وضعیت نا مطلوب بازرگانی کشور در ۶ ماهه اول سال جاری

وضعیت نا مطلوب بازرگانی کشور در ۶ ماهه اول سال جاری رییس کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: عدم توجه به ارتقای تراز بازرگانی کشور، به ایجاد مسأله در حوزه مسایل ارزی منجر می‌شود. به گزارش خانه‌ملت، محمدرضاپورابراهیمی‌داورانی گفت: در ۶ ماهه اول سال‌جاری، کشور وضعیت مطلوبی از لحاظ تراز بازرگانی نداشته، به نحوی که میزان واردات […]

وضعیت نا مطلوب بازرگانی کشور در ۶ ماهه اول سال جاری

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: عدم توجه به ارتقای تراز بازرگانی کشور، به ایجاد مسأله در حوزه مسایل ارزی منجر می‌شود.

به گزارش خانه‌ملت، محمدرضاپورابراهیمی‌داورانی گفت: در ۶ ماهه اول سال‌جاری، کشور وضعیت مطلوبی از لحاظ تراز بازرگانی نداشته، به نحوی که میزان واردات کشور با افزایش روبه‌رو شده و صادرات کاهش یافته است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: حدوداً تراز بازرگانی کشور در نیمه اول سال‌جاری، منفی ۳ میلیارد دلار شده است و واردات با رشد ۱۵ درصدی روبه‌رو شده که این وضعیت مناسب برای اقتصاد کشور نیست.

پورابراهیمی‌داورانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه‌ملت تصریح‌کرد: بخش قابل توجهی از صادرات کشور به تولید کالاهای مرتبط با صنعت نفت و گاز مربوط می‌شود این در حالی است که باید در حوزه صادرات غیرنفتی نیز پیشرفت وجود داشته باشد.

وی ادامه‌داد: هر ساله از طریق معاون اول رییس‌جمهور، بخشنامه‌ای در خصوص مشوق‌های صادراتی ابلاغ می‌شود که ظاهرا برخی از مواد بخشنامه در حوزه عمل، خیلی اجرایی نمی‌شود.

پورابراهیمی‌داورانی گفت: در هر صورت مجلس‌شورای‌اسلامی این آمادگی را دارد که به توسعه صادرات در بخش غیرنفتی و همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی کمک کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی یادآورشد: اگر اقداماتی برای تقویت صادرات و مهار واردات صورت نگیرد تراز بازرگانی کشور ارتقا نمی‌یابد که به‌طور طبیعی تأثیرات منفی، عدم توجه به ارتقای تراز بازرگانی کشور، به ایجاد مسأله در حوزه مسایل ارزی منجر می‌شود و این موضوع به زیان اقتصاد کشور است.