۱۱۰ میلیون از ۴۵۰ میلیون تن بار زمینی کشور حایز شرایط حمل ریلی است

۱۱۰ میلیون از ۴۵۰ میلیون تن بار زمینی کشور حایز شرایط حمل ریلی است بررسی حدود ۴۵۰ میلیون تن بار موجود زمینی داخل کشور نشان می‌دهد حدود ۱۱۰ میلیون تن آن حایز شرایط حمل با ریل است. هفته گذشته مدیرعامل راه‌آهن نشستی با رییس مجلس‌شورای‌اسلامی داشت که در این نشست سعیدمحمدزاده در سخنانی به سیاست‌های […]

۱۱۰ میلیون از ۴۵۰ میلیون تن بار زمینی کشور حایز شرایط حمل ریلی است

بررسی حدود ۴۵۰ میلیون تن بار موجود زمینی داخل کشور نشان می‌دهد حدود ۱۱۰ میلیون تن آن حایز شرایط حمل با ریل است.

هفته گذشته مدیرعامل راه‌آهن نشستی با رییس مجلس‌شورای‌اسلامی داشت که در این نشست سعیدمحمدزاده در سخنانی به سیاست‌های دولت برای انتقال ۱۹۵ میلیون تن بار در سال توسط بخش ریلی اشاره کرد.

به گزارش تین‌نیوز، براساس خبری که از این نشست منتشر شده، محمدزاده در ادامه این نشست با تأکید بر ضرورت انتقال بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی کشور عنوان‌کرد: مطلوب این است که حداقل دولت مکلف شود تا بارهای دولتی را به روی ریل بیاورد اما برخی مخالفت‌‌ها در این زمینه صورت می‌گیرد، لذا حمل‌ونقل ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که هرچه بار روی ریل بیاید کشتار جاده‌ای نیز کاهش خواهد یافت.

 پس از انتشار خبر این نشست در یکی از گروه‌های مجازی متشکل از کارشناسان و فعالان بخش ریلی، یکی از اعضای گروه و از کارشناسان حوزه ریلی در این مورد نوشت: استفاده از شبکه ریلی «موجود» برای حمل مسافر و بار شرایط و اقتضائاتی دارد که بعضی بخش‌های آن به بازار و بعضی عوامل آن به تصحیح تعاملات بازیگران بر می‌گردد.

علی‌اصغرشفیع‌نادری تأکیدکرد: معتقدم تعیین سهم حداقلی ۳۰ درصد نقطه مثبتی در حوزه کار مجلس محسوب می‌شود. منتها اجرایی کردن آن شرایطی و لوازمی دارد که به‌طور خلاصه به «تغییر انگاره‌ها» و «باورها» و «تمرکز اراده‌ها» بر می‌گردد.

وی افزود: بررسی حدود ۴۵۰ میلیون تن بار موجود زمینی داخل کشور نشان می‌دهد حدود ۱۱۰ میلیون تن آن حایز شرایط حمل با ریل است که ۴۵ میلیون تن آن را فعلا راه‌آهن حمل می‌کند، ۳۵ میلیون تن در مسیرهای موازی با ریل وجود دارد که توسط ریل حمل نمی‌شود، ۳۰ میلیون تن هم در مسیرهایی که فعلاً دسترسی ریلی ندارند.

این کارشناس خاطرنشان‌کرد: بنابراین هم‌اکنون نیز از نظر شاخص تناژی ۲۵ درصد و از نظر شاخص تن کیلومتری حدود ۳۰ درصد بار کشور حایز شرایط حمل با ریل هستند که می‌تواند با ریل حمل شود. اگرچه عملاً این موضوع یک‌دفعه‌ای محقق نخواهد شد و ۱۰ سالی لازم است تا به تدریج به این سهم رسیده شود.

 

شفیع‌نادری با بیان این‌که خیلی از کشور‌ها دارای هدف کمی برای افزایش سهم ریلی هستند مثلاً هدف آمریکا حفظ سهم ۴۳ درصدی فعلی‌اش در افق ۲۰۳۰ است، گفت: به نظرم وظیفه سازمانی، اخلاقی، ملی، شرعی و قانونی هر کس از افراد دست‌اندرکار و مطلع مربوطه است که به این موضوع کمک کند و موجب شود تا انرژی کم‌تری برای حمل بار و سوانح کم‌تری رخ دهد چرا که محاسبه نشان می‌دهد به ازای حمل هر یک تن کیلومتر حمل بار توسط ریل اقتصاد ملی حدود ۸۱۰ ریال کم‌تر ضرر می‌دهد.