، عنوان‌کرد: از ابتدای هفته هم کلید تدوین کتب جدید پایه دوازدهم زده شد و در سال تحصیلی ۹۷_۹۸ همسوسازی با برنامه درسی ملی پایان می‌پذیرد.

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد: یکشنبه آینده در دارالفنون از ۷۷۰ نفر از مؤلفان کتب درسی که سال گذشته با سازمان همکاری کردند تقدیر می‌شود و در کنار آن نمایشگاهی از کتاب‌های درسی جدید التألیف برگزار می‌شود.